2009-11-04, 20:45
Medlem
Som jag förstår vill du ha hjälp med att kontrollera dig när det gäller "mat" posten och framför allt "övrigt" posten. Det jag kan komma på som jag tror skulle kunna funka är om du som någon sa började hålla skarp koll på alla kvitton och skriv ner allt.

Vill du gå steget längre och göra något som jag själv verkligen tror skulle fungera för att hålla sig i skinnet är att behöva visa resultatet för någon eller några. Kanske redovisa här med jämna mellanrum till och med? Skulle till och med vara kul att se hur det går hehe
Citera
2009-11-05, 11:50
Medlem
litlamins avatar
Hm. Din mat kostar ju massor av pengar.
Kolla på konsumentverkets hemsida, de har tabeller över "skäliga kostnader" för t ex mat. (Tror det ligger runt 17-1800 för en man. Man behöver ju inte gå så långt ner om man inte vill, men 3500 för en person kan ju verkligen inte behövas?) Städ- och hygienartiklar ingår där också antar jag?

Och övrigt måste ju gå att dra ner lite? (Jag erkännar att jag fuskat lite och inte lusläst hela tråden.) Vad lägger du dom pengarna på, vet du det eller försvinner dom bara? Skriv upp ALLT du handlar i övrigt-kategorin på en månad, så ser du lättare vad du kan dra ner på.

Du lever ju ganska dyrt, på vissa punkter. Telefonen är ju jättedyr, min mobilräkning ligger på mellan 180-235 kronor i månaden. Vårt TV-grej kostar typ 300 kr. Vi käkar och handlar städprylar, tandkräm osv för cirkus 3000 i månaden. (Två pers.) Vi går ut och äter ganska ofta, men det ligger i "övrigt-kategorin" precis som godis, dricka, öl och annat skojsigt som inte kan räknas som nödvändig mat. Bilen är köpt kontant och kostar lite, både i försäkring, skatt och bensin.

Jag har inte samma budget varje månad, eftersom att vissa kostnader varierar litegrann. Därför gör jag en ny varje månad precis innan studiemedel + lön kommer. Då skriver jag upp hur mycket jag får ut. Sedan skriver jag vad som ska läggas ut på olika saker, t ex Bil, hyra, mat, hund, lån, kursböcker osv. Sedan planerar jag för om jag kan extra-ammortera och skriver även upp hur mycket jag har råd att spara undan den månaden. Efter det vet jag exakt hur mycket pengar jag har kvar att lägga på "övrigt".
Citera
2009-11-05, 12:40
Medlem
Min syn på det är som många andras, förstår hur du resonerar vad gäller sportkanaler då jag ärl likadan. men se över om du verkligen behöver båda jag brukar välja en av canal+ och viasat.

Sen vad gäller bilen borde sälja och köpa en billigare går att få hyffsade bilar till halva pengen. Att låna till en bil för den kostnaden med din lön verkar helt galet!!

Maten måste också minskas! vi är två i mitt hushåll och äter bra mat och ute ibland och har inte ens så hög månadskostnad.
Citera
2009-11-05, 14:05
Medlem
miqqqas avatar
Hur går det för dig Apelsinen?
Citera
2009-11-05, 21:43
Medlem
Blixis avatar
Börja med att skapa ett exel dokument och skriv upp allt du lägger pengar på varje månad. Typ akassa, hyra, billån osv. Då har du iaf en precis siffra att arbeta utifrån och ser lätt saker du skulle kunna tänka dig kapa.

Sen sätter du upp en målbild över hur mycket du skulle vilja spara varje månad.
Sätt en automatisk överföring från ditt löne-konto som går till ett sparkonto varje månad. Börja med kanske 500 och lär dig leva utan dom extra slantarna. Nästa månad flyttar du 1000 istället. Fortsätt i samma takt och snart når du punkten där du känner att det är nog med sparandet. Du har helt enkelt hitta gränsen för hur mycket du tycker är värt att spara.
En ganska enkel ekvation för den som inte sitter i några ekonomiska bekymmer men som vill börja spara.

Skär i vissa poster som kanske inte är fullt nödvändiga. T.ex. betal TV som nästan alltid går att strema, tänk kritiskt när du köper onödiga produkter. Kommer du vara nöjd med köpet i 1 dag, 1 vecka eller 1 månad? Är det verkligen värt det?
Att bara ändra sin inställning till vad man lägger pengarna på gör mycket. Helt plötsligt ser man sig själv sålla på ett naturligt sätt.

Att bara lära sig laga lite helt ok mat sparar mycket pengar också. Jävligt jobbigt och kasst i början men med tiden blir det bättre. Övning ger färdighet som det brukar heta.

Lycka till
Citera
2009-11-05, 22:12
Medlem
litlamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixi
tänk kritiskt när du köper onödiga produkter. Kommer du vara nöjd med köpet i 1 dag, 1 vecka eller 1 månad? Är det verkligen värt det?
Att bara ändra sin inställning till vad man lägger pengarna på gör mycket. Helt plötsligt ser man sig själv sålla på ett naturligt sätt.

Grymt! Det där var jag kass på innan. Köpte typ en jacka och tänkte att mjaa, men jag lär mig nog att tycka om den eftersom att jag den ju är fin. Eum. Det funkar verkligen inte. Jag har köpt hur många saker som helst och sedan blivit alldeles ledsen när jag insett att det där kommer jag ALDRIG att använda.

Jag tänker alltid som du skriver nu istället, och försöker även tänka; Okej, i vilka situationer passar t ex plagget? Funkar det "jämt" eller typ aldrig? Skulle det, rent objektivt, kunna ses som ett moget beslut?
Om inte, vilket ju händer ibland, tänker jag att okej, om jag vill ha den här jävla kaktusen även nästa torsdag kl 15,00 så SKA jag ha den. Oftast vill jag faktiskt inte ha den längre då, och sparar massor av pengar!
Citera
2009-11-06, 16:24
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litlamin
Grymt! Det där var jag kass på innan. Köpte typ en jacka och tänkte att mjaa, men jag lär mig nog att tycka om den eftersom att jag den ju är fin. Eum. Det funkar verkligen inte. Jag har köpt hur många saker som helst och sedan blivit alldeles ledsen när jag insett att det där kommer jag ALDRIG att använda.

Jag tänker alltid som du skriver nu istället, och försöker även tänka; Okej, i vilka situationer passar t ex plagget? Funkar det "jämt" eller typ aldrig? Skulle det, rent objektivt, kunna ses som ett moget beslut?
Om inte, vilket ju händer ibland, tänker jag att okej, om jag vill ha den här jävla kaktusen även nästa torsdag kl 15,00 så SKA jag ha den. Oftast vill jag faktiskt inte ha den längre då, och sparar massor av pengar!

Jo det fungerar helt skrämmande bra faktiskt. Något så enkelt som gör att man känner sig så extremt mycket mindre beroende av alla materiella ting.
Jag tror det är ett av stegen man behöver ta för att minska sin konsumtion. När man inser att man inte behöver allt som går att köpa mår man både bättre och håller lättare i sina slantar.
Citera
2009-11-09, 12:05
Medlem
Du måste ändra din inställning.. det går inte förbättra budgeten utan att förändra din livsstil.

Försök lära dig laga mer mat hemma. Storhandla, laga stora satser (grytor, lasagner, pajer, soppor osv) och frys in portionsvis så kan du äta en del på jobbet istället för att köpa lunch där. Frukost samma sak, köp sånt du kan ta med dig (kolla iallafall prisskillnaden)

Skriv ner alla utgifter var ett bra tips.

Du måste kunna få ner kostnaderna för tv/bredband/hemtele/mobil. Ring upp olika företag (tele2/tre/com hem/bredbandsbolaget osv) och be dem ge dig en prisuppgift för allihop (det finns pengar att tjäna genom att ha alla utgifter hos samma företag) och jämför dem.

Fyll i https://www.insplanet.com/ formuläret för bilförsäkring så ringer de upp dig och berättar vilket alternativ som är billigast för just dig och din bil. Kostnadsfritt!
Citera
2009-11-13, 00:53
Medlem
"Mobil - 700kr" ....

Finns det något bättre som signifierar en oekonomisk person än denna post? Tveksamt, Tom billigare att köpa en iPhone på 24mån ABB. Och reducera kostnaden med 70%

sen som alla säger, vill man betala 1000kr för sporti månaden så är man inte beredd att ändra sig, streama?
Citera
2009-11-13, 08:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Kolla även över bil lånet. Vad har du för ränta? Det kanske går att få ner kostnaden genom att ta ett lån på bostaden istället?
Citera
2009-11-13, 14:47
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Hur går det för dig Apelsinen?

Jodå, jag har börjat med att skriva ner alla mina inköp en "normal månad". Har även börjat göra lite större matlagningar och köpt på mig en massa matlådor, gjorde bl.a. kålpudding på 2kg köttfärs i förra veckan! Mumma

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.high
"Mobil - 700kr" ....

Finns det något bättre som signifierar en oekonomisk person än denna post? Tveksamt, Tom billigare att köpa en iPhone på 24mån ABB. Och reducera kostnaden med 70%

sen som alla säger, vill man betala 1000kr för sporti månaden så är man inte beredd att ändra sig, streama?

Jag har flatrate och mobilsurf för 149kr, ingenting jag känner att jag behöver eller vil ändra på. Samma sak med TV, om du skulle kunna ha läst tråden hade du förstått det. Det handlade om att det försvinner massor med saker på sånt jag inte ens märker. Mat och småinköp som blir stora i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kolla även över bil lånet. Vad har du för ränta? Det kanske går att få ner kostnaden genom att ta ett lån på bostaden istället?

Billånet har jag noll ränta på (lånat av mina föräldrar), sen är bilen värd ca. 60 000kr och jag har 20 000kr kvar i lån. Så det är väl ingen större fara direkt. Men jag har som sagt börjat skriva ner mina inköp, köpt en massa matlådor och börjat laga mer mat hemma. Det är faktiskt rätt gott och är inte till så mycket besvär. Köpte migen diskmaskin som gör att jag oftare orkar laga mat då det faktiskt är diskningen som jag har tyckt varit så förbannat tråkig.

Jag kan väl återkomma om ett par månader med hur det har gått, lite svårt att svara på det så här tätt inpå. Ni kan självklart fortsätta diskutera i tråden och jag tackar för alla tips!
Citera
2009-11-14, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Intressant tråd...

Hur ska man tänka när det gäller bil och billån? Hur mycket är "okej" att lägga på bilen och då menar jag avbetalningar, försäkring och skatt? Är det realistiskt att investera i en bil för 100 000 kr om man har en inkomst likt TS?

Hur mycket lägger ni varje månad på bilkostnader och vad får ni för pengarna?

En bil är ett helvetes elände, ett schabrak som bara förlorar i värde. När jag köper bil så är det kontant som gäller, absolut inga lån. Har man inte råd med den bil man "vill ha" så har man helt enkelt inte råd. Nu tänker jag även på att du ser att det finns en framtid, där du kanske vill ha en sparad slant till ett hus, lite resor kanske, sånt äter räntan på ett billån snabbt upp.

Problemet är att du förlorar dubbelt på en bil. Dels så förlorar du på värdeminskningen, och dels på att du betalar ränta på ditt förbannade billån, dvs en dubbel whammy!

Jag har råd att köpa en betydligt dyrare bil än jag har men väljer att inte göra det eftersom förlusten bara blir större då. Oavsett om jag tar lån eller ej förlorar jag pengar, men jag förlorar mindre om jag inte tar lån (såvida jag inte riskerar mina pengar och satsar på aktier (och allt går bra) - vilket är en risk, oavsett vad folk vill tuta i dig)!

Om TS drar ner på tv, mobil o mat så borde TS lätt kunna leva som han gör... och kanske spara en slant! D.v.s. bilen är ok.
Senast redigerad av revodneb 2009-11-14 kl. 01:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in