2010-01-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiveIn
Hur svår kan det vara att modifiera kassan så den drar bort 30-40% av det inslagna ?!?
Inte så svårt. Men du lär ju inte komma undan en kontroll på det.

Skatteverket har ju sparat alla kvitton i sin svarta box. De kan enkelt komma in och kolla vilket summa du har sålt för i t.ex. februari och få ut en sån rapport eller kolla bokföringen. Sen kan de i lugn och ro kolla att summan på kvittona i den svarta boxen är samma. Så jag tror inte att modifierat kassaprogram är rätt väg att gå.

Men som sagt. Kör med en PC-kassa. Då kan du ju enkelt ha två program i den. Ett certifierad för kontrollboxen och ett icke certifierad, t.ex. ett gratissystem.
Citera
2010-01-19, 08:31
Medlem
LiveIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogis

Skatteverket har ju sparat alla kvitton i sin svarta box. De kan enkelt komma in och kolla vilket summa du har sålt för i t.ex. februari och få ut en sån rapport eller kolla bokföringen. Sen kan de i lugn och ro kolla att summan på kvittona i den svarta boxen är samma. Så jag tror inte att modifierat kassaprogram är rätt väg att gå.

Men som sagt. Kör med en PC-kassa. Då kan du ju enkelt ha två program i den. Ett certifierad för kontrollboxen och ett icke certifierad, t.ex. ett gratissystem.

Oki, de blir mycket mer pengar att köra på PC. Ska försöka hitta någon som kan fixa ett vanligt kassaregister. Tack
Citera
2010-01-19, 17:28
Medlem
Kugghjulets avatar
Vet att titeln på tråden antyder att pizzabagarna ska diskuteras men jag tycker att det vore intressant att även beröra andra branscher. Skulle vara intressant att höra från någon insatt hur snacket går bland bilverkstäderna. Är inte insatt själv men har fått uppfattningen att det på sina håll fuskas rätt friskt med svarta pengar i den branschen. Därför kunde vara intressant att höra tongångarna därifrån ang. nya kassalagen.
Citera
2010-02-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogis

Problemet är bara att det är olagligt att installera fler program på sin pc kassa i och med den nya lagen.

Innan fanns ju programvaror på usb och annat till att manipulera systemen. Dessa har ju skatteverket luskat reda på och sett till att svartlista och förhindra nu.

Det här kommer ju få en hel del konsekvenser skulle jag tro. Först och främst kommer alla priser stiga en hel del, sedan kommer man väl utöka kartell bildningarna i restaurangbranschen. Unga nyutbildade kommer att få svårare att få sommar jobb och därmed arbetserfarenhet eftersom det blir för dyrt för företagare att pyssla med välgörenhet som att dela ut sommar platser. Vidare kommer det bli jävligt mycket svårare för de små och gynna de stora på grund av stordriftsfördelarna de har osv.
Senast redigerad av Rubbadur5 2010-02-04 kl. 23:36.
Citera
2010-02-05, 01:11
Medlem
_Strebers avatar
När jag skulle hämta ut ett plagg från kemtvätten häromdagen och råkade stå med kontanter i handen var turken väldigt snabbt framme och lämnade mitt plagg (det stod nån annan farbror i kö till kassan, före mig). Tvättärendet skulle ha kostat 80 kronor men jag hade 70 kr framme, stod o fipplade med sedlarna lite. Tvätturken brukar annars vara väldigt noga med att han ska ha korrekta pengar och inga rabatter, men nu var visst 70 kronor kontant minst lika bra som 80 kr i kassan, om inte bättre. Jag tror vi kommer få se mer av sånt här, pålitliga stamkunder som betalar kontant kommer bli guld värda för butiksägarna.
Citera
2010-02-05, 23:41
Medlem
Han tog alltså emot 70 momsfria istället för 80 med momsplikt. Då "slapp" han alltså skatta 16 kr´och då tjänade han 6 kr på att inte stämpla in något. Låter som en klippare.

Risken för att skattmasen står och trycker lösnäsa och mörka solbrillor är fortfarande överhängande. Ertappas en butiksägare med att inte erbjuda kunden kvitto blir det 10.000 kr i böter utan pardon.
Citera
2010-02-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBengt
Han tog alltså emot 70 momsfria istället för 80 med momsplikt. Då "slapp" han alltså skatta 16 kr´och då tjänade han 6 kr på att inte stämpla in något. Låter som en klippare.

Risken för att skattmasen står och trycker lösnäsa och mörka solbrillor är fortfarande överhängande. Ertappas en butiksägare med att inte erbjuda kunden kvitto blir det 10.000 kr i böter utan pardon.

Är det inte vite?

Kassalagen är generellt sett bra, men en del branscher hamnar i kläm.

1. Varför gäller den inte för torghandel? En jävla frizon för svarthandel helt plötsligt - SJUKT.
2. Ett hotell jag bor på nästan varje vecka - hon har 10 rum, hankar sig fram och 99,8% betalar med kort - pengarna raka vägen in på företagets check. Nu måste hon betala för ett kassasystem för att hantera sina kunder... BB-gränsen hjälper inte, för även kortköp innefattas. Tycker jag är fyrkantigt.
Citera
2010-02-06, 20:44
Medlem
Persepones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
2. Ett hotell jag bor på nästan varje vecka - hon har 10 rum, hankar sig fram och 99,8% betalar med kort - pengarna raka vägen in på företagets check. Nu måste hon betala för ett kassasystem för att hantera sina kunder... BB-gränsen hjälper inte, för även kortköp innefattas. Tycker jag är fyrkantigt.

Då kan hotelltanten skriva kontantfakturor istället så slipper hon ett nytt kassaregister. Med så få rum har hon nog tid att lägga den minuten på det.
Citera
2010-02-06, 23:32
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
1. Varför gäller den inte för torghandel? En jävla frizon för svarthandel helt plötsligt - SJUKT.

Det är för omständigt att ha ett sådant kassasystem med sig utomhus antar jag. Det skulle effektivt ta död på all torghandel, loppmarknader etc.
Citera
2010-02-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kugghjulet
Vet att titeln på tråden antyder att pizzabagarna ska diskuteras men jag tycker att det vore intressant att även beröra andra branscher. Skulle vara intressant att höra från någon insatt hur snacket går bland bilverkstäderna. Är inte insatt själv men har fått uppfattningen att det på sina håll fuskas rätt friskt med svarta pengar i den branschen. Därför kunde vara intressant att höra tongångarna därifrån ang. nya kassalagen.

Jag har bilverkstad, och jag och dom jag pratat med retar sig på detta.
Det påverkar inte mig eller andra det minsta hurvida vi gör jobben svart eller vitt, men man måste ändå köpa skiten för dyra pengar...
Citera
2010-02-06, 23:42
Medlem
Citat:
Är det inte vite?

.
http://www.skatteverket.se/foretagor...800012993.html

Det är en avgift först på 10'000 kr och sedan på det dubbla om det är inom ett år.
Det står längst ner på sidan.
Citera
2010-02-28, 22:45
Medlem
Är det någon som har koll på hur själva kontrollboxen fungerar? Reggar den samtliga tangentslag som sker på kassan eller är det själva köpet och lådöppningarna som reggas? Vore inte så kul om det blir liv från skattmasen vid felslag........!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in