"Min tacksamhetsskuld är stor: Strindberg var den förste diktare som betydde något för mig. Med betydde menar jag att han hjälpte mig att vara mig själv i ett ögonblick då alla andra och allt annat ville att jag skulle vara annorlunda. Det var under gymnasisttiden, denna tid av andligt martyrium och andlig extas, vildsint hävdelsebegär, brutal viljeknäckning och djupaste ensamhet. Man famlar efter en uppgift men hittar ingen, man trevar efter en mening men ännu är man blind som en nyfödd kattunge. Man känner sig definitivt utanför och gör trotsigt allt för att bli det ännu mera.
I den situationen kom Strindberg mig till hjälp, gav mig ett lösenord som plötsligt och oförmodat gav mig tillträde till en ny verklighet, stor, fri och vacker. Ordet var Chrysaetos, Skaldens sång i Trefaldighetsnatten om den älskade döda. Vi tillbad den dikten, min vän och jag, en vän som var lika ensam. Under de tristaste lektionerna, under de värsta prövningarna viskade vi till varann genom klassrummets tystnad: Chrysaetos! - och det betydde: Hav hopp, det finns nånting annat än det grå, än regnet utanför klassrumsfönstren, än kritlukten, förhöret, svarta tavlan, de tröga nöjda kamraterna och de trista lärarna.
Det var en Strindbergs-dikt till som fick ungefär samma betydelse för mig: Vargarna tjuta. Den handlar om hur Skansens fångna vargar tjuter av salighet när en nattlig eldsvåda bryter ut i staden. Den handlade också om min längtan. Efter vad? Kanske efter friheten, solen, det rättas seger i kriget, en dag utan rädsla för att misslyckas i skolans eviga kamp om betyg och beröm. Sent de hårda vinterkvällarna när staden var tom och kall gick jag genom gatorna ytterst på Söders berg och tyckte mig höra vargtjuten komma ylande emot mig över vattnet, trots att staden inte brann. Det var ju jag själv som brann; Europa brann också. Jag kände mig både som branden och vargarna och lärde mig under dessa ensliga vintervandringar att älska Strindberg. Inte jätten, inte den åldrande trosbrottaren, nej inte ens den store diktaren. Den Strindberg jag älskade var ynglingen Strindberg, den ensamme, smalaxlade, frysande, han som under livets vinternätter kunde värma sina händer vid hoppet om att en gång få tända en jätteeldsvåda av allt kallt, grått, murket, trist och smutsigt. Denne yngling förstod jag och älskade jag som bara en yngling kan förstå och älska en annan yngling."
Stig Dagerman
De två dikterna av Strindberg ingår i
Ordalek och småkonst:
http://runeberg.org/strindbg/fagervik/