Citat:
Ursprungligen postat av
Situations
Trevligt! Tyckte att den var bra men den kändes lite stympad. Huruvida det var någon slags placeboeffekt av vetskapen om RKO Pictures klippningsarbete vet jag dock inte.
Vad tyckte du om den? Vissa hävdar ju att det är en större bedrift än Citizen Kane men det tycker jag är en grov överdrift.
Nja, skulle nog säga att det är gäspvarning på denna. Den är snyggt gjord, bra foto och läckra inomhusmiljöer, men jag kan inte hjälpa att vänta mig någonting mer nyskapande/banbrytande i kameraarbetet. Fast det är ändå helt klart ett proffsigt hantverk. Joseph Cotten har gått och blivit en ny favorit hos mig men tyckte att hans roll här var rätt så intetsägande. Mustaschen hade han gärna fått raka bort. Kluven till om jag ska ge den en stark tvåa eller svag trea.
Säga vad man vill om Orson Welles men han har ju onekligen en intressant visuell stil som syns tydligt i
Touch of Evil (1957) och
The Trial (1962).
Citizen Kane var det ett bra tag sen jag såg och tyckte då att det var ett sömnpiller men med riktigt bra foto. Om jag skulle rangordna dem alla så hamnar nog den här längst ner.