2004-01-11, 20:02
Medlem
Sapphires avatar
Hej,

Jag har ett problem. Jag blir nervös ganska lätt, lättare och oftare än dom flesta. På jobbet, med polarna, inför folk man bara känner lite. Jag blir darrig på rösten och väldigt stel. Detta är väldigt obehagligt.

Har ni något tips på vad jag kan göra åt detta?
Citera
2004-01-11, 20:04
Medlem
BrainWasheds avatar
testa med att göra yoga övningar innan du umgås socialt med någon, det funkade för mig iallafall..
Citera
2004-01-11, 20:16
Medlem
Sapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainWashed
testa med att göra yoga övningar innan du umgås socialt med någon, det funkade för mig iallafall..

Hur gör man en yoga övning?
Citera
2004-01-11, 20:20
Medlem
BrainWasheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphire
Hur gör man en yoga övning?
det kan väl gå till på olika sätt.. Jag brukar oftast ställa mig på huvudet och ha armarna i kors som en munk.
så här kan man oxå göra: http://www.manfagre.se/yoga/ovningar.htm
http://www.yoga-meditation.cjb.net/yogaxxx-filer/yoga1.gif
Citera
2004-01-13, 13:15
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Hej,

Jag har ett problem. Jag blir nervös ganska lätt, lättare och oftare än dom flesta. På jobbet, med polarna, inför folk man bara känner lite. Jag blir darrig på rösten och väldigt stel. Detta är väldigt obehagligt.

Har ni något tips på vad jag kan göra åt detta?

Låter väl som en klyscha men att göra det man just är rädd för brukar ofta vara ett sätt att övervinna sin rädsla. Om du tycker det är obehagligt att tala inför folk, börja lite smått med familjen, sedan kompisarna, därefter på jobbet. För varje liten seger så kommer du närmare mål. Sätt upp små mål, de första stegen ska vara relativt lätta för att du på så sett ska känna att du är på rätt väg!
Citera
2004-01-13, 22:23
Medlem
gnotkes avatar
Ja här är det en rejäl sjävlförtroendehöjning som behövs! Intala dig att du är jävligt cool, snygg, stark osv och tillslut kommer du tro på det.
Citera
2004-01-13, 22:56
Medlem
Sapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnotke
Ja här är det en rejäl sjävlförtroendehöjning som behövs! Intala dig att du är jävligt cool, snygg, stark osv och tillslut kommer du tro på det.

Kan man verkligen höja sitt självförtroende genom att intala sig?
Citera
2004-01-14, 13:36
Medlem
Tussans avatar
att kunna avdramatisera saker hjälper också....att inse att va fan spelar det för roll om det inte blir perfekt, att det inte gör ngt om inte alla gillar allt man gör kan också vara rätt skönt att inse....

blir i mitt yrke tvungen att stå på scen rätt ofta, oh nog fan e man nervös varje gång!!!Själva nervositeten är ignet negativt, den behöver vi för att bli skärpta och fokuserade, oftast är det rädslan man känner inför nervositeten som är boven - "o,nej,jag får inte bli nervös" typ...fuck it, man måste lite grann skita i vad folk tycker, skita i om det skiter sig, inse att "va,fan, life goes on"...
Om man har svårt att övertyga sig själv om att man är världsbäst kan det funka med att inse att man inte MÅSTE vara bäst, det är ok att vara människa också, och heelt ok att inte prestera felfritt!!

Att hålla på med chi-gong eller yoga är bra för då förankrar man sig i sig själv, ökar sin närvaro, och sin fokusering,samt sitt lugn.Inte bara för stunden heller utan alltid, men det behöver man ju hållt på med lite innan det riktigt "sätter" sig...
ju mer förankrad man är i sig själv desto säkrare känner man sig,ju mer fokuserad man är desto desto säkrare framstår man inför andra.
Citera
2004-01-14, 20:52
Medlem
gnotkes avatar
Citat:
Kan man verkligen höja sitt självförtroende genom att intala sig?

Japp,det kallas affirmationer och är väldigt populärt i USA. Du har ju på ett sätt intalat dig att du skall bli nervös i dessa situationer, dock så sker ju detta omedvetet. Visserligen måste det finnas nån slags relevans i dina affirmationer så att du kan börja tro på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in