2009-10-14, 09:05
Medlem
Hej alla!
Jag köpte i somras en grej på avbetalning för ca 13000 kr. Betalning skulle ske månadsvis(12mån). Nu är det oktober och jag har ännu ej fått någon faktura...Hela köpet innehöll konstigheter tex så ringde dom mig månad efter att jag fått produkten och frågade om jag ville ha den...Jag svarade att jag redan fått den.
Min fråga är vem som egentligen har ansvaret? Ska jag bara låta allting vara och hoppas på att inga fakturor kommer =) eller ringa och kolla vad som hänt. Vad hade ni gjort
MVH Jolly
Citera
2009-10-14, 09:12
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyJumper
Hej alla!
Jag köpte i somras en grej på avbetalning för ca 13000 kr. Betalning skulle ske månadsvis(12mån). Nu är det oktober och jag har ännu ej fått någon faktura...Hela köpet innehöll konstigheter tex så ringde dom mig månad efter att jag fått produkten och frågade om jag ville ha den...Jag svarade att jag redan fått den.
Min fråga är vem som egentligen har ansvaret? Ska jag bara låta allting vara och hoppas på att inga fakturor kommer =) eller ringa och kolla vad som hänt. Vad hade ni gjort
MVH Jolly

Jag hade väntat, det kan knappast hända något värre än att betalningarna blir förskjutna några månader.
Spar motsvarande belopp varje månad så har du en buffert att ta av nästa gång du vill köpa något..
Citera
2009-10-14, 09:14
Medlem
Ja det var en rätt bra idé . Kör nog på det.
Bara för det ligger väl fakturan hemma i brevlådan nu
Citera
2009-10-14, 09:17
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Bara för det ligger väl fakturan hemma i brevlådan nu

Antagligen..
Citera
2009-10-15, 19:43
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag hade väntat, det kan knappast hända något värre än att betalningarna blir förskjutna några månader.
Spar motsvarande belopp varje månad så har du en buffert att ta av nästa gång du vill köpa något..
Inte så smart. Jag hade ganska omgående kontaktat långivaren för att undersöka vad som hänt. Dom kan ju t ex råkat skickat fakturorna till en felaktig adress. Så långe du inte betalar av skulden tickar ju räntan + ev förseningsavgifter.
Det är knappast troligt att dom glömt bort skulden.
Är det avtalat i förväg när skulden skall betalas eller avbetalas, som t ex hyra, lån och i det här fallet ett avbetalningsköp, är du skyldig att betala på förfallodag, även om du inte fått någon faktura eller avi.

Så att låtsas som inget är ingen bra idé eftersom du inte kommer undan skulden och kan bli väldigt dyrt i slutändan.

/ TT
Citera
2009-10-17, 10:14
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Hej alla!
MVH Jolly

Du har naturligtvis ansvaret att ta kontakt med företaget som du köpt produkten av om du inte får räkningarna. Du nyttjar ju produkten sedan den levererades till dig. Som någon annan skrev skjuter du bara dig själv i foten om du låtsas som ingenting.
Citera
2009-10-17, 17:34
Medlem
DasTisus avatar
Citat:
Hej alla!
MVH Jolly

Rent teoretiskt. Skriver du under ett kontrakt där du ska betala månatliga amorteringar är det inte företagets skyldighet att driva in pengarna, utan du är skyldig att betala. De flesta skickar dock fakturor för enkelhetens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in