2004-01-09, 13:00
Medlem
Lutass avatar
Lite bakgrunds fakta:

För nått år sedan gick en kompis till mig hem från en fest, nykter, genom en skog en ganska läng bit. Det var kolsvart ute. Han fick försig att de kom folk och gick emot honom fort och passerade honom bara en halvmeter ifrån honom. Han blev tvungen att sträcka ut handen för att kolla om de var någon där, men han kände inget.

Min upplevelse:
Jag kom hem till en kompis för någon vecka sedan, och jag fick uppdraget att gå in i garaget och tända lampan. Ja gick in längs väggen, stod en bil i vägen. Det var inte kolsvart men bra mörkt. När jag rundar bilen ser jag en gammal gubbe som sitter i en rullstol. Ja blir ganska rädd först, sen inser jag att de inte kan sitta en gubbe i rullstol i ett mörkt garage. Ja kommer att tänka på min kompis upplevelse, så ja går fram, sakta men säkert och sträcker fram handen mot gubbens huvud. Kommer inte ihåg om jag inbillade mig att jag kände något men huvudet reagerade som att jag hade tagit på det. Huvudet föll lite lätt framåt, samtidigt som jag fickför mig att ja hörde en suck ifrån honom. När huvudet har fallit framåt såg de ut som om det började vändas emot mig. Då skyndade jag mig ut därifrån.

De dröjde någon timma innan chocken hade lagts sig och jag kunde berätta vad ja hade varit med om. Bara att skriva om de nu, mitt på ljusa dagen gör mig nervös. Ser jag något liknande fler gånger skriver jag in mig på Säters(ja va i säter när de hände btw).

Det ja undrar är om detta är vanligt, med tanke på att ja har en kompis som varit med om en liknande upplevelse? Någon mer som har varit med om detta? Ska jag skriva in mig på Säters direkt?

Att ja skriver i Psykologi delen istället för den Ockulta delen, är för att jag tror de är ett hjärnspöke.
Citera
2004-01-09, 13:05
Medlem
Comps avatar
Körde bil en gång och såg tydligt hur det brann på vägen... Körde mot det trots att det var så verkligt... Var inte trött eller påverkad, men det var för stor brand mitt på en väg för att vara verklig. Körde rakt igenom och när jag passerat såg jag den i backspegeln.
Saktade in och då var den borta helt plötsligt....
- tror också det är nåt knas med huvudet en sån gång, men väldigt skumt är det...
Citera
2004-01-09, 13:13
Medlem
Lutass avatar
konstigt att även fast de är så verkligt(the mind makes it real) så trotsar man det, genom att gå dit å känna, åka igenom en stor eldsvåda o.s.v.
Citera
2004-01-10, 01:43
Bannlyst
Helt seriöst, har ni använt någon form av psykedelia tidigare? Jag försöker alltså inte göra mig lustig, men jag har hört från personer som haft liknande "hallucinationer" ganska långt efter att de tagit droger, även om de inte var vana användare, utan bara hade provat några gånger.
Citera
2004-01-10, 09:47
Medlem
Rent allmänt så är synhallicuinationer ganska ovanligt om man talar om schizofreni eller så, rösthallicuinationer är betydligt vanligare. Tydligen så är inte synhallicuinationer för schizofrena så invecklade heller, det är vanligare att se typ... ett öga eller någonting som är långt bort.
Verkar bli lite mer invecklade och mer i stil med det du beskrev av drogpåverkan eller hjärnskador. Eller spöken!
Citera
2004-01-11, 20:29
Medlem
Lutass avatar
var nykter vid tillfället, men bakis som ett svin... har inte provat någon form av psykedelia, å vad jag vet så är ja rätt frisk i huvudet... eller, ja trodde de innan ja såg de där... :/ så rädd har jag aldrig blivit i hela mitt liv... om de där blir nått återkommande blir de psyk huset eller en pistolmynning... låter drastiskt, men så sjukt som de där va och upplevdes är de ganska lindrigt ändå...
Citera
2004-01-13, 10:04
Medlem
Caesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Lite bakgrunds fakta:

För nått år sedan gick en kompis till mig hem från en fest, nykter, genom en skog en ganska läng bit. Det var kolsvart ute. Han fick försig att de kom folk och gick emot honom fort och passerade honom bara en halvmeter ifrån honom. Han blev tvungen att sträcka ut handen för att kolla om de var någon där, men han kände inget.

Min upplevelse:
Jag kom hem till en kompis för någon vecka sedan, och jag fick uppdraget att gå in i garaget och tända lampan. Ja gick in längs väggen, stod en bil i vägen. Det var inte kolsvart men bra mörkt. När jag rundar bilen ser jag en gammal gubbe som sitter i en rullstol. Ja blir ganska rädd först, sen inser jag att de inte kan sitta en gubbe i rullstol i ett mörkt garage. Ja kommer att tänka på min kompis upplevelse, så ja går fram, sakta men säkert och sträcker fram handen mot gubbens huvud. Kommer inte ihåg om jag inbillade mig att jag kände något men huvudet reagerade som att jag hade tagit på det. Huvudet föll lite lätt framåt, samtidigt som jag fickför mig att ja hörde en suck ifrån honom. När huvudet har fallit framåt såg de ut som om det började vändas emot mig. Då skyndade jag mig ut därifrån.

De dröjde någon timma innan chocken hade lagts sig och jag kunde berätta vad ja hade varit med om. Bara att skriva om de nu, mitt på ljusa dagen gör mig nervös. Ser jag något liknande fler gånger skriver jag in mig på Säters(ja va i säter när de hände btw).

Det ja undrar är om detta är vanligt, med tanke på att ja har en kompis som varit med om en liknande upplevelse? Någon mer som har varit med om detta? Ska jag skriva in mig på Säters direkt?

Att ja skriver i Psykologi delen istället för den Ockulta delen, är för att jag tror de är ett hjärnspöke.

Fy satan! Jag blir rädd av att läsa det. Kommer du någonsin att våga dig in i ett mörkt rum igen?

Har tyvärr inte hänt mig någon gång, men det skulle vara ganska intressant att få uppleva. Har en känsla av att jag skulle vara ganska mörkrädd i fortsättningen dock...
Citera
2004-01-13, 10:07
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Helt seriöst, har ni använt någon form av psykedelia tidigare? Jag försöker alltså inte göra mig lustig, men jag har hört från personer som haft liknande "hallucinationer" ganska långt efter att de tagit droger, även om de inte var vana användare, utan bara hade provat några gånger.

Nä, inte då detta hände...

.
Citera
2004-01-13, 16:32
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar
Fy satan! Jag blir rädd av att läsa det. Kommer du någonsin att våga dig in i ett mörkt rum igen?

Har tyvärr inte hänt mig någon gång, men det skulle vara ganska intressant att få uppleva. Har en känsla av att jag skulle vara ganska mörkrädd i fortsättningen dock...

kan ju lugnt säga att man blir påverkad av det, men man e en rackare på att förtränga sånt här... så länge de inte återkommer blir man nog ganska mycket som folk snart... inga piknickar i skogen på natten dock... fast de kanske man inte va så sugen på innan de här heller...
Citera
2004-01-20, 12:09
Medlem
Lutass avatar
va på fest i helgen och berättade om de här jag varit med om för en tjej... hon berättade något liknande...

Hon hade sett en gammal gubbe stå ute på gården när hon va hemma, hon tittade på honom sen bara försvann han helt plötsligt... kommer inte ihåg om de va samma dag eller om de va några dagar senare(hon va själv hemma), men hon gick till hallen vid ytterdörren, hon kanske skulle ut eller hörde nått, men när hon kom dit såg hon att han stod INNE i hallen... sen försvann han bara... detta hände mitt på ljusa dagen...

nu e det två i min närhet plus jag själv som sett liknande saker... de KAN inte va så ovanligt...

blir helt skakis bara av att skriva om sånt här... :/
Citera
2004-01-20, 22:17
Medlem
Jag önskar att jag också skulle tror att det var hjärnspöken man ser... men skulel jag se nåt sånt som ni beskriver skulle jag trott det var ett riktigt spöke... några hjärnspöken skulle inte komma på frågan
Citera
2004-01-20, 22:21
Medlem
safts avatar
Ska inte denna tråd va på Drogforumet...!?

//Saft
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in