Citat:
Ursprungligen postat av
Orselina
Hur gick det med tungan? Sitter i samma situation här hemma... Kollar recept och det ena säger si å det andra så. Salpeter. Var tusan får jag tag i det? Och 3 veckor!? Ett annat säger 3-5 dagar i salt-/sockerlag. Och blir resultatet lika bra om man helt enkelt kokar orimmat men har salt i vattnet? Det är så jag blir kollrig. Rimmad oxtunga är supergott men nu sitter jag med ett gäng älgtungor här.
Kollade lite på nätet och det är tydligen inte helt lätt att få tag i salpeter eller kalisalpeter eftersom man kan göra bomber av det
Hittade det däremot på Citygross hemsida så de för det tydligen. Kolla i kryddhyllan. Blev faktiskt förvånad att det ska vara svårt att få tag på eftersom det är länge sedan jag rimmade julskinka själv. För några år sedan så fanns det i varje butik i kryddhyllan. Sedan finns det att köpa på nätet men i väntan på leverans så skulle jag slänga in tungorna i frysen under tiden.
Så lång tid som 3 veckor ska inte behövas men iof så använde man ju saltlake som en konserveringsmetod så visst går det men 5 - 7 dagar borde räcka.
Annars så går det att koka dom i saltat vatten med lite kryddor och kanske en morot och lök. Konsistensen blir dock inte densamma som för rimmat kött.