2009-10-11, 23:22
Medlem
John-ottos avatar
Jag har en påse färska kantareller och tänkte göra en god buljong till min risotto.
Vad bör den innehålla?
Citera
2009-10-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Jag har en påse färska kantareller och tänkte göra en god buljong till min risotto.
Vad bör den innehålla?

Klassiska grejer är i varje fall: gullök, rotselleri, morot, fänkål och tomatpuré.
Eventuellt kan man spetsa till det med vitlök, purjolök och vin. Till just risotto känns vinet och vitlöken oumbärligt.

Edit.
Timjan, lagerblad och champinjoner är också finfint. Det är bara att slänga ihop lite som man vill, har aldrig varit med om att det inte blivit delikat när det handlar om att koka egna fonder/buljonger. Räcker med en lite smula sunt förnuft och fina råvaror.
Senast redigerad av soffbordet 2009-10-12 kl. 00:17.
Citera
2009-10-12, 11:02
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
Klassiska grejer är i varje fall: gullök, rotselleri, morot, fänkål och tomatpuré.
Eventuellt kan man spetsa till det med vitlök, purjolök och vin. Till just risotto känns vinet och vitlöken oumbärligt.

Edit.
Timjan, lagerblad och champinjoner är också finfint. Det är bara att slänga ihop lite som man vill, har aldrig varit med om att det inte blivit delikat när det handlar om att koka egna fonder/buljonger. Räcker med en lite smula sunt förnuft och fina råvaror.

Tack för hjälpen, nu fick man upp ögonen lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in