2014-11-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennomaani
Vad ska man säga annat än tack för att du så uppriktigt medger att ni är en bunt förjudade parasiter. Låt det bli bekant bland rikssvenskarna och allom: stödjer ni finlandssvenskarna bereder ni Finlands undergång. Låt det inskrivas på våra banér: Finlandssvenskarna är vår olycka
Haha, otippat att tråden kom att handla om judar på ett eller annat sätt. Du tror inte anledningen till att finlandssvenskarna har besuttit ett oproportionerligt stort kapital eller innehaft oproportionerligt många statstjänster är att de varit de som varit drivande i dels etablerande av företag i Finland och i uppbyggandet av den finska staten?
Citera
2014-11-25, 01:35
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Det måste bero på att svenskarna (hurri) saknar själ.

”Lyö hurria puukolla, sil hurrilla ei oo väliä, ei hurrilla oo sielua” (slå kniven i hurrin, för det spelar ingen roll för hurrin, hurrin har ingen själ).
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1800
Citera
2014-11-25, 19:07
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det måste bero på att svenskarna (hurri) saknar själ.

”Lyö hurria puukolla, sil hurrilla ei oo väliä, ei hurrilla oo sielua” (slå kniven i hurrin, för det spelar ingen roll för hurrin, hurrin har ingen själ).
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1800
Finnpajsare som vill se hur ett hurrifritt Finland skulle ha kunnat te sig kan ju åka till ryska karelen och titta på alla spännande sevärdheter som den rysskugriska kulturen har producerat
Citera
2014-12-19, 20:52
Medlem
Jag är finsktalande ( sorry my school Sweden) från Helsingfors och jag har inget emot svensktalande finländare. Nuförtiden finns det inte något herrefolk som talar svenska och har mycket pengar... Alla vi har samma problem med arbete, pengar och vidare.
Det finns bara ett problem: Den Obligatoriska svensk undervisningen i skolan. Varför måste barnen studera svenska i skolor till exempel i östra Finland( bättre alternativ skulle vara ryska ). Svenska språket är ett vackert språk och jag tycker mycket om det språket. Men Den Obligatoriska undervisningen måste slutas och svenska språket som frivillig ämne därefter Jes.
Senast redigerad av ristohenrik 2014-12-19 kl. 21:31.
Citera
2015-06-03, 20:38
Avstängd
Erik Östs avatar
Här får finnarna ett svalt svenskt mottagande. Hoppas det inte går ut över Finland-svenskarna
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...ni-i-stockholm
Citera
2015-06-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
En sak som jag aldrig förstått är varför Finland-svenskar är så hatade i Finland, är dom otrevliga eller någonting? Kan knappast tänka mej att Finland-svenskarna är lika otrevliga som tex ghettoblattarna i Rosengård är.

Finlandssvenskarna har ju fört Finland till den position där de var för ungefär 10-20 år sedan.
Därefter har "finnarna" fört Finland till den position där de befinner sig idag. Om man tycker att den positionen är acceptabel så bör man väl rösta på sannfinnländarna!
Citera
2015-06-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ristohenrik
Det finns bara ett problem: Den Obligatoriska svensk undervisningen i skolan. Varför måste barnen studera svenska i skolor till exempel i östra Finland( bättre alternativ skulle vara ryska ). Svenska språket är ett vackert språk och jag tycker mycket om det språket. Men Den Obligatoriska undervisningen måste slutas och svenska språket som frivillig ämne därefter Jes.

Kära Kamrat!
Ryska är också ett vackert språk, även om ni inte klarar av att ta era vodkadrinkar med ro!
Tilläggas skall, att i Norden vill vi inte ha några ryska intetsägande bönder som makthavare!
Den gång som ryssen ev kommer hit så kommer vi alla (dvs hela Norden) att försvara oss mot detta vidriga monster!
Citera
2015-06-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ristohenrik
Jag är finsktalande ( sorry my school Sweden) från Helsingfors och jag har inget emot svensktalande finländare. Nuförtiden finns det inte något herrefolk som talar svenska och har mycket pengar... Alla vi har samma problem med arbete, pengar och vidare.

I så fall kunde ju de svenskspråkiga skolorna också sluta med finska
Citera
2015-06-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
En sak som jag aldrig förstått är varför Finland-svenskar är så hatade i Finland, är dom otrevliga eller någonting? Kan knappast tänka mej att Finland-svenskarna är lika otrevliga som tex ghettoblattarna i Rosengård är.

Är det någon som har en förklaring?

Finlandssvenskar är ogillade pga att de har haft mycket att säga till om vad gäller Finlands utveckling historiskt sett.
De senaste 20 åren eller så har Finland dock styrts av "purfinnar". Så "sannfinländarna" kan ju inte klaga på läget (iom att deras allierade redan har styrt landet i 20 år).
Citera
2015-06-04, 23:59
Medlem
FranzJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippeli19
I så fall kunde ju de svenskspråkiga skolorna också sluta med finska
Jag misstänker att skulle svenska språket bli frivilligt i skolan, vilket betyder att det så småningom, på sikt dör ut, är man rädd att Finlands urgamla nordiska tillhörighet på sikt skulle försvagas. Svenskspråket utgör på något sätt det historiska bandet med de skandinaviska länderna o förstås Sverige i synnerhet..
Visst skulle finnarna kunna samtala med skandinaverna på engelska - precis som ryssarna, men 'klyftan' skulle då breddas vartefter...
Citera
2015-10-30, 03:43
Medlem
frogpaks avatar
var i kousamoo . brudarna var snälla men inte killarna (fulle kväll)
min kusin fick kämpa för att det inte blev nåt
det var att jag var satanna ruotsi förädare rätt av enligt dom då
detta var runt 20 år sen cirkus
vet ej om det e så nu . hoppas ej
för jag e på g tebaks
min mammas sida e från kuosamoo farsan karelen
ursäkta stavfel lite dy
eller mycket
Senast redigerad av frogpak 2015-10-30 kl. 03:47.
Citera
2015-10-30, 03:51
Medlem
frogpaks avatar
mi9ns när vi var små (vi från svreige) kom upp och hälsa på liten palt som man va)
Skulle du vilja bo i finland som mina mostrar , min mamma svara hahah ne , jag svara jag vill bo i finland ....det blev tust menar du allvar JA
20 år sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in