• 1
  • 2
2009-10-15, 23:54
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nu är tungan hemma och jag berättade för sambon att vi ska rimma då tyckte han att jag borde tänka på matlagning och inte på snusk

Jag lovar att återkomma med resultatet, glömmer jag får ni puffa på mig. Tack för hjälpen.

Hehe.......det blir nog ett riktigt rimjob det där
Citera
2009-10-16, 20:44
Medlem
Cantorass avatar
Tunga går väldigt bra att grilla - frys den lite lätt så att den går lätt att skiva. Skär väldigt tunna skivor och grilla på het grill <30 sekunder och bara på ena sidan. Grilla inte för länge för då förvandlas den till gummi.
Citera
2015-10-17, 17:07
Medlem
Hur gick det med tungan? Sitter i samma situation här hemma... Kollar recept och det ena säger si å det andra så. Salpeter. Var tusan får jag tag i det? Och 3 veckor!? Ett annat säger 3-5 dagar i salt-/sockerlag. Och blir resultatet lika bra om man helt enkelt kokar orimmat men har salt i vattnet? Det är så jag blir kollrig. Rimmad oxtunga är supergott men nu sitter jag med ett gäng älgtungor här.
Citera
2015-10-18, 01:50
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orselina
Hur gick det med tungan? Sitter i samma situation här hemma... Kollar recept och det ena säger si å det andra så. Salpeter. Var tusan får jag tag i det? Och 3 veckor!? Ett annat säger 3-5 dagar i salt-/sockerlag. Och blir resultatet lika bra om man helt enkelt kokar orimmat men har salt i vattnet? Det är så jag blir kollrig. Rimmad oxtunga är supergott men nu sitter jag med ett gäng älgtungor här.

Kollade lite på nätet och det är tydligen inte helt lätt att få tag i salpeter eller kalisalpeter eftersom man kan göra bomber av det

Hittade det däremot på Citygross hemsida så de för det tydligen. Kolla i kryddhyllan. Blev faktiskt förvånad att det ska vara svårt att få tag på eftersom det är länge sedan jag rimmade julskinka själv. För några år sedan så fanns det i varje butik i kryddhyllan. Sedan finns det att köpa på nätet men i väntan på leverans så skulle jag slänga in tungorna i frysen under tiden.

Så lång tid som 3 veckor ska inte behövas men iof så använde man ju saltlake som en konserveringsmetod så visst går det men 5 - 7 dagar borde räcka.

Annars så går det att koka dom i saltat vatten med lite kryddor och kanske en morot och lök. Konsistensen blir dock inte densamma som för rimmat kött.
Citera
2015-10-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Kollade lite på nätet och det är tydligen inte helt lätt att få tag i salpeter eller kalisalpeter eftersom man kan göra bomber av det

Hittade det däremot på Citygross hemsida så de för det tydligen. Kolla i kryddhyllan. Blev faktiskt förvånad att det ska vara svårt att få tag på eftersom det är länge sedan jag rimmade julskinka själv. För några år sedan så fanns det i varje butik i kryddhyllan. Sedan finns det att köpa på nätet men i väntan på leverans så skulle jag slänga in tungorna i frysen under tiden.

Så lång tid som 3 veckor ska inte behövas men iof så använde man ju saltlake som en konserveringsmetod så visst går det men 5 - 7 dagar borde räcka.

Annars så går det att koka dom i saltat vatten med lite kryddor och kanske en morot och lök. Konsistensen blir dock inte densamma som för rimmat kött.

Jag hittade faktiskt salpeter trots allt! 😄 Nu tänkte jag testa två olika sorters rimning eftersom jag har flera tungor. Salpeter är i den "torra" rimningen men inte i den som är vattenbad. Kan man ha i det i badet också för färgens skull och isf hur mycket per liter?
Citera
2015-10-20, 22:50
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Jag hittade faktiskt salpeter trots allt! 😄 Nu tänkte jag testa två olika sorters rimning eftersom jag har flera tungor. Salpeter är i den "torra" rimningen men inte i den som är vattenbad. Kan man ha i det i badet också för färgens skull och isf hur mycket per liter?

Om du har tillgång till en gammal kokbok så borde du hitta proportionerna där. Tyvärr så befinner jag mig långt ifrån mina egna kokböcker annars hade jag kunnat hjälpa dig. Jag har införskaffat riktigt gamla på antikvariat. Där hittar jag riktigt rejäla recept och annan kuriosa.
Citera
2015-10-21, 05:46
Medlem
christerys avatar
Oxtunga (borde funka på liknande sätt) finns ju i min favvo Iduns... http://runeberg.org/idunskok/0266.html

Vi kokar den [älgtungan] i saltvatten och skivar (efter den är skalad) och har på mackorna.
Citera
2015-10-25, 23:04
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Oxtunga (borde funka på liknande sätt) finns ju i min favvo Iduns... http://runeberg.org/idunskok/0266.html

Vi kokar den [älgtungan] i saltvatten och skivar (efter den är skalad) och har på mackorna.

I de här recepten är ju tungan redan rimmad och frågan var HUR man rimmar den. I receptet stod sedan "se insaltning av oxkött" och det vore intressant att läsa.
Citera
2015-10-26, 06:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
I de här recepten är ju tungan redan rimmad och frågan var HUR man rimmar den. I receptet stod sedan "se insaltning av oxkött" och det vore intressant att läsa.

Det var ju på föregående sida: http://runeberg.org/idunskok/0265.html

Citat:
493. Kokt, färsk oxtunga (f. 8–10 pers.).

1 oxtunga
vatten
3–4 msk. salt
10 vitpepparkorn
2 nejlikor
1 morot

BEREDNING: Tungan putsas och får ligga i vatten ett par
tim., sättes på i kokande vatten, som bör stå nätt och jämnt
över den, skummas väl, och kryddorna samt den ansade moroten
läggas i. Tungan får sakta koka 2 1/2–3 tim., eller tills skinnet
lätt kan dragas av. Sedan skinnet är avdraget, lägges den åter
i spadet för att hållas varm, tills den skall serveras. Tungan
skäres på snedden i 1/2 cm. tjocka skivor, vilka sammanläggas, så
att tungan vid serveringen ser hel ut på fatet. Garneras med
persilja eller salad och serveras med kokta eller stuvade grönsaker
eller ock med någon sås, såsom brun champinjon-, murkel- eller
olivsås, samt potatis.

Rester av kokt tunga kunna skäras i skivor, doppas i ägg
och stötta skorpor samt stekas i smör.

De kunna även serveras i brun kaprissås, som beredes av
4 dcl. köttsky, 1–2 tsk. mondaminmjöl, 1 msk. fint hackad kapris,
1/2 msk. madera, salt, socker. När såsen kokat 5 min., iläggas
tungskivorna och få koka 5 min. Serveras med brynt potatis som
frukosträtt.
Citera
2015-10-26, 09:21
Medlem
pelviss avatar
Citat:

Salpeter ska blandas högst 1:50 gentemot saltet. Alltså mkt små mängder. Räkna att saltet tränger in 0.5 cm, från alla håll, per dygn så är du säker på att du slipper en grå tråkig rand i mitten. Detta gäller alltså lakessaltning.
Lycka till och återkom gärna med bilder och utlåtande.
Citera
2015-11-06, 01:15
Medlem
Bilder på den saltvattenbadsrimmade tungan hann jag tyvärr inte ta innan jag smaskade i mig den. Men kan meddela att jag köpte en marineringsspruta som jag även sprutade in vätskan med. Jag gillade den första tungan efter bara 2 dagar och då behövde jag inte ens lägga den i vatten för att salta ur innan kokning. Sambon gillade den andra efter 4 dagar men jag hade nog gärna saltat ur den lite innan kokning... Blev lite väl salt att äta som den var men tillsammans med cumberlandsås och rotmos blev det ändå väldigt gott. Den andra ligger fortfarande på saltning i kylskåpet eftersom den skulle ligga i 3 veckor. Om den inte frammanar änglasång och enhörningar vid kontakt med munnen så kör jag hellre på snabbversionen med salt- och sockervatten och sprutar in i tungorna så att de får in saltpetern och saltet jämnare. Vi tog förresten ytterst lite saltpeter i båda recepten. Enligt rekommendationer på webbsidor så ska man ha typ 0,010 gram/kg..... Eftersom det är rent giftigt och cancerframkallande..... Kändes inte så mysigt att ha i 10g då.... Så jag tog i en knivsudd på typ 10 liter vatten.
Citera
2015-11-06, 01:24
Medlem
Fick förresten hem ytterligare en tunga eftersom sambon sköt en tjur i veckan. Men det verkar ju ändå (som tur är) som att inte så många i jaktlaget förstått vilken delikatess tungan är. Jag vill helst ha den för mig själv... Men måste tyvärr dela med mig till sambon....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in