2009-10-13, 10:01
Medlem
patrikgbgs avatar
http://www.nytimes.com/2009/10/13/science/space/13lhc.html?_r=1&hp

Om jag förstått artikeln rätt så finns alltså en risk att försök att skapa Higgs partikel kommer att misslyckas eftersom partikeln kommer att resa i tiden för att förstöra sig själv?

Kan inte någon smart flashbackare försöka förklara detta för mig.
Citera
2009-10-13, 12:44
Medlem
Dr. Wilys avatar
Från artikeln Search for Effect of Influence from Future in Large Hadron Collider:

Citat:
We propose an experiment which consists of drawing a card and using it to decide restrictions on the running of Large Hadron Collider (LHC for short) at CERN, such as luminosity, and beam energy. There may potentially occur total shut down. The purpose of such an experiment is to search for influence from the future, that is, backward causation. Since LHC will produce particles of a mathematically new type of fundamental scalars, i.e., the Higgs particles, there is potentially a chance to find unseen effects, such as on influence going from future to past, which we suggest in the present paper.

Nielsen och Ninomiya föreslår alltså att LHC:s öde skall avgöras av en lek med kort. Jag trodde först att det kanske kunde röra sig om en ny Sokalaffär, men det skulle man ju ha hört talas om vid det här laget. Det verkar som att de faktiskt menar allvar. Två uppföljande artiklar har postats på arXiv:

Test of Influence from Future in Large Hadron Collider; A Proposal

Card game restriction in LHC can only be successful!

Jag har inte läst igenom något av detta än, men jag får väldigt dåliga vibbar av det här... Det är inte ofta man ser en vetenskaplig artikel med en titel i form av ett utrop markerat med utropstecken. Jag ska ta mig en närmare titt när jag har lite mer tid.

Tommaso Dorigo sågade i alla fall den första artikeln jämns med fotknölarna på sin blog:
http://dorigo.wordpress.com/2007/07/21/respectable-physicists-gone-crackpotty/
Senast redigerad av Dr. Wily 2009-10-13 kl. 12:49.
Citera
2009-10-13, 19:12
Medlem
yggdrazils avatar
Poängen med experimentet är inte att man ska fånga higgs partikel och lägga den i en burk på higgs kontor. Man räknar med (räknade med när man kom fram till att man skulle bygga den) att låta LHC vara igång i några veckor och sedan titta på statistiska resultat för att få reda på om de finns eller inte. Det ska nog inte påverkas efter som de ändå inte räknar med att "fånga" en.
Citera
2009-10-13, 19:26
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Poängen med experimentet är inte att man ska fånga higgs partikel och lägga den i en burk på higgs kontor. Man räknar med (räknade med när man kom fram till att man skulle bygga den) att låta LHC vara igång i några veckor och sedan titta på statistiska resultat för att få reda på om de finns eller inte. Det ska nog inte påverkas efter som de ändå inte räknar med att "fånga" en.
för att förtydliga hur allt det här fungerar, kanske vi ska börja med att förklara att en partikel inte är en sak som alltid rör sig efter samma gravitära lagar som vi andra. eller ja, inte på samma sätt iaf.

ser man de smått komiska youtubeklippen om hur spännande kvantmekanik är, så förstår man kanske varför man inte borde bli förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in