• 1
  • 2
2009-10-13, 21:41
Medlem
BONDOCK-SAINTSs avatar
Det skedde ett överfall av två ynglingar med kniv på en ensam ung kvinna vid gångtunneln mellan Gånghestervägen och Hedvigsborg, Borås. Detta bör ha varit i mitten på 70-talet, gissar jag. Kvinnan dog och killarna åkte sedermera fast.Tunneln där mordet begicks går/gick under smeknamnet "Punkartunneln". Grabbarna ska enligt utsago suttit i en koja i närheten och druckit folköl och läst en bok, som just handlade om att döda någon. Dom verkar ha fått en snilleblixt just då. Någon som kan något om denna historia? Killarna ska ha gått på Daltorpsskolan. Hur gamla var dom då? Vad gör killarna idag och hur gamla är dom nu? Bor dom kvar i Borås. Hörde rykte om att den ena killens mamma tog livet av sig något år efter mordet.
Citera
2009-10-13, 22:48
Medlem
månss avatar
Själv har jag ingen aning men hör med:
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=397
om han fått reda på något vetja! Om det nu är samma mord vill säga..
Citera
2009-10-28, 22:17
Medlem
nationalens avatar
bondock

har du fått fram nått? oxå hört talas om detta mord när jag va yngre... riktigt nyfiken.
Citera
2009-10-28, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta fall från Borås.

Citat:
Ursprungligen postat av BONDOCK-SAINTS
Det skedde ett överfall av två ynglingar med kniv på en ensam ung kvinna vid gångtunneln mellan Gånghestervägen och Hedvigsborg, Borås. Detta bör ha varit i mitten på 70-talet, gissar jag. Kvinnan dog och killarna åkte sedermera fast.Tunneln där mordet begicks går/gick under smeknamnet "Punkartunneln". Grabbarna ska enligt utsago suttit i en koja i närheten och druckit folköl och läst en bok, som just handlade om att döda någon. Dom verkar ha fått en snilleblixt just då. Någon som kan något om denna historia? Killarna ska ha gått på Daltorpsskolan. Hur gamla var dom då? Vad gör killarna idag och hur gamla är dom nu? Bor dom kvar i Borås. Hörde rykte om att den ena killens mamma tog livet av sig något år efter mordet.

Tack för en trådstart om detta intressanta fall Bondock-Aints.

Vet inget om det och har inte heller hört talats om det.

Ser att det har lagts upp flera intressanta fall från Borås och övriga Sjuhäradsbygden. Intressant att läsa om fall från denna del av landet.
Citera
2009-10-29, 00:24
Medlem
Citat:

Daltorpsskolan är/var väl en högstadieskola. Killarna bör då ha varit i 15-årsåldern. Och jag skulle tro att detta var runt 1970-72.

Och det de drack var nog med all sannolikhet inte folköl utan mellanöl! Vid den tiden var det ett öl med beteckningen klass II B, som hade en alkoholhalt på motsvarande 4,5 volymprocent, och såldes i vanliga livsmedelsbutiker. Detta öl var på 70-talet roten till allt ont och det flyttades in på systembolaget 1977.

Och den där boken tror jag var "Korset och Stiletten" eller nåt sånt av någon Nick (?). En bok om någon ungdomskriminell i USA o hans omvändelse till ett nytt liv.

Om jag nu inte blandar ihop detta mord med ett annat mord som hände vid Masthuggskyrkan i Göteborg, också detta utfört av två unga killar vid samma tid i början av 70-talet. Offret var där en medelålders man nånstans i 45-årsåldern tror jag.. Möjligen att han var sjöman. Den ene av gärningsmännen vill jag minnas hette Roger P*** von Dom****ue. Efter avtjänat straff på runt tre år var han så vitt jag vet bosatt i Skaraborg. Vill minnas att det var i trakten av Tibro.
Citera
2009-10-29, 17:07
Medlem
Citat:

Mördarbacken kallas backen upp till Hedvigsborg. Ska kolla med en som talade om detta med mig för ett tag sedan..Om han minns något.
Citera
2009-10-29, 19:46
Medlem
nationalens avatar
Bra vi måste få klarhet
Citera
2009-10-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nationalen
Bra vi måste få klarhet

Jobbade med en man häromdagen som spelade i samma fotbollslag med en av killarna. han hade visat upp boken för sina kompisar, nån dag efter när det skulle spelas match eller något hade denna killen inte kommit och då hade ledarna berättar vad som hänt. denna personen trodde att en av dom var den pådrivande och den andre hängde bara på. men så brukar det ju oftast va. han har heller aldrig sett killen efter det. så antgligen har dom flyttat!
Citera
2009-11-11, 22:12
Medlem
BONDOCK-SAINTSs avatar
Lovande!

Citat:
Ursprungligen postat av modsare
Jobbade med en man häromdagen som spelade i samma fotbollslag med en av killarna. han hade visat upp boken för sina kompisar, nån dag efter när det skulle spelas match eller något hade denna killen inte kommit och då hade ledarna berättar vad som hänt. denna personen trodde att en av dom var den pådrivande och den andre hängde bara på. men så brukar det ju oftast va. han har heller aldrig sett killen efter det. så antgligen har dom flyttat!

Detta verkar lovande! Då har vi några här i tråden som eventuellt skulle kunna föra den här tråden framåt. Har ni möjlighet att försöka pumpa era källor på lite mer information eller be att dom i sin tur luskar lite med sina källor. modsare har potential att få fram intressant info. Även tacksam om Booz kollar lite med sin vän. adolfhitler tror du att du kan få fram om den här Roger von Dominique var med vid detta mord, eller så kanske modsare kan kolla med sin arbetskamrat om detta namn känns igen. Har försökt att googla lite om det här fallet men hittar inget.

Boken "Korset och stiletten" är gjord av David Wilkinson, som skriver om en gängmedlem som heter Nicky Crus och som blir omvänd. Jag har själv läst boken av Nicky Crus som heter "Spring för livet Nicky" Kan rekommendera den.

Vi får hoppas på lite matnyttig information snart. Väl mött mina vänner.
Mvh BONDOCK-SAINTS
Citera
2009-11-13, 22:28
Medlem
Coolcittes avatar
Samma mord som jag tog upp i en annan tråd, alla detaljerna om kojan och det där stämmer exakt. Vad jag hört är:

*Gärningsmännen var invandrare av finsk härkomst (fast gott om sådana i Borås på den tiden).

*Polisen fick aldrig riktigt någon klar bild över varför dom gjorde det.

Detta är bara saker som jag har hört, kan verkligen inte bekräfta om det stämmer, men det första är jag ganska säker på. Någon här på FB kanske bodde i dom kvarteren på 70-talet? Intressant i så fall
Citera
2009-12-21, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Samma mord som jag tog upp i en annan tråd, alla detaljerna om kojan och det där stämmer exakt. Vad jag hört är:

*Gärningsmännen var invandrare av finsk härkomst (fast gott om sådana i Borås på den tiden).

*Polisen fick aldrig riktigt någon klar bild över varför dom gjorde det.

Detta är bara saker som jag har hört, kan verkligen inte bekräfta om det stämmer, men det första är jag ganska säker på. Någon här på FB kanske bodde i dom kvarteren på 70-talet? Intressant i så fall
Flickan som mördades hette Ulrika Karlsson och bodde på Backgårdsgatan. Tror att året var 1974.
Citera
2009-12-21, 19:46
Medlem
Punkartunneln Hedvigsborg

Om det var Ulrica Karlsson som var BO
Hände detta 16/2 1973

Hon var född 08-1956

knappt sjutton år när detta hände
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera