Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo. Nationella provet är ett politiskt prov, ett prov som politikerna och skolledningarna landet över kan vifta med när de skryter om hur allmänbildade svenska gymnasieelever är. Nationella prov är pretentiösa icke-prov som gömmer sig under en skitviktig mask av rigorösa kontroller. Icke desto mindre så ingår det i kursen och sålunda innebär ett missat nationellt prov att du inte tillgodogjort dig kursens alla delar och kan därför inte få något annat betyg än ett IG, även om du fått genomgående MVG på resten.
Däremot så är det allmänt vedertaget att man inte ska kunna sänka sig genom ett dåligt nationellt prov, bara höja sig. Detta under förutsättning att man går dit och gör det. Så är åtminstone teorin, enligt en vän till mig som jobbar som gymnasielärare i Svenska/Historia.
Det är bara att böja sig och vända upp röven...
// Roger P.
Stämmer inte helt där, med att missat nationella = IG
Jag mailade för något år sedan till skolverket och frågade ifall man kunde vägra göra ett nationella prov. Då fick jag svaret att det är upp till läraren vad du får för betyg, ifall läraren anser att han/hon inte har tillräckligt med underlag för att ge dig ett bra betyg så kan du ju inte få det betyfet. Men ifall du har gjort alla prov, uppgifter osv. så ska det inte spela någon större roll ifall du missar nationella.
Edit:
Lyckades hitta mailet, det låg långt bak i inkorgen. Här är svaret:
Om du väljer att inte göra provet kan läraren inte bedöma dina kunskaper
utifrån det alls.
Om läraren har tillräckligt med underlag för att sätta ett betyg utan att du
gör provet, så måste han/hon göra det. Men om det är nödvändigt för läraren
att se hur det går för dig på det provet, för att han/hon ska kunna veta
vilket betyg som är rätt att sätta, så måste du göra provet för att få ett
betyg.
Det som kan hända är att läraren helt enkelt inte sätter något betyg alls på
dig i den kursen.