Såg på Discovery igår natt, och där presenterade de (ett sydamerikanskt företag) en grej jag tänkt på länge, nämligen skottsäkra lååånga jackor, s.k trench coats (eller rain coat) för "civilt" bruk. Det är en smart lösning då sådana plagg täcker 3/4 delar av kroppen, nu har jag sökt på nätet och inte hittat några exempel eller leverantörer.
Kan säkert stämma. Min skyddsväst väger bara något kilo och har klass II fram och IIA bak.
Har ofta funerat över varför utbudet av skyddsprodukter är så litet. Det borde ju finnas en ganska stor marknad i länder med orolig infrastruktur.
När mina barn var små så fick jag idén att man borde göra barnvagnar med kevlar eller dyneema-inlägg. I synnerhet för att skydda mot splitter och eller finkalibrig eld. Inte minst i Israel med alla sina terrorbombningar borde det ju gå att sälja. Fast det finns säkert redan. Eller skall vi starta ett bolag? Flashback Security Devices; FSD Inc...?
Barnvagnar, trenchcoats, utbytbara dörrinnersidor till bilar m.m.
såg de också.. hittade ngn sida för skitlänge sen som hade alltmöjligt sånt, allt från dunjackor till bilar.. man kan inte för allt i världen komma ihåg vad sidan hette.. kolla på google..