2010-02-17, 17:33
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Nu var det inte bara chanson och Jozif Kobzon eller den andre priblatnjonnyj (hur fasen översätter man det?) juden med dragspelet som sjöng för Januk 2004, utan även den utpräglat kommersiella delen av musikindustrin (motsvarigheten till våra Idolartister, och mainstreamschlagerpop), medan rockartister och popartister som skriver sina egna låtar stödde Jusjtjenko. Jusjtjenko hade klart mer kredd musikaliskt.
Hmm, juden med dragspelet? Är han känd i Ryssland, eller kanske rentav från Ryssland? Kan det vara Mihail Gul'ko (Tror han är jude) du tänker på? (Ingen aning hur man ska översätta det till svenska)

Ruslana, eurovisionsegerskan var väl för Juschenko?

Citat:
Den kreddigaste, etnoknullpunkaren VV:s Oleh Skrypka tröttade dock på Jusjtenkos och Tymosjenkos faktiska politik så han slutade som "förtroendeperson" några månader efter valet. Hedrar ju honom, och han har respekt i de flesta läger. De kunde ju valt honom till president i stället för de andra sorgliga kandidaterna. Han är politiskt medveten, idealistisk men målmedveten och vidsynt, så det hade kunnat bli riktigt bra...

http://www.youtube.com/watch?v=vBhI3iMGTyA
http://www.youtube.com/watch?v=gohKnpVXD1U
http://www.youtube.com/watch?v=jSdQZ32KW_k&feature=related

Han har ett rätt ömsint förhållande till vissa delar av det sovjetiska arvet, och har tidigare blivit utskälld för att tala för "rysk" ukrainska, så han hade nog kunnat komma överens med gruvarbetarna.
VV är bra faktiskt, har ett par skivor med dem här hemma. Kanske hade han blivit en bra president.
Citera
2010-02-17, 17:41
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Om fem år?
Menar du att Janukovich inte är ryskvänlig, eller att valet kommer slopas på grund av Timoshenkos anmälan till domstolen?
Citera
2010-02-17, 19:48
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Menar du att Janukovich inte är ryskvänlig, eller att valet kommer slopas på grund av Timoshenkos anmälan till domstolen?

Jag menar att Janukovytj inte är ryskvänlig. Han är pragmatiker som agerar utifrån de intressan han representerar.
Citera
2010-02-17, 19:51
Medlem
trass avatar
Citat:
Hmm, juden med dragspelet? Är han känd i Ryssland, eller kanske rentav från Ryssland? Kan det vara Mihail Gul'ko (Tror han är jude) du tänker på? (Ingen aning hur man ska översätta det till svenska)

Jan Tabatjnyk heter han.

Citat:
Ruslana, eurovisionsegerskan var väl för Juschenko?

Just det, och Oksana Bilozir som också sjunger schlager, men i en lite äldre genre. Några lättviktare var på hans sida också, visst var det så.

VV är bra som sagt
Citera
2010-02-17, 21:36
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Jan Tabatjnyk heter han.

Just det, och Oksana Bilozir som också sjunger schlager, men i en lite äldre genre. Några lättviktare var på hans sida också, visst var det så.

VV är bra som sagt
Jag minns inte exakt faktiskt, det som jag har i minnet är "razom nas bogato" och Ruslana!
Och naturligtvis de orangea på Majdan.

Lite kul när Janukovich hämtade "sitt gäng"...
Citera
2011-08-17, 22:06
Medlem
Bumpar eftersom Tymosjenko är på tapetet igen. Vad tror ni angående de här anklagelserna mot henne? Är det bara hennes rival som vill oskadliggöra henne, eller är hon skyldig till oegentligheter?
Citera
2014-04-13, 21:30
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ukraina ligger där det ligger och ser ut som det gör, vilket innebär att man aldrig kan/får/bör stänga dörren mot vare sig EU eller Ryssland - Ukrainas enda realistiska framtid är att vara en brygga mellan dessa två makter. Jag tycker inte landet ska ingå i någon militär pakt alls, utan passar utmärkt som neutralt land.

EU, kanske, på MYCKET lång sikt - säger spontant att man borde vänta minst 10 år innan man ens börjar förhandla, landet måste mogna åtskilligt först. Gränsfallet Turkiet är ju på de flesta områden avsevärt modernare och mer välutvecklat än Ukraina, och jag anser inte att EU är redo ens för Turkiet, eller tvärtom.

Ukraina måste balansera sig fram och får absolut inte låsa sig åt något håll. Storleken på landet och befolkningsfördelningen gör att rentav ett katastrofalt inbördeskrig skulle kunna bryta ut om man låser sig för hårt åt något håll.

Jag är inte särskilt ryssvänlig av mig men jag tycker Janukovichs idéer låter vettiga, i alla fall de du har tagit upp här (utom CSTO). Verkar vara en konstruktiv och pragmatisk snubbe och det är nog precis vad Ukraina behöver.
Det visade sig nästan ett halvt decennium senare att du hade rätt. Ja, Viktor Janukovitj verkar vara ganska pragmatisk:
http://www.egaliteetreconciliation.fr/Extraits-de-la-conference-de-presse-de-Viktor-Ianoukovitch-23764.html

»Jag är här i Rostov därför att en gammal vän till mig bor i närheten av Rostov, och jag har sökt skydd hos honom för en tid framöver.

Ingen skall få störta mig; jag blev tvungen att lämna Ukraina i rädsla för mitt och mina närmaste liv.

Jag är säker på att sanningen kommer att segra en dag [...]. Men att för närvarande vara närvarande vid detta avskyvärda spektakel med deltagare bestående av beväpnade banditer och upphovsmännen till detta blodiga scenario [den här mening var då tamejfan konstig eller så är det bara min skolfranska som är pissusel]. Ni vet att makten i Ukraina har med våld blivit tagen av högljudda och stökiga pro-fascister, som representerar en kompromisslös minoritet av landets invånare.

Sammandrabbningarna och offren för dessa är en konsekvens av en politiska kris, resultatet av oansvariga politiker i Väst som smickrar Majdan, men Ukraina är ett starkt land och vi är på väg åt rätt håll.

Jag vill föra fram en en vädjan till Krims befolkning: Jag ber er att undvika blodutgjutelser och sammandrabbningar. I egenskap av att vara den nuvarande presidenten över Ukraina, vill jag betona att Krim måste förbli en del av den ukrainska staten, och i alla händelser bevara sin stora autonomi.

Jag tror inte att en enda expert i hela världen skulle förneka att det mycket kritiska läge som den ukrainska ekonomin befinner sig i, är förenat med landets destabilisering och en förlust för Ryssland i egenskap av att vara en mycket partner [för oss].

Ryssland kan inte förbli likgiltiga för ödet för en partner som är så viktig som Ukraina. Moskva måste använda sig av alla möjliga alternativ, som hon förfogar över för att avvärja det kaos och den terror, som för närvarande hotar Ukraina; jag hatar att säga det. Men jag måste återigen upprepa att jag kategoriskt motsätter mig all form av intervention i Ukraina. Förståendes Vladimir Putins lynne, blev jag överraskad över hans förbehållsamhet och långa tystnad.

Det är på tiden att jag säger att jag räknar med att fortsätta kampen för Ukrainas framtid mot dem, som försöker sig på att sadla för att använda sig av terror. Jag föreslår att ett nationellt val bör hållas; det är nödvändigt att så snabbt som möjligt att avfatta de frågor, som kommer att ha effekt på denna nationella rådfrågning, och genomföras med deltagande icke-statliga-hjälporganisationer med en stor representation av folk från det civila samhället.« – Viktor Janukovitj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in