• 1
  • 2
2009-10-13, 19:45
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Känner inte riktigt igen vad ojn beskriver, jag tycker att det fungerar jättebra i Naturvetenskapliga uppgifter. Förstår inte riktigt vad som skulle vara så hemskt att fråga om hjälp bara för att det handlar om läxor (det är väl förresten väääldigt sällan någon över 18 år har regelrätta läxor?).
Jag besöker inte det forumet, så jag kan inte bedöma hurvida det är ett problem eller ej. Egentligen är det inte ett problem för forumet i sig med läxtrådar i Systemutveckling heller, de är i klar minoritet. Dock anser jag inte trådar av typen i mitt inlägg ovan hör hemma på forumet och kommer fortsätta slänga dem så länge jag modererar.

Edit Inser ju nu att mina inlägg kanske är lite OT då diskussionen primärt bör handla om U&S-forumet, men vill ändå ge min generella syn på denna typ av trådar.
Citera
2009-10-13, 20:17
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det finns ju en klistrad tråd i det forumet, men det verkar som om många ändå missar den tråden. Alltså, den handlar om läxhjälp och att det inte är rätt forum att ställa läxhjälpsfrågor. Verkar som om det behövs andra åtgärder.

Om man hänvisar till rätt forum (vilket jumpcut nämner) så är det tyvärr väldigt vanligt att det blir korspostning, då personen ifråga väljer att skapa en ny tråd i rätt forum.
Det är ett välkänt fenomen att så fort man klistrar en tråd så slutar folk läsa den.
Jag tycker inte att detta är ett stort problem längre. Det händer då och då, men då är några av er (det tackar vi för, ni vet vilka ni är gissar jag) väldigt snabba på RP-knappen så moderatorerna kan slänga trådarna och skriva nåt surt.
Citera
2009-10-13, 21:00
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Känner inte riktigt igen vad ojn beskriver, jag tycker att det fungerar jättebra i Naturvetenskapliga uppgifter. Förstår inte riktigt vad som skulle vara så hemskt att fråga om hjälp bara för att det handlar om läxor (det är väl förresten väääldigt sällan någon över 18 år har regelrätta läxor?).

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1025390
Citera
2009-10-14, 11:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag slänger trådar där folk i princip klipper/klistrar sin läxa och postar i tråden. Detta går inte på något sätt emot Flashbacks riktlinjer. Denna TS är nämligen enbart intresserad av en enda sak: svaret. Inlägg som "Vad har du försökt? Får du några felmeddelanden? Titta på <URL>, där finns det bra tips" är helt ointressanta för TS då detta innebär att denna måste lägga ner eget arbete på uppgiften.

Om tråden däremot innehåller spår av att användaren försökt själv genom att t.ex. posta egen kod eller egna tankegångar får den naturligtvis vara kvar. Denna TS är nämligen intresserad av att faktiskt lära sig något och diskutera varför det ena eller det tredje är en bättre approach. Man hjälper alltså fram TS till att själv komma på svaret.

Hoppas du förstår skillnaden.
Jo, ser nu att jag missade det fetmarkerade;

Jag kastar alltid läxtrådar i Systemutveckling där det tydligt framgår att användaren inte försökt själv utan vill att någon gör läxan åt honom/henne så han/hon kan återgå till CS/WoW. Vill man vara en liten fuskfitta kan man göra någon annanstans än mitt hus.

Citera
2009-10-14, 16:18
Medlem
Citat:

Håller med om att det fungerar bra i Naturvetenskapliga uppgifter. Det jag reagerade på var vad jag såg som en trend. Det behöver inte betyda att skiljsmässan mellan Arbetsliv och Studier att skylla, det kanske är tiden på året, att det är extra mycket inlämningsuppgifter just nu på gymnasierna. Sedan är det iofs sant att det inte finns något diskussionsunderlag i dessa trådar, så det är bara att RP:a.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in