Har inte läst igenom hela tråden men kan som stabil Danderydsbo i 20år+ säga att orten(!) Djursholm inte är så övervägande överlägsen gentemot dom andra orterna vad gäller det absoluta toppskiktet. Då pratar jag framför allt om villorna vid vattnet där villorna ligger på minnst 20-25 miljoner och sjötomt på ännu mer (40 - 50, höftningen men ändå kvalitativ sådan). Däremot vad gäller allmänna standarden i orterna ligger Djursholm en nivå över Stocksund som ligger ytterligare en över Danderyd.
Med alla orter i Danderyd menar jag dom tre viktiga, Danderyd, Djursholm och Stocksund, som gemensamt urskiljer sig med väldigt mycket strandlinje gentemot Enbyberg som inte har någon alls. Fortsätter man att jämföra med höftade nivåer skulle jag lägga Enybyberg två steg under Danderyd och totalt fyra under Djursholm. Nivårna är då till för att jämför prissnittet per bostad.
Jag kan även garantera att Danderyd är den "bästa" kommunen då den har toppat 60-80% av alla listor jag sett genom tiderna, oberoende av kategori. Till exempel låg jobbet VD på 8 (eller ännu högre/bättre) plats för Danderydsbor, när man mäter vilket jobb som mest andel av kommunen jobbar med. Vilket ingen annan kommun ens hade med på listan, i Botkyrka till exempel, dominerade deverse städarjobb listan.
Våga inte ifrågasätta mig om min kunskap gällande Danderyd (vag sarkasm) då jag brinner för denna kommun och tycker det är näst intill himlen på jorden, i alla fall himlen i Sverige. Framför allt Stocksund och Danderyd gillar jag mest då människorna generellt sätt är så mycket trevligare där och har inte samma överklassmentalitet. Jag älskar denna platsen så mycket att jag tatuerat in 182 (postnummret) på foten, tatueringen har mer mening än bara kommen men det beskriver ändå glädjen som jag känner av att ha bott här en stor del av mitt liv bra.
OT: Hela Enebyberg ägdes för i tiden av en Stocksundsbo begravd vid Danderyds kyrka, och var ett bostadsområde för alla tjänare i Stocksund, Djursholm och Danderyd (orten).
Vilken ort tror ni jag bor i?
Edit: Såg nu att någon framförde andra kommuner som "bättre" gentemot Danderyd då dom skulle ligga nära stan. Från Danderyds sjukhus/Mörby Centrum är det sju kilometer in till svampen (Mätt med bil).