Citat:

Ursprungligen postat av Hanke

Intressant tråd...
Hur ska man tänka när det gäller bil och billån? Hur mycket är "okej" att lägga på bilen och då menar jag avbetalningar, försäkring och skatt? Är det realistiskt att investera i en bil för 100 000 kr om man har en inkomst likt TS?
Hur mycket lägger ni varje månad på bilkostnader och vad får ni för pengarna?

En bil är ett helvetes elände, ett schabrak som bara förlorar i värde. När jag köper bil så är det kontant som gäller, absolut inga lån. Har man inte råd med den bil man "vill ha" så har man helt enkelt inte råd. Nu tänker jag även på att du ser att det finns en framtid, där du kanske vill ha en sparad slant till ett hus, lite resor kanske, sånt äter räntan på ett billån snabbt upp.
Problemet är att du förlorar dubbelt på en bil. Dels så förlorar du på värdeminskningen, och dels på att du betalar ränta på ditt förbannade billån, dvs en dubbel whammy!  
Jag har råd att köpa en betydligt dyrare bil än jag har men väljer att inte göra det eftersom förlusten bara blir större då. Oavsett om jag tar lån eller ej förlorar jag pengar, men jag förlorar mindre om jag 
inte tar lån (såvida jag inte 
riskerar mina pengar och satsar på aktier  (och allt går bra) - vilket är en risk, oavsett vad folk vill tuta i dig)!
Om TS drar ner på tv, mobil o mat så borde TS lätt kunna leva som han gör... och kanske spara en slant! D.v.s. bilen är ok.