2016-07-19, 17:36
Medlem
Eastmancolors avatar
Överklass är ett traditionellt etablerat skikt i samhället där pengar, inflytande och kontakter gått i arv. IT-miljonärer är inte överklass fast om pengarna förvaltas väl och ärvs i generationer senare kan ju framtida generationer kvala in.

Det är alltså skillnad på att vara förmögen och att tillhöra överklass.

Vad gäller boenden så finns det överklassområden litet här och var men syftar man på koncentration av dessa individer/familjer så är vad Stockholmsområdet anbelangar som tidigare framfört Östermalm mest notabelt med adresser som Stureparken, Tysta gatan, Karlaplan bland många andra. Närliggande Djurgården och Djurgårdsbrunn är något mera av diplomatkaraktär liksom området Lärkstan.

Vad gäller förorter så finns det många som har traditionell överklass men särskilt utmärker sig de inre delarna av Djursholm, delar av Stocksund, Hersby på Lidingö samt öster om Neglingeviken i Saltsjöbaden.

Bromma, Täby, Värmdö är områden där överklassen förr hade sommarhus.

Nyrikebetonade områden överlappar givetvis men nyrika tenderar att bo precis vid vatten och då kan man klumpa ihop vartenda villaområde runt Stockholm med strandkant i denna kategorien.

Sedan finns intressanta områden där välbärgade med kulturella intressen valt att klumpa ihop sig såsom på Drottningholm men även delar av bl a Nacka.
Senast redigerad av Eastmancolor 2016-07-19 kl. 17:47.
Citera
2016-07-20, 07:11
Medlem
Ambelains avatar
Bellevue i Malmö Var ju en förort till Malmö förr.
Dvs fram till 50-talet då man byggde ihopdet med Malmö iom byggandet av Västra innerstadens "Käppastan".

Men före det var det ett överklassens överklassgetto. Idel vräkiga patriciervillor och palats. Och de boende verkar mest ärva husen vidare till kommande generationer nya överklassare, så det är sällan de når den öppna fastighetsmarknaden.
Inte för att vanligt folk hade haft råd, men ändå.
Dvs se bara på hur mycket Zlatan betalade för att få in ett ben i "det fina området" (hans berömda drömhus låg alltså här, i Bellevue). Som underklasspojk från Rosengård blev han ju tvungen att dessutom lägga några extra tiotal miljoner i övertalningspotten ...

Det finns väl inga andra motsvarigheter i hela Skåne egentligen.
Falsterbo/Skanör/Höllviken och Vellinge är inte överklass, det är bara för den snobbiga delen av medelklassen.
Citera
2016-07-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dvs se bara på hur mycket Zlatan betalade för att få in ett ben i "det fina området" (hans berömda drömhus låg alltså här, i Bellevue). Som underklasspojk från Rosengård blev han ju tvungen att dessutom lägga några extra tiotal miljoner i övertalningspotten
Låg det ens i Bellevue?
Övertalningspotten. Stilpoäng för ordvalet men det låter som kvalificerat strunt.
Citera
2016-07-21, 21:14
Medlem
BewilderedHulders avatar
Täby och Danderyd.
Gräddhyllan och eliten bör också smaka av Reinfeldts spännande mångkultur
Vem vill vara ego, lixom!
Citera
2016-07-21, 21:17
Medlem
Bagdadkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Låg det ens i Bellevue?
Övertalningspotten. Stilpoäng för ordvalet men det låter som kvalificerat strunt.

Säljarna ville inte sälja, Zlatan drog på cirka tio miljoner för att få huset.
Detta står i boken och är känt sen innan.
Citera
2016-07-21, 21:23
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Låg det ens i Bellevue?

Nej, huset ligger på Fridhem, ner mot Ribersborg. Dock tror jag poängen som skribenten vill göra fortfarande är relevant. Allt skrivet stämmer nämligen även in på Fridhem. Gällande överpriset stämmer det utan tvekan, köpesumman var nära mot dubbelt upp mot vad hus gick (och faktiskt går) för i området. Tror fortfarande det är en rekordnotering, och om inte etta, så iaf på topp tre någonsin.
Senast redigerad av supreme100 2016-07-21 kl. 21:25.
Citera
2016-07-21, 23:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Nej, huset ligger på Fridhem, ner mot Ribersborg. Dock tror jag poängen som skribenten vill göra fortfarande är relevant. Allt skrivet stämmer nämligen även in på Fridhem. Gällande överpriset stämmer det utan tvekan, köpesumman var nära mot dubbelt upp mot vad hus gick (och faktiskt går) för i området. Tror fortfarande det är en rekordnotering, och om inte etta, så iaf på topp tre någonsin.
Bellevue är namnet på själva överklassreservatet.
Fridhem är stadsdelen.
Inte riktigt samma sak.
Bellevue har funnits sedan länge som jag skrev. Det låg mellan det som Då var en egen liten by - Limhamn - och själva Malmö.
Av någon anledning valde de rika att bosätta sig just där, i mittemellanlandet.
Bellevue kommer kanske från "herrgården" Bellevuegården, eller så hette det Bellevue redan när det byggdes
Det är iaf en överdriven samling patriciervillor och palats, men väldigt tätt liggandes med små trädgårdar. Dvs till skillnad mot Djursholm där husen ligger på större avstånd från varandra.
Google Maps Street View låter en gå omkring och se själv.
Dvs det hus Zlatan bodde i är ju inte bland de största elelr vräkigaste där, utan i jämförelse ganska "normalt."
Ett av de största palatsen är visst finansierat/byggt av en gammal sjökapten. Som samlat på sig sin förmögenhet på oklart sätt under sina resor ...
Jag tvivlar på att en vanlig kaptenslön kan räcka till det faktiskt.
Där finns också rejäla "spökslott" ... iaf ser det verkligen ut som ett sådan när man går förbi. Särskilt under kulna höstkvällar. Torn och allt =)
När jag var yngre och jobbade i hemtjänsten besökte jag några sådana. I ett hade husets invånare barrikaderat sig i ett av rummet, och allt annat i hela huset var belamrat med möbler och pinaler från golv till tak. Nersläckt och utan värme. Men i det kvarvarande boningsrummet levde de ut sina sista år ... Mkt märkligt hus. De hade djävulsstatyetter och andra märkligheter.

"Bellevuegården" är annars en helt egen stadsdel, som har det helt motsatta "klientelet" ...
Citera
2016-07-22, 08:58
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Bellevue är namnet på själva överklassreservatet.
Fridhem är stadsdelen.
Inte riktigt samma sak.
Bellevue har funnits sedan länge som jag skrev. Det låg mellan det som Då var en egen liten by - Limhamn - och själva Malmö.
Av någon anledning valde de rika att bosätta sig just där, i mittemellanlandet.
Bellevue kommer kanske från "herrgården" Bellevuegården, eller så hette det Bellevue redan när det byggdes
Det är iaf en överdriven samling patriciervillor och palats, men väldigt tätt liggandes med små trädgårdar. Dvs till skillnad mot Djursholm där husen ligger på större avstånd från varandra.
Google Maps Street View låter en gå omkring och se själv.
Dvs det hus Zlatan bodde i är ju inte bland de största elelr vräkigaste där, utan i jämförelse ganska "normalt."
Ett av de största palatsen är visst finansierat/byggt av en gammal sjökapten. Som samlat på sig sin förmögenhet på oklart sätt under sina resor ...
Jag tvivlar på att en vanlig kaptenslön kan räcka till det faktiskt.
Där finns också rejäla "spökslott" ... iaf ser det verkligen ut som ett sådan när man går förbi. Särskilt under kulna höstkvällar. Torn och allt =)
När jag var yngre och jobbade i hemtjänsten besökte jag några sådana. I ett hade husets invånare barrikaderat sig i ett av rummet, och allt annat i hela huset var belamrat med möbler och pinaler från golv till tak. Nersläckt och utan värme. Men i det kvarvarande boningsrummet levde de ut sina sista år ... Mkt märkligt hus. De hade djävulsstatyetter och andra märkligheter.

"Bellevuegården" är annars en helt egen stadsdel, som har det helt motsatta "klientelet" ...
Nej, Bellevue sträcker sig från Limhamn fram till Nordmannagatan. Därifrån in mot Malmö heter det Fridhem.
Citera
2016-07-22, 22:08
Medlem
Citat:
Skribenten skrev: "Som underklasspojk från Rosengård blev han ju tvungen att dessutom lägga några extra tiotal miljoner i övertalningspotten".

Han hade alltså fått det till normalpris om han så att säga hört hemma i området redan från början? Tillåt mig tvivla.

Formuleringen "Som... blablabla" är irriterande eftersom den mer än antyder ett orsakssamband. Då får man tolka det så.
Citera
2016-07-22, 23:48
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Skribenten skrev: "Som underklasspojk från Rosengård blev han ju tvungen att dessutom lägga några extra tiotal miljoner i övertalningspotten".

Han hade alltså fått det till normalpris om han så att säga hört hemma i området redan från början? Tillåt mig tvivla.

Formuleringen "Som... blablabla" är irriterande eftersom den mer än antyder ett orsakssamband. Då får man tolka det så.

Han fick givetvis betala ett överpris för att han siktat in sig på just det huset och familjen som bodde där inte hade några som helst planer på att flytta. Han gav dem alltså ett erbjudande som de inte kunde säga nej till. Kanske otydligt, men det var alltså inte på något sätt klassresonemanget jag höll med om, enbart konstaterandet att det var ett grovt överpris.
Citera
2016-07-24, 07:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Nej, Bellevue sträcker sig från Limhamn fram till Nordmannagatan. Därifrån in mot Malmö heter det Fridhem.
Det riktiga namnet är inte Bellevue, så det har du rätt i.
Men det riktiga namnet är inte heller Fridhem - utan Grönvången (samt Berittas Gurris Lyckan, Zlatans hus alltså.)
Bellevue är Vestervången.

Karta anno 1904:

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/M...karta_1904.jpg
Citera
2016-07-25, 13:15
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Det riktiga namnet är inte Bellevue, så det har du rätt i.
Men det riktiga namnet är inte heller Fridhem - utan Grönvången (samt Berittas Gurris Lyckan, Zlatans hus alltså.)
Bellevue är Vestervången.

Karta anno 1904:

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/M...karta_1904.jpg

Ah, där ser man!
Frågar man dock någon som bor där idag -2016- var de bor, så svarar de Fridhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in