2009-10-15, 22:28
Medlem
flashback1991s avatar
tjena

jag köpte precis ett ps3 och då jag inte har någon särskilt bra tv så kopplade jag in den till min dataskärm med en hdmikabel + adapter så att jag fick hd lite halvt i alla fall.
men jag har inget ljud eftersom jag tror att sony har tänkt att man ska koppla sitt ps3 till en tv som antagligen är kopplad till någon ljudanläggning.
tänkte därför koppla en sladd till mina högtalare men upptäckte att det var optisk utgång i ps3. någon som vet vad det finns för lösning. finns det någon typ av adapter som omvandlar optiskt ljud till analogt? vad ligger en sån på och var kan man köpa den. själv har jag sökt men hittar inget

grymt tacksam för svar. annars får jag nog handla in en ny tv :/

postade den här även i konsol-delen men tänkte att alla som hänger där troligtvis inte är så insatta i detta
Citera
2009-10-15, 22:29
Bannlyst
vet inte om det är något alternativ för dig, men att köra optiskt ljud över förstärkare funkar kalasbra
Citera
2009-10-15, 22:33
Medlem
flashback1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
vet inte om det är något alternativ för dig, men att köra optiskt ljud över förstärkare funkar kalasbra

fast jag vet inte hur jag i sånna fall ska koppla in den sladden till förstärkaren :/ hur har du gjort det
Senast redigerad av flashback1991 2009-10-15 kl. 22:35.
Citera
2009-10-15, 22:48
Bannlyst
Med en kabel från optiska utgången i ps3n till optiska ingången i förstärkaren...
Citera
2009-10-15, 23:17
Medlem
flashback1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
Med en kabel från optiska utgången i ps3n till optiska ingången i förstärkaren...

hade gjort så om jag nu haft en optiskt ingång i förstärkaren
Citera
2009-10-16, 13:43
Medlem
flashback1991s avatar
problemet löst. ifall någon annan får samma problem så är det bara att du använder kabeln du fick med, du använder den röda och vita till en förstärkare eller dylikt sen går du in på ljudinställingar och väljer att ljudet ska komma ut via den kabeln. rätt simpel och självklar lösning men den slog mig aldrig. tack till GataJ för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in