2004-01-21, 12:00
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
Jag önskar att jag också skulle tror att det var hjärnspöken man ser... men skulel jag se nåt sånt som ni beskriver skulle jag trott det var ett riktigt spöke... några hjärnspöken skulle inte komma på frågan

de beror på... om ja ska tro att de va ett spöke, skulle jag nog ha behövt sett nått, någon som ja känt som dött eller liknande... nu va de bara random gubbe i en rullstol... att skylla på spöken skulle nog vara lindrigare för en själv, för nu e man bra paranoid över vad som försigår i sin hjärna...

Citat:
Ursprungligen postat av saft
Ska inte denna tråd va på Drogforumet...!?

//Saft

om man ändå kunde skylla på nått sånt...
Citera
2004-01-21, 13:15
Medlem
Draugs Hargs avatar
Sånt där _är_ hemskt. Minns själv hur det var för ett par år sen när jag bodde i ett stort hus med en lång korridor. Skulle upp och slå en drill på natten och knallade ner för hallen mot toan och såg något knepigt mot väggen längst ner. Såg ut som en gammal tant med några underliga kläder. Vart naturligtvis rädd och försökte inte bry mig om det eftersom när jag kollade igen var hon borta. Men så höll det på ett bra tag. Tills jag flyttade till lägenhet istället.

Brukade vara ute rätt sent och ofta och på natten när jag skulle hem så såg jag en lång man iförd en salad och bar på en kortare hillebard :\ I övrigt var han klädd i en slängkappa() och ett par porösa byxor. Såg inte överkroppen dock. Men det värsta var att han inte hade nån färg :\ Vet inte hur jag ska förklara det, visst, han hade färg, men det var en underlig sådan.. Fyfan vad läskiga saker det finns

EDIT: Jag var nykter vid båda tillfällen
Citera
2004-01-21, 21:47
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dystopi
Rent allmänt så är synhallicuinationer ganska ovanligt om man talar om schizofreni eller så, rösthallicuinationer är betydligt vanligare. Tydligen så är inte synhallicuinationer för schizofrena så invecklade heller, det är vanligare att se typ... ett öga eller någonting som är långt bort.
Verkar bli lite mer invecklade och mer i stil med det du beskrev av drogpåverkan eller hjärnskador. Eller spöken!
för d första vad hade schizofreni m Lutas eller Comps inlägg att göra? Att hallusinera innebär inte att man e schizofren. och vad du säger stämmer dessutom inte. att hörselhallicunationer är vanligare är sant men inte att synhallucinationer är ovanliga eller okomplicerade. varierar självklart fr fall till fall men är inte alls ovanliga hos många m schizofreni och verkligen inte okomplicerade, d kan handla om percis allt inte bara "typ...ett öga eller någonting som är långt bort". ta reda på fakta ist för att hitta på skit.
Citera
2004-01-22, 18:50
Medlem
frankensteins avatar
Det är inte ovanligt med vare sig syn eller ljudhallucinationer när man är riktigt jävla trött eller utmattad. Ett tag som liten trodde jag verkligen att jag såg spöken men fick förklarat av mig från en läkare att så inte var fallet. Visserligen var läkaren en vän till familjen så hon kan ju ha sagt så för att lugna mig, men jag har även läst att man kan se saker om man är stressad, trött, utmattad osv.
Det händer mig hela tiden och hade jag trott att jag hade sett spöken vid alla tillfällena hade jag tagit livet av mig, det kan jag lova!
Jag har sett allt från gamla människor till dvärgar som har stått och tittat på mig vid fotändan av sängen.
Nä, det är bara hjärnan som spelar oss ett spratt när vi är trötta, man kan ju för fan se vad som helst då. Jag bor på landet, och hur många gånger när man gått genom skogen på natten har man inte sett något som skulle kunna vara ett skogsrå eller nåt annat oknytt?

Dessutom är det väl knappas en tillfällighet att alla gatumagiker, och dylikt löst folk som Joe Labero utför många av sina trick i lite halvskumm belysning?
Citera
2004-01-23, 14:41
Medlem
Lutass avatar
mjo, får jag se dylika grejjer fler gånger så vete fan va jag gör... man blir så äckligt rädd, men samtidigt hadde i alla fall jag en gnutta sunt förnuft kvar som intalade mig själv hela tiden att det jag såg inte fanns...

de där om att mankan se saker när man e riktigt utmatta o.s.v verkar stämma på mig... de var efter nyår de där inträffade och jag hade festat riktigt hårt i två dagar å va riktigt bakfull på kvällen... på vägen hem från stället vi va på tyckte jag mig höra röster i musiken de spelade på radion, inte röster från den som sjöng, utan dolda röster som de inte va meningen att nån skulle höra... ja va nog psykiskt instabil så det stod härliga till den dan...
Citera
2004-01-26, 06:54
Medlem
t.montanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Lite bakgrunds fakta:

För nått år sedan gick en kompis till mig hem från en fest, nykter, genom en skog en ganska läng bit. Det var kolsvart ute. Han fick försig att de kom folk och gick emot honom fort och passerade honom bara en halvmeter ifrån honom. Han blev tvungen att sträcka ut handen för att kolla om de var någon där, men han kände inget.

Min upplevelse:
Jag kom hem till en kompis för någon vecka sedan, och jag fick uppdraget att gå in i garaget och tända lampan. Ja gick in längs väggen, stod en bil i vägen. Det var inte kolsvart men bra mörkt. När jag rundar bilen ser jag en gammal gubbe som sitter i en rullstol. Ja blir ganska rädd först, sen inser jag att de inte kan sitta en gubbe i rullstol i ett mörkt garage. Ja kommer att tänka på min kompis upplevelse, så ja går fram, sakta men säkert och sträcker fram handen mot gubbens huvud. Kommer inte ihåg om jag inbillade mig att jag kände något men huvudet reagerade som att jag hade tagit på det. Huvudet föll lite lätt framåt, samtidigt som jag fickför mig att ja hörde en suck ifrån honom. När huvudet har fallit framåt såg de ut som om det började vändas emot mig. Då skyndade jag mig ut därifrån.

De dröjde någon timma innan chocken hade lagts sig och jag kunde berätta vad ja hade varit med om. Bara att skriva om de nu, mitt på ljusa dagen gör mig nervös. Ser jag något liknande fler gånger skriver jag in mig på Säters(ja va i säter när de hände btw).

Det ja undrar är om detta är vanligt, med tanke på att ja har en kompis som varit med om en liknande upplevelse? Någon mer som har varit med om detta? Ska jag skriva in mig på Säters direkt?

Att ja skriver i Psykologi delen istället för den Ockulta delen, är för att jag tror de är ett hjärnspöke.

Det lät som att ni var lite paranoida när du "fick till uppdrag" att tända lampan i garaget. Om du var rädd när du såg spöket så beror nog spöket på förväntningar som trissade upp stämningen. Men jag bara tror i det här fallet. Jag vet ju inte.
Citera
2004-01-26, 22:57
Medlem
Lutass avatar
nja, du har nog missuppfattat, de andra stod utanför och plockade ur saker från en bil eller nått liknande, och jag gick in där för att tända lampan, ingen va rädd, eller ens tänkte tanken på att vara det. Ja skulle ju bara in och tända lampan i ett garage, de är man väl inte rädd för? I och försig så skulle jag nog vara "ganska" orolig om ja skulle in i samma garage och tända lampan just nu... aldrig varit specielt paranoid och rädd, men nu är ja nog en av de paranoidaste av oss alla... :/

edit: ja kollade min första post och ja förstår att man kan få den bilden, men så va de inte.
Citera
2004-01-27, 02:47
Medlem
t.montanas avatar
Ok, det gav ju en helt ny bild av det hela. Då håller jag mig till teorierna om att du hallucinerade pga sömnbrist. eller något.
Citera
2004-01-27, 08:45
Medlem
Trazans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dystopi
Rent allmänt så är synhallicuinationer ganska ovanligt om man talar om schizofreni eller så, rösthallicuinationer är betydligt vanligare. Tydligen så är inte synhallicuinationer för schizofrena så invecklade heller, det är vanligare att se typ... ett öga eller någonting som är långt bort.
Verkar bli lite mer invecklade och mer i stil med det du beskrev av drogpåverkan eller hjärnskador. Eller spöken!

Intressant detta med hörselhallucinationer hos schizofrena. Jag läste om en studie på just schizofrena med hörselhallucinationer. Man mätte aktiviteten på hörselnerven (?) i samband med "rösterna". Det visade sig att det var samma aktivitet som när en person uppfattar vanligt tal.
Citera
2004-01-28, 11:16
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trazan
Intressant detta med hörselhallucinationer hos schizofrena. Jag läste om en studie på just schizofrena med hörselhallucinationer. Man mätte aktiviteten på hörselnerven (?) i samband med "rösterna". Det visade sig att det var samma aktivitet som när en person uppfattar vanligt tal.

nån som vet hur syn hallisar fungerar? hur något som inte finns kan se så verkligt ut?
Citera
2004-01-28, 12:22
Medlem
jas2000s avatar
vaknade upp en natt, eller kanske bara drömde att jag vaknade upp,
och i rummet var det fullt med lågor, glödande kol liksom, på sängen och golvet.

gnuggade ögon, försökte sudda bort bilden, då försvann det.

eventuellt är förklaringen att jag jag hade druckit en och en halv liter Schizandra läsk innan jag gick och la mig.

nån annan som har upplevt Schweppes Schizandra som påverkande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in