2009-10-12, 13:50
Bannlyst
Här där jag bor har 3/4 bilister kört runt med dubbdäck sedan snart 2 veckor tillbaks. Samma sak varje år, alla rasslar runt med dubbdäck så fort vi är inne i oktober månad, trots att det är minst 1,5 månad kvar tills snön lägger sig på vägarna. Varför detta vansinne? Gillar folk att riva upp vägdam och förpesta luften för andra?
Citera
2009-10-12, 13:52
Medlem
nerdinsides avatar
Troligtvis vill dom antingen vara ute i god tid hos däckverkstaden innan köerna för däckbyte kommer, eller så vill de inte sitta i snö och flera minusgrader för att byta däck.
Citera
2009-10-12, 14:01
Medlem
Vägarna kan vara snorhala på morgonen den här årstiden eftersom vattnet på vägen kan frysa till is under natten. Då är dubbarna väldigt trevliga att ha
Citera
2009-10-12, 14:30
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Gillar folk att riva upp vägdam och förpesta luften för andra?

Jag har inte insett att detta är ett resultat av mitt tidiga dubbdäcksbytande. Men nu kan jag dra en liten bit skadeglädje från detta.
Citera
2009-10-12, 14:36
Medlem
Var bor du? Här uppe i norrland måste man iaf ofta lägga på dubbdäcken innan 1a oktober. Snön ligger visserligen inte kvar föränn typ i november/december men det är inte då det är snö man behöver dubbarna utan när det är is. Och is är det ofta när temperaturen ligger runt 0 innan snön kommer.
Citera
2009-10-12, 14:40
Medlem
Citat:
Här där jag bor har 3/4 bilister kört runt med dubbdäck sedan snart 2 veckor tillbaks. Samma sak varje år, alla rasslar runt med dubbdäck så fort vi är inne i oktober månad, trots att det är minst 1,5 månad kvar tills snön lägger sig på vägarna. Varför detta vansinne? Gillar folk att riva upp vägdam och förpesta luften för andra?

Ännu en som fallit för myten kring att riva upp vägdammet. De partiklar som det talats om har ingen direkt koppling till dubbdäck, utan till vägslitage allmänt. Och där har bussar/lastbilar en mycket stor del.

Sen kanske man ska fundera på varför det kommer sig att problemen är större från vissa beståndsdelar i bensinen än ifrån dubbdäcken. Men det är roligare att klanka ner på andra än att inse att man har fel och även erkänna det.
Citera
2009-10-12, 15:04
Medlem
Senators avatar
Citat:

Därför att det är tiden innan snön lägger sig riktigt som är den mest förrädiska.
Citera
2009-10-12, 16:10
Medlem
TS, är du en sån som glider av vägen med din bil när första snön lägger sig pga du kör omkring på dina blankslitna sommardäck trots att snön brukar komma runt samma tid varje år och SMHI varnat i flera dagar och sen gråter ut i AB om hur "Bilen gick rätt fram, det styrde inte"?

Det är kul att se spektaklet varje år.
Citera
2009-10-12, 16:59
Medlem
fluras avatar
Sen så säger det sig själv, sommardäck är inte anpassad för kall väderlek, dom blir hårda vilket medför sämre grepp
Citera
2009-10-12, 17:05
Medlem
Anteeees avatar
Det är pga personer som trådskaparen det blir totalt kaos i fjollträsk med omnejd varje gång snön faller för första gången i höst.
Citera
2009-10-12, 18:07
Medlem
woofers avatar
Senast i fredags körde jag på vintervägar som var snorhala av snö och blankis.
Citera
2009-10-12, 18:31
Medlem
Fuzzs avatar
dubb däck brukar kräva en viss tid på barmark för att mjuka upp sig och få det rätta greppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in