Citat:
Ursprungligen postat av
supreme100
Nej, huset ligger på Fridhem, ner mot Ribersborg. Dock tror jag poängen som skribenten vill göra fortfarande är relevant. Allt skrivet stämmer nämligen även in på Fridhem. Gällande överpriset stämmer det utan tvekan, köpesumman var nära mot dubbelt upp mot vad hus gick (och faktiskt går) för i området. Tror fortfarande det är en rekordnotering, och om inte etta, så iaf på topp tre någonsin.
Bellevue är namnet på själva överklassreservatet.
Fridhem är stadsdelen.
Inte riktigt samma sak.
Bellevue har funnits sedan länge som jag skrev. Det låg mellan det som Då var en egen liten by - Limhamn - och själva Malmö.
Av någon anledning valde de rika att bosätta sig just där, i mittemellanlandet.
Bellevue kommer kanske från "herrgården" Bellevuegården, eller så hette det Bellevue redan när det byggdes
Det är iaf en överdriven samling patriciervillor och palats, men väldigt tätt liggandes med små trädgårdar. Dvs till skillnad mot Djursholm där husen ligger på större avstånd från varandra.
Google Maps Street View låter en gå omkring och se själv.
Dvs det hus Zlatan bodde i är ju inte bland de största elelr vräkigaste där, utan i jämförelse ganska "normalt."
Ett av de största palatsen är visst finansierat/byggt av en gammal sjökapten. Som samlat på sig sin förmögenhet på oklart sätt under sina resor ...
Jag tvivlar på att en vanlig kaptenslön kan räcka till det faktiskt.
Där finns också rejäla "spökslott" ... iaf ser det verkligen ut som ett sådan när man går förbi. Särskilt under kulna höstkvällar. Torn och allt =)
När jag var yngre och jobbade i hemtjänsten besökte jag några sådana. I ett hade husets invånare barrikaderat sig i ett av rummet, och allt annat i hela huset var belamrat med möbler och pinaler från golv till tak. Nersläckt och utan värme. Men i det kvarvarande boningsrummet levde de ut sina sista år ... Mkt märkligt hus. De hade djävulsstatyetter och andra märkligheter.
"Bellevuegården" är annars en helt egen stadsdel, som har det helt motsatta "klientelet" ...