2009-10-12, 12:41
  #1
Medlem
Jthunderas avatar
Vad tycker ni om dialogpolisen? Fungerar det eller inte? Vad är bra och dåligt?

Vad är dialogpolis?
En civilklädd polis med gul/blå väst som finns vid aktioner och demonstrationer för att föra en dialog mellan polisen och de "aktiva". Syftet är att undvika konfrontationer och förmedla båda parters mål. De aktiva ska få uttrycka sin åsikt men på ett lugnt sätt och på en bra plats.

Bild på en dialogpolis.
http://media.photobucket.com/image/dialogpolis/sufficientmpnet/February/Pol%204/Myspys_PICT0343jpg-for-web-LARGE.jpg

Kritik.
I Danmark har man lagt ner dialogpolisen. De menar att när det går att prata behövs de inte och när de inte går så är hundar/hästar/deltagrupper det enda som hjälper. De som stökar är inte mottagliga för dialog. Vissa aktivister menar att dialogpolisen spionerar och försöker bli polare med dem så de ska tjalla på sina kompisar.

Fördelar.
Många aktivister menar att polisen provocerar fram allt våld genom sin närvaro. Dialogpolisen har vanliga kläder förutom västen och är i många fall obeväpnade (Inte alltid). De är endast där för att prata och underlätta genomförandet. Resten av polisen står ett kvarter bort utom synhåll.
Citera
2009-10-12, 13:15
  #2
Medlem
Tur-Buddas avatar
Fel väg imho.

Det finns idioter bland poliser och bland demonstranter.

Med punktinsatser mot dessa så är problemet löst.
Citera
2009-12-08, 10:54
  #3
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vad tycker ni om dialogpolisen? Fungerar det eller inte? Vad är bra och dåligt?

Vad är dialogpolis?
En civilklädd polis med gul/blå väst som finns vid aktioner och demonstrationer för att föra en dialog mellan polisen och de "aktiva". Syftet är att undvika konfrontationer och förmedla båda parters mål. De aktiva ska få uttrycka sin åsikt men på ett lugnt sätt och på en bra plats.

Bild på en dialogpolis.
http://media.photobucket.com/image/dialogpolis/sufficientmpnet/February/Pol%204/Myspys_PICT0343jpg-for-web-LARGE.jpg

Kritik.
I Danmark har man lagt ner dialogpolisen. De menar att när det går att prata behövs de inte och när de inte går så är hundar/hästar/deltagrupper det enda som hjälper. De som stökar är inte mottagliga för dialog. Vissa aktivister menar att dialogpolisen spionerar och försöker bli polare med dem så de ska tjalla på sina kompisar.

Fördelar.
Många aktivister menar att polisen provocerar fram allt våld genom sin närvaro. Dialogpolisen har vanliga kläder förutom västen och är i många fall obeväpnade (Inte alltid). De är endast där för att prata och underlätta genomförandet. Resten av polisen står ett kvarter bort utom synhåll.

De största problemen är nog som du redan sa att de som vill ställa till med bråk inte är mottagliga för en dialog då de oftast antagligen skiter i målet med demonstrationen.

Ett annat problem kanske är att dialogpolisen är polis?
Citera
2009-12-08, 11:55
  #4
Medlem
Hellre än polis som är tränad för att inte börja slåss det första de gör, istället för en polis som är det.

Det kanske skulle vara ännu bättre med en icke-polis som medlare mellan polis och demonstranter, svårt att säga.
Citera
2009-12-08, 12:57
  #5
Medlem
Memnoks avatar
Jag förstår inte grejen, den enda dialogen man behöver ha med demonstranterna är ju vad de får och inte får göra. Det borde väl snarare vara så att man lämnar över en lista med förhållningsregler (utöver att de skall följa lämpliga lagar, ingen skadegörelse, inga maskeringar, ingen HMF och så vidare).
Citera
2009-12-08, 13:09
  #6
Medlem
1915s avatar
Jag är helt övertygad om att dialogpolisen lyckats dämpa våldet något.

Och halva autonomgänget (killarna) i Stockholm är ju dödskära i en av tjejerna...
Citera
2009-12-08, 15:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag förstår inte grejen, den enda dialogen man behöver ha med demonstranterna är ju vad de får och inte får göra. Det borde väl snarare vara så att man lämnar över en lista med förhållningsregler (utöver att de skall följa lämpliga lagar, ingen skadegörelse, inga maskeringar, ingen HMF och så vidare).

Alltså, det kan vara bra ur ett annat perspektiv, nämligen att få polisen att inte agera vårdslöst. Se det som en spärr poliserna måste ta sig över innan de får gå och slå någon.
Citera
2009-12-08, 15:48
  #8
Medlem
Pseud0nyms avatar
Det är klart att det fungerar i vissa fall. Om inte annat har grisarna nytta av att kunna snappa upp information och hålla en nära kontakt med demonstranterna. De kan användas som vittnen i efterhand och så vidare. Anledningen till att man slopat dem i Danmark har snarare att göra med ideologiskt färgade beslut än rent effektivitetstänk. De verkar se något egenvärde i att banka.

Själv har jag gått på dialogsnutarnas snack mer än en gång.
Citera
2009-12-08, 16:08
  #9
Medlem
BeachHunterNs avatar
Funkar väl inte så bra direkt, men man kan ju alltid ha någon nisse som man kan snacka med och sånt, men om det spårar ur så är det bara att börja veva för poliserna imo..

Poliserna provocerar genom att vara där? Skitsnack. Klarar man inte av att se en polis kanske det är dags att gå hem till mamma och suga på tutten ett tag till.
Citera
2009-12-08, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN

Poliserna provocerar genom att vara där? Skitsnack. Klarar man inte av att se en polis kanske det är dags att gå hem till mamma och suga på tutten ett tag till.

HA HA HA Vad vore fb utan dessa inavlade bittra vänsterhatare.
Citera
2009-12-08, 16:58
  #11
Medlem
BeachHunterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottkobran
HA HA HA Vad vore fb utan dessa inavlade bittra vänsterhatare.

Då hade det inte varit ett diskussitionsforum där man kan skriva text, utan det skulle bara vara möjligt att posta smajlis, kommunister kan ju inte argumentera.

Fast iofs finns ju jag kvar ändå, då kunde vi ju iaf skicka smajlisar till varandra

EDIT: Det gick förbi en polis här nyss.. Vad tycker ni på fb? Ska jag låta honom göra sitt jobb, att patrullera och förebygga brott och hjälpa folk eller ska jag kasta en sten på honom? Skjuta honom med Soft airgun? Hjälp Flashback
__________________
Senast redigerad av BeachHunterN 2009-12-08 kl. 17:00.
Citera
2009-12-08, 17:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Då hade det inte varit ett diskussitionsforum där man kan skriva text, utan det skulle bara vara möjligt att posta smajlis, kommunister kan ju inte argumentera.

Fast iofs finns ju jag kvar ändå, då kunde vi ju iaf skicka smajlisar till varandra

EDIT: Det gick förbi en polis här nyss.. Vad tycker ni på fb? Ska jag låta honom göra sitt jobb, att patrullera och förebygga brott och hjälpa folk eller ska jag kasta en sten på honom? Skjuta honom med Soft airgun? Hjälp Flashback
Låter som en bra ide.
Återkom och berätta resultatet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in