Citat:
Ursprungligen postat av BONDOCK-SAINTS
Det skedde ett överfall av två ynglingar med kniv på en ensam ung kvinna vid gångtunneln mellan Gånghestervägen och Hedvigsborg, Borås. Detta bör ha varit i mitten på 70-talet, gissar jag. Kvinnan dog och killarna åkte sedermera fast.Tunneln där mordet begicks går/gick under smeknamnet "Punkartunneln". Grabbarna ska enligt utsago suttit i en koja i närheten och druckit folköl och läst en bok, som just handlade om att döda någon. Dom verkar ha fått en snilleblixt just då.

Någon som kan något om denna historia? Killarna ska ha gått på Daltorpsskolan. Hur gamla var dom då? Vad gör killarna idag och hur gamla är dom nu? Bor dom kvar i Borås. Hörde rykte om att den ena killens mamma tog livet av sig något år efter mordet.

Daltorpsskolan är/var väl en högstadieskola. Killarna bör då ha varit i 15-årsåldern. Och jag skulle tro att detta var runt 1970-72.
Och det de drack var nog med all sannolikhet inte folköl utan mellanöl! Vid den tiden var det ett öl med beteckningen klass II B, som hade en alkoholhalt på motsvarande 4,5 volymprocent, och såldes i vanliga livsmedelsbutiker. Detta öl var på 70-talet roten till allt ont och det flyttades in på systembolaget 1977.
Och den där boken tror jag var "Korset och Stiletten" eller nåt sånt av någon Nick (?). En bok om någon ungdomskriminell i USA o hans omvändelse till ett nytt liv.
Om jag nu inte blandar ihop detta mord med ett annat mord som hände vid Masthuggskyrkan i Göteborg, också detta utfört av två unga killar vid samma tid i början av 70-talet. Offret var där en medelålders man nånstans i 45-årsåldern tror jag.. Möjligen att han var sjöman. Den ene av gärningsmännen vill jag minnas hette Roger P*** von Dom****ue. Efter avtjänat straff på runt tre år var han så vitt jag vet bosatt i Skaraborg. Vill minnas att det var i trakten av Tibro.