2009-10-12, 13:22
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Halvfärdigt hemmavin med hävert direkt ur damejangen vill man ju helst glömma. Och jolmigt maskrosvin. Då var det betydligt trevligare att kräkas upp mellanöl, vilket jag hann med ett par gånger innan förbudet trädde i kraft.
Var dina päron hippies? Låter nästan så när du berättar om maskrosvinet. Mina föräldrar hade ingen damejang, så det var Risingsbo mellanöl och TT i såna där raketliknande plastflaskor som gällde (förutom det jag har nämt i tidigare trådar). Man gjorde hål vid öppningen så det skulle rinna fortare, så man blev snabbare full och tyvärr spydde alldeles för tidigt. Fast det var ju på´t igen som gällde i alla fall, så...
Citera
2009-10-12, 14:37
Medlem
HansScheikes avatar
Dansk Dynamit och danskt starkvin av märket "Jackpot", den med kokossmak är nog det vidrigaste som någonsin producerats. men man blev jävligt kalas på två sådana a' 15 kr/st.
Citera
2009-10-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Dansk Dynamit och danskt starkvin av märket "Jackpot", den med kokossmak är nog det vidrigaste som någonsin producerats. men man blev jävligt kalas på två sådana a' 15 kr/st.

Fanns dansk dynamit i mitten av 80-talet?
Vette fan om det ens gick att köpa elefantöl på bolaget då?

Men om man skall snacka äckliga fyllor så var det väl då man hinkade i sig Key, Faxe och Sailor folköl för att bli full.
Citera
2009-10-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Fanns dansk dynamit i mitten av 80-talet?
Vette fan om det ens gick att köpa elefantöl på bolaget då?

Men om man skall snacka äckliga fyllor så var det väl då man hinkade i sig Key, Faxe och Sailor folköl för att bli full.

Icke sa nicke, fick ju inte säljas så starka öl, kommer på rakarm inte hör hög alkoholhalten var. Det var egen impoterat så att säga, det var ju lyx att bli bjuden på något sånt, när man fick ta in max 3l öl.

(Känns nästan som att berätta att man upplevt tiden med bara EN tevekanal och svartvitt)
Citera
2009-10-12, 16:07
Medlem
Mr Magoos avatar
Hemgjort äppelvin...
Vi gjorde även fulmäsk i 5 literdunkar som vi jäste i skolans pannrum.
Smakade skit, men man blev full och var risig i kistan i flera dar efter åt.

Annars fanns ju klassiker som Kirsberry, danskt körsbärsvin.
Nyköpingsbrännvin.
Häxblandning var oxå populärt. Blanda valfria sorter ur päronens barskåp.
Farsan har diabetes och på den tiden fick han ut 2,5 liters flaskor med 96% sprit att tvätta med.
Behövdes inte mycket av den soppan...

Som tidigare nämnts i tråden:
Parador, Vin blanc Demisec, Rosita, Kir, Villa Franca, Muscadet(?), Aurora, osv.

Öl som var poppis då var Pripps blå, Heineken. Sen när Spendrups kom så gick man över till det.
Citera
2009-10-12, 16:09
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Icke sa nicke, fick ju inte säljas så starka öl, kommer på rakarm inte hör hög alkoholhalten var. Det var egen impoterat så att säga, det var ju lyx att bli bjuden på något sånt, när man fick ta in max 3l öl.

(Känns nästan som att berätta att man upplevt tiden med bara EN tevekanal och svartvitt)
Nopp, det fanns inte. Det starkaste öl som fick säljas var enligt dåtidens enhet 4,5%.
Citera
2009-10-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo
Nopp, det fanns inte. Det starkaste öl som fick säljas var enligt dåtidens enhet 4,5%.

Tack, mindes inte procenten,det har klart blivit bättre på den fronten
Citera
2009-10-12, 16:30
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Du tänker på vikt-% kanske?
Enligt gamla satteklasser på öl angavs alkoholhalten i vikt-%. Mellanöl tillhörde skatteklass IIb tror jag. Som någon nämde så var detta med extra starka öl helt okänt.

On topic så var detta med "vodka" inte så stort med fina märken osv utan va det grogg så var der hederliga Renat i glasen alternativt explorer. Öl var det så att importöl knappt fanns att få tag i så oftast var det pripps blå eller TT.
Tror inte vin var så poppis överhuvudtaget. Detta var innan det kontinentala drickandet fått fäste. Möjligen köptes något billigt vin med skruvkork på bolaget. Fredagskröken var det som gällde!
Detta enligt min far då själv jag va en liten parvel på 70-talet
Citera
2009-10-12, 16:33
Medlem
Citat:

Det var väl viktprocent som användes förr, så 4,5 vikt procent torde väl motsvara dryga 5 volymprocent som är den enhet som anväds för öl idag?
Citera
2009-10-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Enligt gamla satteklasser på öl angavs alkoholhalten i vikt-%. Mellanöl tillhörde skatteklass IIb tror jag. Som någon nämde så var detta med extra starka öl helt okänt.

On topic så var detta med "vodka" inte så stort med fina märken osv utan va det grogg så var der hederliga Renat i glasen alternativt explorer. Öl var det så att importöl knappt fanns att få tag i så oftast var det pripps blå eller TT.
Tror inte vin var så poppis överhuvudtaget. Detta var innan det kontinentala drickandet fått fäste. Möjligen köptes något billigt vin med skruvkork på bolaget. Fredagskröken var det som gällde!

Vinbryggandet var JÄVLIGT poppis under tidiga 80-talet som jag minns det, så man har spytt mer än en liter hemmagjort rödvin
Citera
2009-10-12, 17:30
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Alldeles riktigt. Man skojade också med Shakespeare och hade en slogan som löd: "IIB or not IIB, thats the question"Angående mellanölets vara eller icke.
Citera
2009-10-12, 17:42
Medlem
Elefant öl var på tråden mycket på 80talet ifall jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in