Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Vad säger du om de finlandssvenska inavelsbyarna Korsnäs, Närpes osv då? Där kan man snacka homogent.
Vad i ligger det ''märkliga'' att det finska Finland fungerar bra? Finlandssvenskar är inte bättre på något sätt. Som du själv skrivit är massa finlandssvenskar i österbotten inavlade bönder utan vett i skallen.
Tvåspråkigheten är icke-existerande eftersom de flesta finnar inte kan ett skit svenska och många finlandssvenskar pratar dålig finska.
Jag säger att det finska Finland fungerar bra. Det är en bekräftelse på att finnar har samma förmåga. Det var olyckligt att använda ordet "märklig". Men det är nu så att det inte är speciellt ovanligt att vara skeptisk till att övriga folkgrupper skall kunna sköta samhällsbygget lika bra som den egna, speciellt inte om man kommer från ett samhälle med struktur och ordning. Då är det lätt hänt att man undrar om nu månne det främmande folkslaget som är våra grannar har samma ordning och reda med sig. Frågan är helt berättigad. Mitt svar var helt tydligt att uppenbarligen är det så. Jag är därmed en fördom fattigare. Men fortfarande så gäller att den egna folkgruppen är en referensgrupp och sällan har jag haft den utgångspunkten att referensgruppen jag själv tillhör skulle vara överträffad av de jag jämför med. Det må sen gälla finnar, italienare eller engelsmän.
Inavelsbyarna får stå för dig. Homogena är de i språkligt hänseende men inte så homogena som det finska Finland. Finnar som kommer dit på besök klarar sig på finska. Man behöver bara gå till deras grannkomuner inåt landet för att inte alls klara sig på svenska. Så nära det svenska är de och så lite har de bemödat sig om att bry sig.
Ett tvåspråkigt samhälle betyder att där finns två språk, inte att varje mänska talar två språk. Man måste skilja på samhälle och person. Du har redan sagt det ett tiotal gånger att många finlandssvenskar talar dålog finska. Ja så är det men so what. Det finns ändå en flexibilitet och en anpassningsförmåga. Jag har dessutom på senare tid upptäckt att många finnar i svenskbygderna behärskar en del svenska trots att de är purfinnar. De har anpassat sig lite mer än jag tidigare trott.