2009-11-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Någon form av vatten befinner sig alltid på vägbanan. Och framför allt om det är sådana förhållanden där det är minusgrader, bilar åker på vägen och en tillfällig temperaturökning sker, vilket i sin tur borde generera vatten som så småning om blir till is igen.
Detta fenomen är ett av de farligaste, framför allt när det bara är några enstaka minusgrader på ytan, och blir tillfälligt plus när det är trafik (friktion utvecklar värme) som skapar vatten och sedan blir det is igen. Detta brukar orsaka mycket halka.

/D

Fukten söker sig till en kall punkt, inte till en varm. Så det har du fått om bakfoten. Den tillfälliga temperaturökningen får snarare den effekten att fukten söker sig från vägbanan.
Citera
2009-11-04, 12:26
Medlem
orvarens avatar
Någon mer än jag som har råkat ut för att vid en korsning/rödljus,har det helt plötsligt blivit skit halt,när det strax innan var "bara" vanligt halt?

(det var läänge sedan,första gången..så nu vet man ju.. )
Citera
2009-11-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Någon mer än jag som har råkat ut för att vid en korsning/rödljus,har det helt plötsligt blivit skit halt,när det strax innan var "bara" vanligt halt?

(det var läänge sedan,första gången..så nu vet man ju.. )

Jo, det brukar kunna bli så när det är snö ute. Det blir väldigt hårt packat, sen åker det bilar och liksom "slipar" snön hela tiden när dom slirar. Det blir halt som fan :P
Citera
2009-11-04, 12:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebban
Jo, det brukar kunna bli så när det är snö ute. Det blir väldigt hårt packat, sen åker det bilar och liksom "slipar" snön hela tiden när dom slirar. Det blir halt som fan :P
Tippar även på att bilarnas motor värmer upp lite,så fryser det till innan nästa "gäng" kommer..
Citera
2009-11-04, 12:47
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ja,i !

Du har inte tänkt på att vinden kyler?

+10 och 15m/sek= -3 grader celsius

+5 och 10m/sek= -7c

Det blir fortfarande inte kallare. Bara för att +5 och 10m/sek känns som -7 betyder det inte att det är -7. ffs
Citera
2009-11-04, 12:54
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ah,ha!

Jag är inte sen att erkänna att jag har fel!

(trots att det är surt! )

Ja,då har jag lärt mig något idag...
Läs inte hela konversationen! SMF!

2009-11-02, 23:24 Skrev jag det. Snart 2 dagar sedan...
Citera
2009-11-04, 13:13
Medlem
nicerpms avatar
Citat:

Bara för att det är 5+ grader ute så betyder det inte att däcken håller den temperaturen efter en liten stunds körning.

Om jag kör fort i kurvor och bromsar hårt etc. Alltså mycket hårdare än vad jag normalt kör till vardags. Om det även då biter bra i däcken, inte kan däcken anses vara piss, eller?

jag orkar inte tjafsa med dig hebban.. men sommardäck kallnar lika fort som dom blir varma.. dom är byggda så för hålla optimalt grepp mellan 18 till 40 grader celsius. INTE mellan 5 plus till 30 minus... dom innehåller varken mycket rågummi.. vilket bidrar till följsamhet vid lägre tempraturer. Dom har styvar stommar som ska ta upp överflödes energi samt värme... dom är bättre på leda bort värme... Ett vintedäck är uppbyggt på tvärtemotprinsipen. bibehålla värmen i däcken vid låga tempraturer och är et mjukare uppbyggt däck.

Tex jag hade förra året lagt på mina hakkepelitta friktionsdäck och efter en liten händelse fick jag punktering. Jag slängde på ett reservdäck. (för övrigt ett av mina nyinköpta bridgestone potenza däck. Jag körde ca två mil till däcksverkstaden och skulle laga det (byta ut) däcket. alla tre vinterdäck varm varma. medans det sprillans nya sommardäcket var iskallt. Detta var vid 8grader plus. så nej sommardäck hur bra dom än må vara funkar dåligt under redan 10 grader plus... det är FAKTA ....
Citera
2009-11-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
jag orkar inte tjafsa med dig hebban.. men sommardäck kallnar lika fort som dom blir varma.. dom är byggda så för hålla optimalt grepp mellan 18 till 40 grader celsius. INTE mellan 5 plus till 30 minus... dom innehåller varken mycket rågummi.. vilket bidrar till följsamhet vid lägre tempraturer. Dom har styvar stommar som ska ta upp överflödes energi samt värme... dom är bättre på leda bort värme... Ett vintedäck är uppbyggt på tvärtemotprinsipen. bibehålla värmen i däcken vid låga tempraturer och är et mjukare uppbyggt däck.
Jag håller med, det du skriver är riktigt, fast det fetstilta är jag tveksam till, det gäller vintertid, inte annars. Det är inte optimal temperatur ute för sommardäck. Idag var det mellan 2-3+ grader och torrt ute. Lik förbannat greppar mina sommardäck fint. Men självklart inte lika bra som om det vore 15+ ute. Dom fungerar inte pissdåligt.
Citera
2009-11-04, 13:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag håller med, det du skriver är riktigt, fast det fetstilta är jag tveksam till, det gäller vintertid, inte annars. Det är inte optimal temperatur ute för sommardäck. Idag var det mellan 2-3+ grader och torrt ute. Lik förbannat greppar mina sommardäck fint. Men självklart inte lika bra som om det vore 15+ ute. Dom fungerar inte pissdåligt.
Det är nog snarast en fråga om per definition.. Pissdåligt,kanske passar om man ska sätta nytt banrekord.

Dåligt,kanske är närmare definitionen att de funkar,men inte lika bra,som när det är varmt ute.

Har åkt många år på enbart sommar däck,men med familjen i bilen och vissa krav på att man ska kunna åka vart man vill/behöver,när man vill,så är det nu vinterdäck (dubbade,den här gången ) som gäller.

PS Det snöar snart här! DS
Citera
2009-11-04, 14:43
Medlem
Citat:
Det är nog snarast en fråga om per definition.. Pissdåligt,kanske passar om man ska sätta nytt banrekord.
Jo, precis. Samtidigt som det är pisskorkat att försöka sätta banrekord när det är 5+ och neråt

Citat:
Dåligt,kanske är närmare definitionen att de funkar,men inte lika bra,som när det är varmt ute.
Fast om du läst mina tidigare inlägg så har mina däck fungerat förvånansvärt bra när det varit ett par plusgrader ute, det har greppat riktigt bra när jag testat dom lite mer ordentligt. Men självklart inte lika bra som när det är varmt ute. Jag skulle verkligen inte villa säga att dom fungerar dåligt.

Citat:
Har åkt många år på enbart sommar däck,men med familjen i bilen och vissa krav på att man ska kunna åka vart man vill/behöver,när man vill,så är det nu vinterdäck (dubbade,den här gången ) som gäller.
Jag kommer inom en snar framtid att byta till halvkassa dubbdäck Börjar bli kallt ute!
Citera
2009-11-04, 15:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jo, precis. Samtidigt som det är pisskorkat att försöka sätta banrekord när det är 5+ och neråt

Fast om du läst mina tidigare inlägg så har mina däck fungerat förvånansvärt bra när det varit ett par plusgrader ute, det har greppat riktigt bra när jag testat dom lite mer ordentligt. Men självklart inte lika bra som när det är varmt ute. Jag skulle verkligen inte villa säga att dom fungerar dåligt.

Jag kommer inom en snar framtid att byta till halvkassa dubbdäck Börjar bli kallt ute!
Halvkassa.. Samma här,fan det är ju dyrt ändå att ha bil,så man väntar ju in i det längsta med att köpa nya däck!

Speciellt,när man har blivit tvingad av lagen att ha vinterdäck. (och sommardäck,på sommaren)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in