2010-05-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Om de röda vunnit hade aldrig vinterkriget skett t.ex. Man hade sedan när Sovjet fallit kunnat göra som Estland

Som sagt, finnar och finlandssvenskar är inte fega ynkryggar som esterna, finnar och finlandssvenskar slogs tillsammas för att bevara sitt land medan esterna lade sig på rygg och lät sig bli ockuperade utan att ett skott avfyrades.
Citera
2010-05-17, 12:11
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Är inte du österrikare som du påstod i en gammal tråd jag läst precis?
Han verkar ju oerhört förvirrad i den ena frågan efter den andra. Han kanske helt enkelt inte vet.
Citera
2010-05-18, 13:38
Medlem
De Miros avatar
Citat:
Om de röda vunnit hade aldrig vinterkriget skett t.ex. Man hade sedan när Sovjet fallit kunnat göra som Estland och helt bryta med ryssarna och dess forna herrar, finnarna hade då kunnat göra sig av med finlandssvenskarna.

Om de röda vunnit hade Finland kastast rakt ner i ett svart hål som man än idag inte ens hade varit i närheten av att komma upp ur. Du menar att bara för att Finland skulle varit kommunistiskt så hade Sovjet inte ställt några territoriella krav?

Finland hade nog fått följa ditt stolta Estlands 1900-tals historia och fått se sitt land som en delrepublik i Sovjet det största delen av seklet. Majoriteten av de finsktalande finnarna vill inte göra sig av med finlandssvenskarna vilket påpekats tusen gånger.

Måste förövrigt be om ursäkt för att jag matade trollet lite mer.
Citera
2010-05-18, 15:52
Medlem
Rigels avatar
Citat:
Det är samma mekanismer där som i Finland. Finnar har egentligen bara haft samma möjligheter som finlandssvenskar i några decennier och finlandssvenskar är fortfarande grovt överrepresenterade i maktkretsar. undersökningar har visat att än idag är finlandssvenskar lyckligare, rikare och lever längre än andra finnar. Om det är så tydligt så visar det ändå på det historiska förtrycket.
Det där är bara nys, det kunde jag möjligtvis köpa för hundra år sedan men inte idag..sanningen är den att finnarna inte är lika kompetenta som finlandsvenskarna och därför inte lyckats komma upp sig mer än vad de har gjort..det är ingenting som hindrar finnarna(mer än deras egen oförmåga) att utbilda sig som finlandsvenskrna gör och därmed "komma upp sig" mer i samhället..det är bekvämare att skylla ifrån sig på "diskriminering" än att se sanningen i vitögat och säga som det är...finlandsvenskarna har helt enkelt en mycket större social kompetens och en helt annan bildningstradition än finnarna och har därför lyckats hålla sig kvar på maktens tinnar trots att de är såpass få procent av den finländska befolkningen och numera aktivt motarbetas

Det är också ett satans otyg när man i svensk TV säger finska namn på städer i Finland som har svenska namn..svenskar ska säga Tammerfors..Åbo..Helsingfors...INTE Tampere..Turku och Helsinki..men det verkar bara gå i den numera rådande PK linjen att förakta och negligera allt som är svenskt i Sverige...
Citera
2010-05-20, 16:16
Medlem
swimp78s avatar
Finlandssvenskar behövs, då den finska befolkningen fortfarande efter århundraden är lite som ett omoget barn. Finland kommer aldrig bli ett modern land, på samma sätt som andra nordiska länder, och skulle finlandssvenskt inflytande ta sin hand från Finland skulle landet gå tillbka ännu mer. Det är det finlandssvenska inflytandet som håller landet uppe.
Citera
2010-05-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Finlandssvenskar behövs, då den finska befolkningen fortfarande efter århundraden är lite som ett omoget barn. Finland kommer aldrig bli ett modern land, på samma sätt som andra nordiska länder, och skulle finlandssvenskt inflytande ta sin hand från Finland skulle landet gå tillbka ännu mer. Det är det finlandssvenska inflytandet som håller landet uppe.

Senast jag var i Helsingfors var staden renare än Stockholm och allt i samhället fungerade lite bättre. Samma känsla som Stockholm alltid ger mig då jag kommer dit från Italien (wow, allt fungerar så smidigt, allt är rent och prydligt) får jag i Helsingfors då jag kommer från Stockholm.
Citera
2010-05-20, 19:31
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Senast jag var i Helsingfors var staden renare än Stockholm och allt i samhället fungerade lite bättre. Samma känsla som Stockholm alltid ger mig då jag kommer dit från Italien (wow, allt fungerar så smidigt, allt är rent och prydligt) får jag i Helsingfors då jag kommer från Stockholm.

Och den renheten och ordningen beror till uteslutande del på det finlandssvenska inflytandet i Helsingfors, där det liksom i övriga Finland bidrar till organisationell och infrastrukturell mognad ordning och utveckling. Att Helsingfors kan kännas lite mer ordnat än Stockholm beror nog uteslutande på att det är mer etniskt homogent. Utan svenskarna skulle dock Finland likna det ruffiga underutvecklade Ryssland
Citera
2010-05-20, 20:53
Medlem
Swimp är förmodligen bara ute efter att provocera. Alternativt är han en fennoman som är ute efter att ge finnarna ytterligare skäl att hata (finlands)svenskar.
Som finlandssvensk tror jag dock också ibland att finlandssvenskarnas närvaro har en betydelse för ordning och reda. Men märkligt nog så fungerar Finland utanför svenskfinland helt bra. Finlandssvenskar behövs inte för den sakens skull.
Däremot känner jag att tvåspråkiga orter har en dimension till jämfört med helfinska orter. Där finns en viss spännig. Bara man besöker tex. ett café eller en restaurang börjar man fundera över huruvida stället är svenskt eller finskt. För ofta så klassas vissa ställen som tillhåll för finnar medan andra är för svenskar. Vissa gånger är ställen helt neutrala. Sen har jag känslan att på tvåspråkiga orter har folket mera inbyggt en anpassninggsförmåga.
Jag har själv inte besökt Helsingfors på år och dar, alltså inte på så sätt att jag hunnit bekanta mig med staden. Jag har för mig att Helsingfors är väldigt finskt, väldigt homogent. Helsingfors känns som det finska Finlands huvudstad rakt igenom. Man har manifesterat finskheten och vill inte förknippas med något svenskt. Detta är bara en känsla jag har.
Citera
2010-05-20, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wally
Swimp är förmodligen bara ute efter att provocera. Alternativt är han en fennoman som är ute efter att ge finnarna ytterligare skäl att hata (finlands)svenskar.
Som finlandssvensk tror jag dock också ibland att finlandssvenskarnas närvaro har en betydelse för ordning och reda. Men märkligt nog så fungerar Finland utanför svenskfinland helt bra. Finlandssvenskar behövs inte för den sakens skull.
Däremot känner jag att tvåspråkiga orter har en dimension till jämfört med helfinska orter. Där finns en viss spännig. Bara man besöker tex. ett café eller en restaurang börjar man fundera över huruvida stället är svenskt eller finskt. För ofta så klassas vissa ställen som tillhåll för finnar medan andra är för svenskar. Vissa gånger är ställen helt neutrala. Sen har jag känslan att på tvåspråkiga orter har folket mera inbyggt en anpassninggsförmåga.
Jag har själv inte besökt Helsingfors på år och dar, alltså inte på så sätt att jag hunnit bekanta mig med staden. Jag har för mig att Helsingfors är väldigt finskt, väldigt homogent. Helsingfors känns som det finska Finlands huvudstad rakt igenom. Man har manifesterat finskheten och vill inte förknippas med något svenskt. Detta är bara en känsla jag har.
Vad säger du om de finlandssvenska inavelsbyarna Korsnäs, Närpes osv då? Där kan man snacka homogent.

Vad i ligger det ''märkliga'' att det finska Finland fungerar bra? Finlandssvenskar är inte bättre på något sätt. Som du själv skrivit är massa finlandssvenskar i österbotten inavlade bönder utan vett i skallen.

Tvåspråkigheten är icke-existerande eftersom de flesta finnar inte kan ett skit svenska och många finlandssvenskar pratar dålig finska.
Citera
2010-05-20, 21:27
Medlem
En del av er får ju oss Finlandssvenskar att framstå som vi var några Besserwissrar, som tycker vi är nåt eftersom vi för ett sekel sedan var den s.k "överklassen".

Finlandssvenskarna i min kommun överlag är precis som vilken finne som helst, det är bara språket som skiljer sig.

Att finlandssvenskar skulle se upp till Sverige är också helt främmande där jag bor. Här anses svenskar närmast som "fjolliga".
Citera
2010-05-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonate
En del av er får ju oss Finlandssvenskar att framstå som vi var några Besserwissrar, som tycker vi är nåt eftersom vi för ett sekel sedan var den s.k "överklassen".

Finlandssvenskarna i min kommun överlag är precis som vilken finne som helst, det är bara språket som skiljer sig.

Att finlandssvenskar skulle se upp till Sverige är också helt främmande där jag bor. Här anses svenskar närmast som "fjolliga".
Jag håller med dig i det första du skrev, men det om svenskarna i Sverige så då märker man nog skillnad mellan den svenskspråkiga befolkningen och den finskspråkiga som är mera för estland i det fallet och det är inte skillnaderna på sprit priset som gäller utan språket tror jag.
Fast spritvanorna nog kanske skiljer litet....
Citera
2010-05-20, 23:40
Medlem
Citat:
Vad säger du om de finlandssvenska inavelsbyarna Korsnäs, Närpes osv då? Där kan man snacka homogent.

Vad i ligger det ''märkliga'' att det finska Finland fungerar bra? Finlandssvenskar är inte bättre på något sätt. Som du själv skrivit är massa finlandssvenskar i österbotten inavlade bönder utan vett i skallen.

Tvåspråkigheten är icke-existerande eftersom de flesta finnar inte kan ett skit svenska och många finlandssvenskar pratar dålig finska.

Jag säger att det finska Finland fungerar bra. Det är en bekräftelse på att finnar har samma förmåga. Det var olyckligt att använda ordet "märklig". Men det är nu så att det inte är speciellt ovanligt att vara skeptisk till att övriga folkgrupper skall kunna sköta samhällsbygget lika bra som den egna, speciellt inte om man kommer från ett samhälle med struktur och ordning. Då är det lätt hänt att man undrar om nu månne det främmande folkslaget som är våra grannar har samma ordning och reda med sig. Frågan är helt berättigad. Mitt svar var helt tydligt att uppenbarligen är det så. Jag är därmed en fördom fattigare. Men fortfarande så gäller att den egna folkgruppen är en referensgrupp och sällan har jag haft den utgångspunkten att referensgruppen jag själv tillhör skulle vara överträffad av de jag jämför med. Det må sen gälla finnar, italienare eller engelsmän.

Inavelsbyarna får stå för dig. Homogena är de i språkligt hänseende men inte så homogena som det finska Finland. Finnar som kommer dit på besök klarar sig på finska. Man behöver bara gå till deras grannkomuner inåt landet för att inte alls klara sig på svenska. Så nära det svenska är de och så lite har de bemödat sig om att bry sig.

Ett tvåspråkigt samhälle betyder att där finns två språk, inte att varje mänska talar två språk. Man måste skilja på samhälle och person. Du har redan sagt det ett tiotal gånger att många finlandssvenskar talar dålog finska. Ja så är det men so what. Det finns ändå en flexibilitet och en anpassningsförmåga. Jag har dessutom på senare tid upptäckt att många finnar i svenskbygderna behärskar en del svenska trots att de är purfinnar. De har anpassat sig lite mer än jag tidigare trott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in