2004-01-09, 15:39
Medlem
Någon som vet hur man får till det med riven/strimlad potatis som ibland serveras på krogar. Jag har själv försökt att göra det genom att riva den råa potatisen och sen steka den sakta på ett lagom varmt järn. Det blir inte bra, strimlorna klistrar ihop sig och det blir mer som raggmunk utan mjöl o ägg.
Har också försökt med att lägga strimlorna i saltat vatten en kvart eller så, men
det hjälper inte.
Tacksam för svar.
Citera
2004-01-09, 16:13
Medlem
Mycket smör i pannan och krama ur potatisen efter du blötlagt den så blir du av med det mesta av stärkelsen.
Citera
2004-01-09, 16:18
Bannlyst
Det beror på hur mycket stärkelse potatisen innehåller. Det är stor skillnad på vinterpotatis och färskpotatis och så vidare. Men blötläggning + krama ur vattnet är ett bra råd.

Sedan beror det ju på hur fint du river den. Fint riven = mer stärkelse kommer ut. Prova att riva på den grova sidan av rivjärnet och se om det blir någon skillnad.

Tyvärr är rårakor/rösti ingen favoriträtt, så jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av att laga dem.
Citera
2004-01-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det beror på hur mycket stärkelse potatisen innehåller. Det är stor skillnad på vinterpotatis och färskpotatis och så vidare. Men blötläggning + krama ur vattnet är ett bra råd.

Sedan beror det ju på hur fint du river den. Fint riven = mer stärkelse kommer ut. Prova att riva på den grova sidan av rivjärnet och se om det blir någon skillnad.

Tyvärr är rårakor/rösti ingen favoriträtt, så jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av att laga dem.

Tack för tipsen, skall prova vidare. Blir jag inte nöjd så återkommer jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in