2018-08-13, 11:54
Medlem
Rakiis avatar
Hittade en koreansk film som jag inte har varken sett eller hört talas om tidigare, Derailed (2016) som ska både vara mörk och våldsam, något som koreanerna är riktigt bra på att skildra i sina filmer.

https://www.imdb.com/title/tt6173644/
Citera
2018-08-13, 14:23
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Det har jag, den är som du säger inte särskilt lik hans senare filmer. En underhållande och säregen tolkning av gangstergenren, filmen tar vid där många filmer inom genren slutar. Den har nyanser av Nicolas Roeg, främst framåt slutet med ett ganska fragmentariskt bildspråk. Helt klart värd sin tid och roligt att se hur radikalt Glazers stil ändrats under årens gång.

Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Ben Kingsley lyfter hela den filmen. Hans tolkning av en psykopatisk gangster är helt fenomenal. Jävligt obehaglig karaktär, går från 0 till 100 på två röda.

Får ta och prioritera den framöver mao. Såg att streamingtjänsten Mubi visar den tydligen just nu. Får kanske ta och skaffa ett medlemskap där då de verkar nischa sig på speciella icke-mainstream filmer.

Gjorde klart mitt arbetspass extra tidigt idag så passar på att dra igång en riktig långkörare: Sátántangó (1994) av Béla Tarr blir det nu.

https://www.imdb.com/title/tt0111341/
Citera
2018-08-13, 14:53
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Eftersom jag vill se någon annan genre än skräckfilmer och thriller som jag mest kollar på får det bli den antagligen sinnessjukt överhypade filmen Coco. Likt Julio Iglesias som tog steget från Real Madrids juniorlag till att bli en smörsångare, ska tydligen huvudpersonen ta steget från att putsa skor till att bli en smörsångare med gitarr. Animerade filmer kan vara underhållande ibland, och jag hoppas att den här filmen är värd i alla fall 6/10 i betyg.
Citera
2018-08-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hittade en koreansk film som jag inte har varken sett eller hört talas om tidigare, Derailed (2016) som ska både vara mörk och våldsam, något som koreanerna är riktigt bra på att skildra i sina filmer.

https://www.imdb.com/title/tt6173644/

Ja det är ju mästare på det. I Saw The Devil, Memories Of Murder, The Chaser, Oldboy o.s.v. listan kan göras längre än så. Men tog bara de kändaste filmerna nu. Jag tycker däremot att de gjorts dåligt, eller inga direkt kända filmer som liknar de ja nämnde de senaste 10 åren. Filmen behöver såklart inte vara känd för att vara bra. Men om du lämnar några tips på filmer som liknar de jag nämnde, och går att få tag i för den delen vore jag tacksam.
Citera
2018-08-13, 15:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Ja det är ju mästare på det. I Saw The Devil, Memories Of Murder, The Chaser, Oldboy o.s.v. listan kan göras längre än så. Men tog bara de kändaste filmerna nu. Jag tycker däremot att de gjorts dåligt, eller inga direkt kända filmer som liknar de ja nämnde de senaste 10 åren. Filmen behöver såklart inte vara känd för att vara bra. Men om du lämnar några tips på filmer som liknar de jag nämnde, och går att få tag i för den delen vore jag tacksam.

Ja det håller jag verkligen med dig om, saknar den tiden ganska så mycket numera då det känns som att marknaden är dödfödd med vad som kommer ut på torrentsajterna idag. Sydkorea hade en bra streak där ett par år med sjujävla bra filmer, men sen tog det väl stopp. Ska väl också understryka med att jag inte alls är lika inne i den asiatiska filmscenen längre som jag var på den tiden, så kan mycket väl ha dykt upp guldkorn som man missat.

Glad åtminstone att Kim Ki-Duk kör på och gör sin egen grej som han gjort hela karriären, han kom ut med en film för några år sedan, One on One som jag länge väntade på undertexter till, men som sen dök upp. Dock inte tagit itu med att se den ännu däremot...

Har ju inga tips tyvärr då jag varit borta från scenen i fråga och Flashback med, så har ingen koll på vad som har skrivits i tråden om asiatisk film under de år jag var off the grid så att säga. Men fråga där så finns det säkert någon hjälpsam medlem som kan guida dig i mörkret!
Citera
2018-08-13, 15:17
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ja det håller jag verkligen med dig om, saknar den tiden ganska så mycket numera då det känns som att marknaden är dödfödd med vad som kommer ut på torrentsajterna idag. Sydkorea hade en bra streak där ett par år med sjujävla bra filmer, men sen tog det väl stopp. Ska väl också understryka med att jag inte alls är lika inne i den asiatiska filmscenen längre som jag var på den tiden, så kan mycket väl ha dykt upp guldkorn som man
missat.

Glad åtminstone att Kim Ki-Duk kör på och gör sin egen grej som han gjort hela karriären, han kom ut med en film för några år sedan, One on One som jag länge väntade på undertexter till, men som sen dök upp. Dock inte tagit itu med att se den ännu däremot...

Har ju inga tips tyvärr då jag varit borta från scenen i fråga och Flashback med, så har ingen koll på vad som har skrivits i tråden om asiatisk film under de år jag var off the grid så att säga. Men fråga där så finns det säkert någon hjälpsam medlem som kan guida dig i mörkret!

Denna kan jag rekommendera om du har missat, vilket jag ej tror dock

https://www.imdb.com/title/tt0468492/
Citera
2018-08-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ja det håller jag verkligen med dig om, saknar den tiden ganska så mycket numera då det känns som att marknaden är dödfödd med vad som kommer ut på torrentsajterna idag. Sydkorea hade en bra streak där ett par år med sjujävla bra filmer, men sen tog det väl stopp. Ska väl också understryka med att jag inte alls är lika inne i den asiatiska filmscenen längre som jag var på den tiden, så kan mycket väl ha dykt upp guldkorn som man missat.

Tackar. Ska följa den tråden en del nu framöver
Citera
2018-08-13, 18:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Denna kan jag rekommendera om du har missat, vilket jag ej tror dock

https://www.imdb.com/title/tt0468492/

The Host är finfin, köpte den på BD då den fanns på rea hos Discshop back in the days, härlig monsterfilm!
Citera
2018-08-13, 22:29
Medlem
BlackMetals avatar
Kvällens film blir Burning (2018) av Lee Chang-dong. Åtta år sedan han sist gjorde en film nu (Poetry) men tycker mycket bra om den.

Edit: Blir något annat. Får se vad..
Senast redigerad av BlackMetal 2018-08-13 kl. 22:34.
Citera
2018-08-13, 22:34
Medlem
bombaccis avatar
Ske ge kvällsfilmen på SVT1 en chans, prevenge, skröckkomedi, brukar sällan funka för mig men kan alltid avbryta om det blir för dåligt
Citera
2018-08-14, 12:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ske ge kvällsfilmen på SVT1 en chans, prevenge, skröckkomedi, brukar sällan funka för mig men kan alltid avbryta om det blir för dåligt

Kul att SVT visar den typen av filmer, även om det var på en lite sämre tid på kvällen. Minns att jag gillade filmen i fråga då jag såg den då den var ny.
Citera
2018-08-14, 15:44
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
The Host är finfin, köpte den på BD då den fanns på rea hos Discshop back in the days, härlig monsterfilm!

Ja den är bra, såg den faktiskt för första gången för någon månad sen. Kul att se dig igen här Förresten! Va ett tag sen hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in