2009-10-13, 08:02
Medlem
redruM-Murders avatar
Öis supportar vek under match ut en banderoll med texten " Free Dawait inprisoned in Eritrea since 2001 "

För detta har nu klubben ålagts att betala böter på 10.000 kr

Detta har nu väckt debatt, inte minst på tidningen expressen där Chefredaktör Thomas Mattsson och Erik Erfors Säger följande:

Citat:
"Ja, budskapet är onekligen fruktansvärt anstötligt och starkt politiskt provocerande. I diktaturens Eritrea."

Samt

Citat:
"Galenskap att ÖIS ska straffas"

Expressen har även åtagit sig att betala böterna i klubbens ställe.

Galenskap? Varför det? jag tycker styrelsen gjorde rätt som straffade klubben då fotboll och politik inte hör ihop.

För ordet vidare!

2009-10-13, 08:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
Sport har ju ganska ofta varit en arena att uttrycka politiska angelägenheter på.
2009-10-13, 08:10
Medlem
redruM-Murders avatar
Ja det är sant, men jag tycker fort. inte politik och sport över huvudtaget har med varandra att göra.
2009-10-13, 08:30
Medlem
yggdrasils avatar
SvFF har det inskrivet i sina regler att det inte får förkomma några politiska budskap i samband med matcher. Assyriska har väl blivit bötfällt för det. Tror nåt damlag också åkt på böter vid nåt tillfälle. Så varför ska ÖIS klara sig?
2009-10-13, 08:31
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redruM-Murder
Ja det är sant, men jag tycker fort. inte politik och sport över huvudtaget har med varandra att göra.

Det kan jag hålla med om. ÖIS bestämmer väl dessutom själva vad som ska finnas på arenan i form av banderoller och dylikt.
2009-10-13, 08:53
Medlem
padrons avatar
Bra att SvFF är konsekventa för en gång skull och inte ens tillåter politiskt korrekta manifestationer.
2009-10-13, 09:01
Medlem
evolutes avatar
Har SVFF bestraffat de lag vars supportrar visat upp banderoller som attackerat "huliganlagen"? Det om något är väl en politisk handling.
2009-10-13, 09:29
Medlem
Brullas avatar
Räknas ACAB till politiska budskap?
2009-10-13, 10:34
Medlem
SweTechs avatar
Jag ser inte vad detta har med fotboll att göra.
Diskuterar ni supporters så finns det en tråd för det, diskuterar ni allsvenskan så finns det en tråd för det och vill ni diskutera det politiska i en demonstration så finns det andra forum än fotboll som är lämpligare.

Tråd låst.
//Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in