2009-10-12, 20:31
Medlem
Kautings avatar
Vi har frgat runt men inte kommit fram till ngot s vi frgar hr ocks ; Tjejen har sammanlagt frlorat 25 000 kr vid olika tillfllen innan hon blev 18 r.

Det str p kontoutdragen att dom r verfrda via internet, problemet r att hon inte ens hade internetbanken innan hon blev 18, vi misstnker att hennes mor fifflat p ngot stt men vet inte. Finns det mjlighet fr hennes frldrar att fra ver pengar via internet innan hon r 18 utan att hon ens aktiverat internetbanken?

MVH
Citera
2009-10-12, 20:38
Medlem
Det r vl inte ens hennes pengar innan hon fyller arton, eller?
Citera
2009-10-12, 20:38
Medlem
Snvits avatar
Ring banken och kolla vilka som har tillgng till kontona. Man startar ju konton till sina barn och de kontona har man ju tillgng till s visst kan hennes frldrar ha flyttat pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av 8D8

Det kan det vara jag har fr mig att man sjlv har rtt till pengar man jobbar ihop fr.o.m. 16 rs lder.
Citera
2009-10-12, 21:08
Medlem
fordonsfrarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det kan det vara jag har fr mig att man sjlv har rtt till pengar man jobbar ihop fr.o.m. 16 rs lder.

Det resonemanget har snarare att gra med att du from 16 rs lder sjlv fr disponera ver pengar du har tjnat sjlv, en frlder kan d inte lngre ha sikter enligt frldrabalkens regler om ditt avtalsslutande. Allts en frga om att din rttshandlingsfrmga r strre.

gandertten till din egendom r inte mindre beroende p att du r barn. Dremot kan en frlder spendera pengar barnets vgnar. Spenderandet ska komma barnet tillgodo. Smbelopp som 25 000 kr r inte srskilt svrt att pst att de har gott till barnets vlbefinnande.
Citera
2009-10-12, 21:38
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8D8

Om ditt barn fr ngot stipendium eller liknande p 1000-2000kr och du tar pengarna fr att kpa en ny tv, borde det inte vara barnets pengar?
Citera
2009-10-12, 22:16
Medlem
Kautings avatar
Jo det hr r pengar hon sparat ihop och ftt p fdelsedagar osv. s knns jvligt surt hennes vgnar. Ska prata med banken och sen frga ut, pengar kan ju inte bara "frsvinna". Det konstiga r ju det att det str att det r verfrt via internet, men kan frldrarna komma t hennes konton genom sin internetbank innan hon sjlv aktiverat sin och r 18 r?
Citera
2009-10-12, 23:06
Moderator
blomvattnares avatar
Antagligen har frldrarna haft ett konto dr de har varit frmyndare. D har de rtt att flytta pengar som de vill.

Det r inte s att de har kpt ngot stort t henne (eller flera mindre saker) som det har varit sagt att hon ska f bekosta sjlv?
S gr vi med barnkonton. Vi fr ver till vrt eget om det har kommits verens om att barnet ska betala sjlv.
Citera
2009-10-12, 23:15
Medlem
Snvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kauting
Jo det hr r pengar hon sparat ihop och ftt p fdelsedagar osv. s knns jvligt surt hennes vgnar. Ska prata med banken och sen frga ut, pengar kan ju inte bara "frsvinna". Det konstiga r ju det att det str att det r verfrt via internet, men kan frldrarna komma t hennes konton genom sin internetbank innan hon sjlv aktiverat sin och r 18 r?

Ja. Det var vl de som startade hennes konto. Mina vnner som har sm barn har full tillgng till sina barns konton via sina Internetbanker.

Pengar har givetvis inte bara frsvunnit det r ngon som har tillgng till hennes konton som har tagit ut pengarna.
Citera
2009-10-13, 00:59
Medlem
Trkigt att hra Sjlv vart med om folk som fifflat med andras pengar som de haft kontroll ver. Rent frjvligt beteende rent ut sagt.
Hoppas det lser sig fr henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in