2009-10-13, 20:54
Medlem
Hej, jag har en fråga. Precis dom rubriken säger.

Jag har funderat på att gå med i det militära (Kustjägarna) och undrar vilka betygskriterier som krävs för att gå med i detta förband. Jag är i bra fysisk form och har hyfsade betyg från skolan.

Så jag undrade vilka slutbetyg som krävs, samt vilka fysiska krav som krävs. (Så att jag ska veta om jag ska träna hårt eller bara träna normalt)För att komma in.
Citera
2009-10-13, 21:48
Medlem
smash-s avatar
http://www.lumpen.nu/

Är en bra länk att gå in på. Där kan du hitta en massa information. Tror inte dina slutbetyg från skolan ska spela någon större roll utan det beror på hur bra du klarar mönstringen. Vet inte vad uttagnings poängen är men de lär vara höga. Jag hadde nog prioriterat ben, rygg och kondition på träningen.
Citera
2009-10-13, 21:55
Medlem
glöm inte att det bedöms även på personlighet, såsom psykologsnacket och "logik o stress-testet" på datorn.

Gör ditt bästa överallt, å se vart kungen vill att du ska bli placerad!
Citera
2009-10-14, 03:07
Medlem
Som tidigare sagts så spelar dina betyg från skolan ingen roll - vad jag vet så tittar de inte ens på dem. Och vad skulle du ha för nytta av exempelvis MVG i Biologi hos KJ?

Det är mönstringen som spelar roll, alla relevanta tester görs där.
Citera
2009-10-14, 12:29
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olle-kontroll

Jag har funderat på att gå med i det militära (Kustjägarna) och undrar vilka betygskriterier som krävs för att gå med i detta förband. Jag är i bra fysisk form och har hyfsade betyg från skolan.

Så jag undrade vilka slutbetyg som krävs, samt vilka fysiska krav som krävs. (Så att jag ska veta om jag ska träna hårt eller bara träna normalt)För att komma in.

- Fint, men det är inte som att spela dataspel. Älskar alla som ska "gå med" , som att alla tjänster inom försvarsmakten bara väntar på att bli fyllda av pang pang villiga ungdomar...

Din fysiska form måste vara mycket god, satsa på 1 mil på 45 minuter.

Träna även styrka och rygg - något som definitivt pajar om man inte byggt upp ett ordentligt träningsprogram.

Träna löpning i kängor och med packning. Öka tyngden på packningen stegvis.
Citera
2009-10-14, 13:37
Medlem
slimbos avatar
Citat:

vet inte hur lång tid du har kvar till din mönstring men att komma dit och säga "hej, aa jo det e så att jag funderar på att bli kustjägare...kanske?"

det håller absolut inte utan du måste bestämma dig till 100%, du måste tänka "jag SKALL bli kustjägare och något annat finns inte", då kanske du har en chans.

vet ej heller vad som är "normal" och "hård" träning för dig men som sagt, om du bestämmer dig för kustjägare skulle jag rekommendera den "hårda" träningen.

sen är ju som bekant inte fysiken allt, du måste vara motiverad och ha en järnvilja. om det är några oklarheter på dessa 3 under mönstringen så kommer du inte bli kallad till extramönstringen ens
Citera
2009-10-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqqt
Som tidigare sagts så spelar dina betyg från skolan ingen roll - vad jag vet så tittar de inte ens på dem. Och vad skulle du ha för nytta av exempelvis MVG i Biologi hos KJ?

Det är mönstringen som spelar roll, alla relevanta tester görs där.

Betygsdokumenten är inte så intressanta vid uttagningar till KJ som exempelvis till TolkS, men ger ändå en bra hint till psykologen hur man fungerar ute i det civila livet. IG rakt igenom leder ju onekligen till frisedel...
Citera
2009-10-15, 02:27
Medlem
Citat:

Behövs inga skolbetyg i huvudtaget. Kan du knyta skorna, är en bra snubbe så är det good enough. Sen ska du ju klara mönstringarna också.
Citera
2009-10-15, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farb
Betygsdokumenten är inte så intressanta vid uttagningar till KJ som exempelvis till TolkS, men ger ändå en bra hint till psykologen hur man fungerar ute i det civila livet. IG rakt igenom leder ju onekligen till frisedel...
Jo, förvisso, men grundskolebetyg borde inte säga så mycket om arbetsmoral fem år senare. Det kan ju till och med vara så att den kravlösa skolan är vad som orsakade problemet och det rekryten behöver är struktur och ordning enligt militärens modell.
Citera
2009-10-15, 20:22
Medlem
Citat:

Du behöver inte veta vilka betyg som krävs eller hur bra du måste vara fysiskt.

Du måste själv veta om du är beredd att satsa allt för att gå hela vägen. Är du av rätt material kommer extramönstringen inte vara några problem. Och det finns bara ett sätt att ta reda på det - att söka. Allt annat är ointressant.
Citera
2009-10-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
- Fint, men det är inte som att spela dataspel. Älskar alla som ska "gå med" , som att alla tjänster inom försvarsmakten bara väntar på att bli fyllda av pang pang villiga ungdomar...

Din fysiska form måste vara mycket god, satsa på 1 mil på 45 minuter.

Träna även styrka och rygg - något som definitivt pajar om man inte byggt upp ett ordentligt träningsprogram.

Träna löpning i kängor och med packning. Öka tyngden på packningen stegvis.

exakt, det funkar inte att 1 månad innan mönstring vilja bli kustjägare, det tror inte jag iaf, du måste verkligen vilja det till 100% på riktigt..
Citera
2010-01-02, 01:59
Medlem
kiwi22s avatar
Men du kom in hos fjälljägarna istället? Snabbt verkar det ha gått i alla fall.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1061743

Fniss...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här