2009-10-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaovet
Okai boyz.

Jag vet vad en ftpclient är.
Saken är den att jag vill kunna få åtkomst till filerna utan att behöva installera några firefox addons eller ftpclienter. Skulle varit tydligare sry.
Vill kunna komma åt filer på vilken dator jag än är på, tex komvuxdatorer ^^
Så enbart webläsare utan addons. Vad göra? Java, php, asp scripts (?)

Alla datorer har nog en FTP klient, skulle det vara blockerat på publika datorer? I alla fall har alla windows och linux system FTP klienter med i OS.
Citera
2009-10-14, 18:25
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Det ser intressant ut, men förstår inte riktigt. Är du insatt?
Jag har testat det lite grann, vad är det du inte förstår? Du laddar ner programet, installerar det, skapar ett konto, skapar en mapp där du lägger allt du vill komma åt (default Mina Dokument\DropBox).

Då du dragit över filerna i dropbox mappen och de blivit synkade kan du komma åt dom från internet på deras hemsida www.getdropbox.com då du loggat in, inga speciella klienter behövs. Du kan max ha 2gb lagrat om du inte betalar för det. Ett helt fantastisk program tycker jag =).
Citera
2009-10-14, 18:45
Medlem
Jaovets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Jag har testat det lite grann, vad är det du inte förstår? Du laddar ner programet, installerar det, skapar ett konto, skapar en mapp där du lägger allt du vill komma åt (default Mina Dokument\DropBox).

Då du dragit över filerna i dropbox mappen och de blivit synkade kan du komma åt dom från internet på deras hemsida www.getdropbox.com då du loggat in, inga speciella klienter behövs. Du kan max ha 2gb lagrat om du inte betalar för det. Ett helt fantastisk program tycker jag =).

Oh jaha. Tänkte mig en någon servermjukvara ju. Jag vill ju styra det själv då jag har en hyffsad linux server stående.
Citera
2009-10-14, 18:47
Medlem
Jaovets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Alla datorer har nog en FTP klient, skulle det vara blockerat på publika datorer? I alla fall har alla windows och linux system FTP klienter med i OS.

Är det så? Jag vet ju självklart att linux alltid har med ftp clienter men windows? Har faktist inte så stor koll på windows men vart hittar jag den? Jag har aldrig stött på någon ftp client i windows iaf.
Är det något som brukar finnas med i sånna client - server baserad system dem ofta har på skolor?
Citera
2009-10-14, 19:41
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Är det så? Jag vet ju självklart att linux alltid har med ftp clienter men windows? Har faktist inte så stor koll på windows men vart hittar jag den? Jag har aldrig stött på någon ftp client i windows iaf.
Är det något som brukar finnas med i sånna client - server baserad system dem ofta har på skolor?
Du hittar den via cmd --> ftp <ip>
Citera
2009-10-14, 20:40
Medlem
Citat:
Går väl även i vanliga explorer genom att skriva ftp://servernamn, om du föredrar grafiskt dvs.
Citera
2009-10-14, 21:02
Medlem
Jaovets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Går väl även i vanliga explorer genom att skriva ftp://servernamn, om du föredrar grafiskt dvs.

Det går väl inte skjuta upp filer till en ftp server via explorer?

Och ja, jag känner lite behov av grafik i detta läge. så helst något som går att göra utifrån webbläsaren.
Citera
2009-10-14, 22:38
Medlem
Citat:

Och ja, jag känner lite behov av grafik i detta läge. så helst något som går att göra utifrån webbläsaren.
Inte, helt säker? Jag har iofs aldrig testat att ladda upp någonting, endast ner, men det känns märkligt att ha byggt in en FTP-klient som inte klarar uppladdningar. Om det nu går så borde det ju fylla dina behov. En enkel, grafisk FTP-klient som följer med Windows. Sen hur bra den fungerar kan jag inte heller svara på, men den duger nog till enkel upp- och nerladdning
Citera
2009-10-15, 00:00
Medlem
Om du nu vill programmera lite och använda linux och webläsare, så kan du vara lite old-school och skriva en sida med html FORM. Se bara för allt i världen till att du fixar lösenordsskydd i första steget.
Citera
2009-10-15, 10:23
Medlem
Jaovets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Om du nu vill programmera lite och använda linux och webläsare, så kan du vara lite old-school och skriva en sida med html FORM. Se bara för allt i världen till att du fixar lösenordsskydd i första steget.

Det skulle jag därimot kunna göra.

edit:

Hittade ett fint färdigt php script som fixade det.
Senast redigerad av Jaovet 2009-10-15 kl. 10:26.
Citera
2009-10-16, 07:00
Medlem
Citat:

Det finns en mycket god anledning att lära sig använda icke grafiska gränssnitt. De finns ju tillgängliga på alla datorer, och skall man jobba på någon annans dator kan man ibland vara hänvisad till att använda dem, så lär dig bara.
Citera
2009-10-16, 08:29
Medlem
ekk3123s avatar
När jag är på jobbet / dyligt och ej har tillgång till min ftpclient så brukar jag dunka upp filer via webbaserade clienter. Använder olika hela tiden för det händer inte för frekvent direkt. Men testa googla det bara, jag vet att jag har använt http://www.net2ftp.com/ tex.

lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in