2009-10-11, 21:08
Medlem
zizacons avatar
Om man kikar på Uefas klubbranking: http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_ranking så ser man att allsvenskan just nu är rankad 24:a. Under cypern med alla sina 850 000 invånare.

Visst kan man klaga över hur relevant en sådan ranking är men faktum kvarstår ju att det inte gått så speciellt bra när vi spelat i europa heller på senare tid.

Sen säger vissa att vi är ett litet land men då ligger exempelvis Danmark och Skottland långt före trots att de är grovt räknat hälften så små som vi i folkmängd. Schweiz är också mindre och Grekland, Belgien och Portugal är bara marginellt större än Sverige. Det där "litet land" argumentet håller inte så då är frågan, varför är vi så usla? Varför har inte vi en fotbollsliga som står sig okej i europa när det ändå är den största sporten i landet.
Citera
2009-10-11, 21:09
Medlem
Vi är usla eftersom vi har så extremt höga skatter. Spelarna tröttnar när staten äter upp 50% av lönen.
Citera
2009-10-11, 21:11
Medlem
Blaha2k2s avatar
Ja en anledning torde vara det höga skattetrycket vi har här i sverige vilket resulterar i att klubbar inte har råd att betala ut lika höga löner som utomlands.
Som i sin tur gör att någon form av talang inte stannar kvar i Allsvenskan speciellt länge och gör vår liga en aningen oattraktiv.

Jag menar, vad skulle du helst välja, 50' i sverige eller 500' i holland.
Citera
2009-10-11, 21:13
Bannlyst
Svenska spelare måste bli mer individuellt skickligare.. även om det är en lagsport måste man kunna slå en cross boll så att den åtminstone hamnar rätt 7/10 gånger..

Alltså: mer individuell träning,
Citera
2009-10-11, 21:33
Medlem
Som tidigare sagt så är det svårt att behålla talanger och stjärnor när vi har så höga skatter.

Tror också att Allsvenskan skulle behövt ett fast spelschema med fasta speltider och svff skulle samarbeta och lyssna mer på fansen, vilket förhoppningsvis skulle resulterat i att mer folk börjar gå på matcherna vilket ger mer pengar till klubbarna att satsa med och vilket ger mer media uppvaktning och nya sponsorer.

Minska allsvenskan, 16 lag där bottenlagen är skit rent ut sagt håller inte. Bättre att spela mot bättre motstånd vecka efter vecka.

Ändra spelschemat så vi spelar samma månader som övriga ligor.

Ha inte så tajt spelschema eller för stora uppehåll mitt under säsongerna.
Citera
2009-10-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaha2k2
Ja en anledning torde vara det höga skattetrycket vi har här i sverige vilket resulterar i att klubbar inte har råd att betala ut lika höga löner som utomlands.
Som i sin tur gör att någon form av talang inte stannar kvar i Allsvenskan speciellt länge och gör vår liga en aningen oattraktiv.

Jag menar, vad skulle du helst välja, 50' i sverige eller 500' i holland.

Tyvärr så är det sant. Fast dem behöver ju inte åka längre än till Danmark eller Norge för att få mycket mer i lön.
Citera
2009-10-11, 23:31
Bannlyst
för det är fucking kallt här ingen orkar kolla på en match när man fryser om röven -1 vem orkar lira boll eller?
kollar man i Spanien så mitt i vintern är det alltid över 10+ ute och ingen snö på läktaren eller planet
Citera
2009-10-11, 23:59
Medlem
Ergnots avatar
Behåll 16 lag. Ändra tv-pengarna så att majoriteten av pengarna delas ut efter resultat och tv-tid. Inte så sossigt som det är nu. Detta innebär att vi får en kanske 6 klubbar som förhoppningsvis kan distansera sig från bonnföreningarna, och på så sätt skapa mer kontinuitet på vinnare i Allsvenskan.

Det enda som är bra med det nuvarande sättet att dela ut pengarna på är att vi får en jämnare liga. Men hur kul är det när ditt lag åker på stryk mot Gefle hemma gång på gång?
Citera
2009-10-12, 00:01
Medlem
rudes avatar
Jag gör som jag brukar när frågor på det här temat kommer upp och hänvisar till denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=641384

Min enkla åsikt är i korta drag att det är samma typ av "brain drain" som orsakar det här problemet som gör att Sverige även förlorar de bästa inom andra gebit. Det höga skattetrycket är i mina ögon grundproblemet.

Ergnot är inne på det andra stora problemet. Om man är intresserad kan man läsa här http://www.barabajen.se/2009/07/andras-pengar/ om vilka problem det skapar för att bli en klubb med kontinuerlig framgång.
Senast redigerad av rude 2009-10-12 kl. 00:04.
Citera
2009-10-12, 00:01
Medlem
För hela landet är ett jävla soss fall.
Citera
2009-10-12, 00:24
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rude
Jag gör som jag brukar när frågor på det här temat kommer upp och hänvisar till denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=641384

Och jag låser och hänvisar till samma tråd eftersom det i princip är samma sak som diskuteras här. /MOD

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in