2011-08-24, 16:34
Medlem
Lindome hör inte hemma i denna tråden punkt ! Som jag har fattat det finns det två sidor av lindome, varav den med ett centrum är sjukt trash, den andra medelklass, mycket underläkare och ekonomer men absolut ingen överklass! Åsa ?
Citera
2011-09-05, 19:44
Medlem
Jag som kört runt mkt i hela stockholm skulle nog våga påstå att det finns säregna områden som helt klart toppar listan. Men även stråk där det finns helt galna kåkar med 3-meters murar i miljooooonklassen bara dem och som har stora hus & sköna strandlinjer till sitt förfogande.

Störst hus ligger väl dock ändå i Danderyd / Djursholm. Där är det nog högst area / capitaboende.

Men även områden ute i Värmdö efter fågelbro och ut emot Djurö & Stavsnäs ligger det galna villor. Annars är det bara att ta båten från stan och ut emot sandhamn så kommer ni se "villorna" ifrån sjön. Så får ni lite perspektiv på att bo lyxigt.

Områdena i Bromma / Täby ligger i klass med Saltsjöboo & Nacka´s finare delar. Inget jättemärkvärdigt faktiskt.

Mest märkvärdiga kåkar ligger som tidigare skrivit i Danderyd & Saltsjöbaden (med reservation för Värmdö).

Det jag gillar med Djursholmsmänniskorna är att de har börjat bygga in sig med dubbla fjärrstyrda portar och 3 meters staket på sina håll. Ballt
Citera
2011-09-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryBoy167
...Jag som kört runt mkt i hela stockholm skulle nog våga påstå att det finns säregna områden som helt klart toppar listan. Men även stråk där det finns helt galna kåkar med 3-meters murar i miljooooonklassen bara dem och som har stora hus & sköna strandlinjer till sitt förfogande...

Många av områdena du nämner har vulgärstora hus tillsammans med andra, typ Ekerö, Tyresö Strand m.m.

Men störst hus betyder inte nödvändigtvis rikast människor eller överklass. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd. Där försöker jag med fakta bevisa var de rika (både median och medelinkomst) bor. Områden som Duvbo, Bromma, Enskede, Älvsjö, Mälarhöjden, Lillängen, Storängen t.ex. har relativt små tomter med gamla hus, men de är mycket attraktiva p.g.a närheten till stan.
Senast redigerad av Vasarely 2011-09-06 kl. 09:00. Anledning: fler områden angivet
Citera
2011-09-06, 23:58
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryBoy167
Det jag gillar med Djursholmsmänniskorna är att de har börjat bygga in sig med dubbla fjärrstyrda portar och 3 meters staket på sina håll. Ballt
Nu blev jag litet nyfiken.

Är det inte ambassadörsresidens som har detta?

Eller har du några exempel på privatvillor?
Citera
2011-09-09, 04:19
Medlem
Rallzies avatar
Slutdiskuterat! (IMO)

Har inte läst igenom hela tråden men kan som stabil Danderydsbo i 20år+ säga att orten(!) Djursholm inte är så övervägande överlägsen gentemot dom andra orterna vad gäller det absoluta toppskiktet. Då pratar jag framför allt om villorna vid vattnet där villorna ligger på minnst 20-25 miljoner och sjötomt på ännu mer (40 - 50, höftningen men ändå kvalitativ sådan). Däremot vad gäller allmänna standarden i orterna ligger Djursholm en nivå över Stocksund som ligger ytterligare en över Danderyd.

Med alla orter i Danderyd menar jag dom tre viktiga, Danderyd, Djursholm och Stocksund, som gemensamt urskiljer sig med väldigt mycket strandlinje gentemot Enbyberg som inte har någon alls. Fortsätter man att jämföra med höftade nivåer skulle jag lägga Enybyberg två steg under Danderyd och totalt fyra under Djursholm. Nivårna är då till för att jämför prissnittet per bostad.

Jag kan även garantera att Danderyd är den "bästa" kommunen då den har toppat 60-80% av alla listor jag sett genom tiderna, oberoende av kategori. Till exempel låg jobbet VD på 8 (eller ännu högre/bättre) plats för Danderydsbor, när man mäter vilket jobb som mest andel av kommunen jobbar med. Vilket ingen annan kommun ens hade med på listan, i Botkyrka till exempel, dominerade deverse städarjobb listan.

Våga inte ifrågasätta mig om min kunskap gällande Danderyd (vag sarkasm) då jag brinner för denna kommun och tycker det är näst intill himlen på jorden, i alla fall himlen i Sverige. Framför allt Stocksund och Danderyd gillar jag mest då människorna generellt sätt är så mycket trevligare där och har inte samma överklassmentalitet. Jag älskar denna platsen så mycket att jag tatuerat in 182 (postnummret) på foten, tatueringen har mer mening än bara kommen men det beskriver ändå glädjen som jag känner av att ha bott här en stor del av mitt liv bra.

OT: Hela Enebyberg ägdes för i tiden av en Stocksundsbo begravd vid Danderyds kyrka, och var ett bostadsområde för alla tjänare i Stocksund, Djursholm och Danderyd (orten).
Vilken ort tror ni jag bor i?

Edit: Såg nu att någon framförde andra kommuner som "bättre" gentemot Danderyd då dom skulle ligga nära stan. Från Danderyds sjukhus/Mörby Centrum är det sju kilometer in till svampen (Mätt med bil).
Senast redigerad av Rallzie 2011-09-09 kl. 04:47. Anledning: Stavfel
Citera
2011-09-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nu blev jag litet nyfiken.

Är det inte ambassadörsresidens som har detta?

Eller har du några exempel på privatvillor?

ska återkomma med gatan.. måste kolla google street view. Är ute emot det där stora äldrevårdskomplexet, som ligger längst ut i princip. över spåret emot djursholms gk?
Citera
2011-09-12, 22:36
Medlem
Jag säger OCKELBO!!!! jag menar... därifrån kommer ju mannen som trycker kronhoran.

Förövrigt så är Fjollträsk en riktig jävla bakgård som ingen bryr sej om!!
Citera
2011-10-03, 20:26
Medlem
Relays avatar
Är inte Limhamn ett grymt överklassområde i Malmö?
Citera
2011-10-03, 21:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Är inte Limhamn ett grymt överklassområde i Malmö?

Limhamn faller på att 25 minuters promenad bort ligger norra Europas sunkigaste arab/negerghetto Rosengård.
Citera
2011-10-06, 12:05
Medlem
lcdtvs avatar
Jag skulle säga strängnäs finare kvarter, men de ligger inte i samma klass som danderyd/djursholm självklart.

Finns riktiga kråkslott i strängnäs!
Citera
2012-01-09, 08:04
Medlem
Har varit och festat några gånger i Mälarhöjden. Borde ligga rätt högt på listan, finns riktigt stora hus där. Människorna är något dryga dock.

Annars är det väl Djursholm, Lidingö och Danderyd i toppen.
Senast redigerad av megrabb 2012-01-09 kl. 08:20.
Citera
2012-01-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Limhamn faller på att 25 minuters promenad bort ligger norra Europas sunkigaste arab/negerghetto Rosengård.

Limhamn? Kom igen. Större delen av Limhamn är vanlig jävla Svensson-medelklass. Ska man snacka fina områden i Malmö bör det vara Fridhem som kommer på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in