2004-01-10, 18:37
Medlem
zappzapps avatar
sextorp har jag sett när jag kört i skåne, ligger precis brevid grannsämjan.. sen har vi ju höör. det måste vara ett av landets fulaste ortsnamn. jag har även förbryllats av att det stavas med två Ö:n.
Citera
2004-01-10, 18:40
Medlem
Fat bastards avatar
Aplungsåsen. efter Rv 45 mellan Sunne och Kil.

Låter som en äcklig sås tycker jag.
Citera
2004-01-10, 19:12
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
sextorp har jag sett när jag kört i skåne, ligger precis brevid grannsämjan.. sen har vi ju höör. det måste vara ett av landets fulaste ortsnamn. jag har även förbryllats av att det stavas med två Ö:n.

Fick en förklaring i Sydsvenskans språkspalt för ett par månader sen:
Förr i tiden när man skickade lokalpost behövde man inte fylla i ortsnamn utanpå kuvertet, utan man skrev namn och address och istället för ortsnamn skrev man "här". Som att det ska delas ut "här" och inte någon annanstans. Det fungerade mycke bra, så länge posten sorterades lokalt i varje liten köping. Problemet var bara att i den lilla Staden Hör i Skåne kom en massa post av misstag från hela landet som ingen visste vart den skulle. Postsorterarna hade tydligen lite svårt att skilja på folks handstil. Postverket eller möjligtvis Post- och Telestyrelsen ställde en liten Förfrågan till Hör-borna om dom inte för enkelhetens skull skulle kunna stava sitt ortsnamn med två "ö", så att det lättare skulle gå att skilja på paketen. Därför stavas "Höör" med två "ö". Sött va?
Citera
2004-01-10, 19:14
Medlem
Flurkmark

12345
Citera
2004-01-10, 19:28
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Aplungsåsen. efter Rv 45 mellan Sunne och Kil.

Låter som en äcklig sås tycker jag.

Hehehe den åkte jag förbi för nån månad sedan...

EDIT: Kom på en annan: Mens-träsk, i Västerbotten
Citera
2004-01-10, 19:54
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Det finns ett ställe i Danmark som heter Bøgballe. Dessutom finns det ett lantbruksmaskinföretag på orten som heter likadant och tillverkar gödselspridare. Tyvärr har de "internationaliserat" sitt namn till Bogballe...
Citera
2004-01-10, 20:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Bimbo: "Bög" måste bestämt betyda något helt annat på danska ...

Der er et yndigt land,
det står med brede bøge!

... men det hade du säkert kunna lista ut på egen hand. Vet hur som helst att jag sett många andra "bög"-ortnamn från Danmark.
Citera
2004-01-10, 20:21
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Jo, det gör det nog. Och säkert "balle" också. Det finns f ö danskar som heter Balle i efternamn, men det hör väl hemma i en annan diskussion.

Apropå grannspråken påminner man sig det norska bokförlaget Det norske samlaget med webbadressen
http://www.samlaget.no/.
Citera
2004-01-10, 20:28
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Der er et yndigt land,
det står med brede bøge!

... men det hade du säkert kunna lista ut på egen hand. Vet hur som helst att jag sett många andra "bög"-ortnamn från Danmark.

Jag vet en dansk som heter Bög madsen
Och i just Örkeljunga har vi haft stuga
Citera
2004-01-10, 20:34
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad Bimbo
Jo, det gör det nog. Och säkert "balle" också. Det finns f ö danskar som heter Balle i efternamn, men det hör väl hemma i en annan diskussion.

Apropå grannspråken påminner man sig det norska bokförlaget Det norske samlaget med webbadressen
http://www.samlaget.no/.

Betydde inte balle röv på danska enligt, en annan tråd?
Citera
2004-01-10, 20:37
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad Bimbo
Det finns ett ställe i Danmark som heter Bøgballe. Dessutom finns det ett lantbruksmaskinföretag på orten som heter likadant och tillverkar gödselspridare. Tyvärr har de "internationaliserat" sitt namn till Bogballe...

Sångaren i det danska hårdrocksbandet Mnemic heter Bøgballe i efternamn...
Citera
2004-01-10, 20:41
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Blattnicksele
Baggböle
Det finns flera Baggböle i norrland.

Substantivet baggböleri syftar på skogsavverkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in