2009-10-11, 16:36
Medlem
Vill säga upp mig från mitt jobb med omedelbar verkan. Jobbet knäcker mig totalt och jag är helt utbränd. Jag har smärta i fötter,ben och rygg och är mentalt helt slut. Vi arbetar långa pass utan rast , vi får inte gå iväg på lunch.

Som förälder har man rätt att gå ned på 75% och detta har jag bett arbetsgivaren om , Dom nekade mig inte detta men sa att dom långa dagarna kunde dom inte göra något åt. torsdag,fredag,lördag skall fortfarande vara 36 timmar arbetstid. 8-20 utan rast eller paus.

Hade nyligen semester och kom tillbaks till jobbet , arbetade 3 dagar sedan var kroppen helt nedtagen igen. Stora svarta påsar under ögonen,psoriasisliknande utslag i hela ansiktet och en trötthet och smärta i kroppen som knappt går att beskriva. Jag ser ut som en svårt cancersjuk människa när man tittar i spegeln.

Jag vill inte jobba mer , Jag har ont i hela kroppen och mår fysiskt och psykiskt dåligt av jobbet. Jag tänker imorgon besöka läkare för att få bli sjukskriven för mina smärtor.

Vad har jag för rätt att säga upp mig med omedelbar verkan? Jag vill aldrig mer gå dit.
Citera
2009-10-11, 16:42
Medlem
8-20 utan rast? Be dem fara och flyga medans du går på rast. Du har rätt till 5 minuters rast per arbetad timme, och sen en obetald lunchrast.

Vad är det för jobb förresten? Och är du fackligt ansluten?
Citera
2009-10-11, 16:45
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vill säga upp mig från mitt jobb med omedelbar verkan. Jobbet knäcker mig totalt och jag är helt utbränd. Jag har smärta i fötter,ben och rygg och är mentalt helt slut. Vi arbetar långa pass utan rast , vi får inte gå iväg på lunch.

Som förälder har man rätt att gå ned på 75% och detta har jag bett arbetsgivaren om , Dom nekade mig inte detta men sa att dom långa dagarna kunde dom inte göra något åt. torsdag,fredag,lördag skall fortfarande vara 36 timmar arbetstid. 8-20 utan rast eller paus.

Hade nyligen semester och kom tillbaks till jobbet , arbetade 3 dagar sedan var kroppen helt nedtagen igen. Stora svarta påsar under ögonen,psoriasisliknande utslag i hela ansiktet och en trötthet och smärta i kroppen som knappt går att beskriva. Jag ser ut som en svårt cancersjuk människa när man tittar i spegeln.

Jag vill inte jobba mer , Jag har ont i hela kroppen och mår fysiskt och psykiskt dåligt av jobbet. Jag tänker imorgon besöka läkare för att få bli sjukskriven för mina smärtor.

Vad har jag för rätt att säga upp mig med omedelbar verkan? Jag vill aldrig mer gå dit.
Du kan vara sjukskriven under uppsägningstiden.
Citera
2009-10-11, 16:49
Medlem
Babsies avatar
Hmm, för det första så låter 8-20 utan rast eller paus väldigt mycket, finns det inget avtal som reglerar det hela? Har svårt att tänka mig att man jobbar speciellt effektivt med sådana arbetstider.

Och sen så finns inte så mycket arbetsgivaren kan göra om du helt enkelt vägrar att komma dit trots att du har uppsägningstid och sånt, mer än att vägra dela ut din lön. Och det är väl kanske inte heller så lämpligt att använda personen som referens i ditt CV i fortsättningen heller.
Fast bäst vore det väl om du pratade med facket så kan de säkert hjälpa dig, folk blir bara irriterade om du bara slutade dyka upp en dag. Och det borde trots allt vara i arbetsgivarens intresse att bli av med en icke-effektiv arbetare så fort som möjligt...

Men börja först med att gå till läkaren och hör vad han säger innan du säger upp dig.
Citera
2009-10-11, 16:52
Bannlyst
Jobbar du med mat eller?
Citera
2009-10-11, 16:56
Medlem
Namters avatar
Citat:

vad jobbar du med
Citera
2009-10-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Docent_Obiwan
Jobbar du med mat eller?

Hur kunde du gissa det?
Citera
2009-10-11, 17:09
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Vad har jag för rätt att säga upp mig med omedelbar verkan?
Ingen alls. Enligt LAS § 11 har du rätt till en minsta uppsägningstid av en månad. Det innebär att arbetsgivaren är skyldig att utge lön i minst en månad och du är arbetspliktig motsvarande tid.

Du och din arbetsgivare kan ej heller med giltig verkan träffa avtal om kortare uppsägningstid. Däremot kan arbetsgivaren befria dig från din arbetsskyldighet under uppsägningstiden, s.k. arbetsbefrielse, men det förutsätter naturligtvis arbetsgivarens medgivande.

En framkomlig och ekonomisk fördelaktig väg för dig skulle istället vara följande,

- Sjukskriv dig och säkerställ ett adekvat läkarintyg. Kontakta därefter ditt fackförbund och be dem undersöka möjligheten att träffa avtal med din arbetsgivare om arbetsbristuppsägning, med överenskommen arbetsbefrielse och avräkningsfrihet. Ett rutinärende för en duktig förhandlingsombudsman.
Citera
2009-10-11, 17:09
Medlem
Du får la ta ecstasy som alla andra kockar gör ;P
Citera
2009-10-11, 17:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Skulle kunna tro du driver med oss. Men om de är sant, anmäl det till arbetsnmiljöverket. Det kan du göra anonymt också. För jag förmodar ni inte har någon skyddsombud. I så fall är det ingen bra skyddsombud. För sådant för det ej gå till.

Vad du kan göra är sjukskriv dig. Gå sedan till läkare, förklara. Säg upp dig sedan. Gå sedan till facket o förklara dig. De kan hjälpa dig, för de har förmodligen gjort avtalsbrott. Det kan du få skade ersättning för. Är du med facket så kan de hjälpa dig med slippa 1 månadsuppsägning troligtviss.

Men tänk dig för, för du har nästa jobb som ska sökas. Jäklas du med arbetsgivaren, lär han ej lovorda dig i ditt arbetsbetyg
Senast redigerad av Herkulesbig 2009-10-11 kl. 17:23.
Citera
2009-10-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Ingen alls. Enligt LAS § 11 har du rätt till en minsta uppsägningstid av en månad. Det innebär att arbetsgivaren är skyldig att utge lön i minst en månad och du är arbetspliktig motsvarande tid..

Som anställd kan man ju bli avskedad och få gå samma dag , exempelvis vid stöld från arbetsplatsen , Finns det inget som den anställde kan göra för att bli friställd omedelbart?

Missade att man tydligen får vara sjukskriven under uppsägningstiden.
Jag kan med andra ord skicka in en skriftlig uppsägning på posten imorgon
samtidigt som jag får till doktorn och blir sjukskriven?
Senast redigerad av zoloth 2009-10-11 kl. 18:57.
Citera
2009-10-11, 18:56
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag hade aldrig mer gått dit. Någonsin. hade jag känt som du hade jag avslutat det bums. Finns inget arbetsgivaren kan göra åt det.

Du åker på karens på a-kassan, men skit i det, i värsta fall kan du nog sälja din bil och leva på dom pengarna, när dom tar slut har du säkert hittat ett annat jobb eller så..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in