Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-10, 15:42
  #1
Medlem
musikalgs avatar
Apropå diskussion om ortnamnet Löddeköpinge i det här forumet tänkte jag ta upp en diskussion.

Vilket är det konstigaste ortnamnet i Sverige? Själv tycker jag "Örkelljunga" låter lika märkligt varje gång jag passerar det....
Citera
2004-01-10, 15:44
  #2
Banned
Pr0n-Gamers avatar
stora höga - motsatsen till "lilla låga"
Citera
2004-01-10, 15:44
  #3
Medlem
DenLedes avatar
Ja, men "Kukared" måste ju vara det värsta!
Citera
2004-01-10, 15:45
  #4
Medlem
snapcases avatar
Kräkångernoret i västerbotten har tyvärr bytt namn till Lövsele så sveriges coolaste ortsnamn är nu borta
Citera
2004-01-10, 15:46
  #5
Medlem
rusedss avatar
Ödanböle är en av mina favoriter
Citera
2004-01-10, 15:59
  #6
Medlem
Magnums avatar
Här har ni en hel drös med roliga och otroliga ortsnamn:

http://www.skrattnet.com/hemochskola...a_geografi.asp
Citera
2004-01-10, 17:06
  #7
Medlem
Scrambles avatar
Var en som gjorde lumpen med mig som var frän Bögared. Dom snodde skylten och tog med till Hultsfred och jag tror bestämt dom fick sålt den för 500 spänn. Antingen fick dom sålt den eller så blev dom erbjudna 500 iaf, var ett tag sen så minnet sviker en aning. Men Bögared var det iaf.

Föga förvånande så ligger det nånstans i trakterna runt Borås/Alingsås där många andra konstiga ortsnamn är belägna.

EDIT: Bögared - Ställe i Alingsås kommun
Citera
2004-01-10, 17:43
  #8
Medlem
Jack Daws avatar
Porrarp, Tattarp (Skåne). jag vill minnas att det finns ett ställe som heter Sexberget någonstans i Norrland också.
Citera
2004-01-10, 17:44
  #9
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Blattnicksele
Baggböle
Citera
2004-01-10, 17:45
  #10
Medlem
nyfikuss avatar
Bajsköping icke att förglömma.
Citera
2004-01-10, 18:08
  #11
Medlem
Hörde för en tid sedan en radiokrönika som var så jäkla rolig. Det var en Finlandskorrespondent som berättade om varför det finns så många Finländska platser och ortsnamn som anspelar på sex.
Tydligen var det så att när Finland en gång i tiden tillhörde Ryssland så tillfrågades byborna runt om i finland vad platsen de befann sig på hette. Med denna information som ledning, tillverkade Ryssarna kartor över finland. Vad ryssarna inte förstod var att finnarna i stor utsträckning hittade på namn, eftersom ryssarna ändå inte fattade vad de sa. Det är av den anledningen det finns platser i Finland som heter "sura fittans mo" och liknande. Han rabblade säkert up 30-40 platser som alla hette nåt i stil med fittberget eller kukudden
Citera
2004-01-10, 18:15
  #12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Baggböle
Aha! Baggböle Brännland! Ligger inte det i Umeå-trakten?

På Åland vimlar det för övrigt av -böle-namn. Ganska lustigt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback