2009-10-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Så säger väl dom flesta som inte har råd att åka VW/Audi...

..men många av dom köper bilarna ändå, när dem kanske borde köpt en skoda egentligen
Citera
2009-10-14, 11:54
Medlem
Pastor Franzs avatar
Framsätena i en Skoda Fabia är lagom fasta enligt mig. Lite kort ryggstöd för långa personer men annars bra. Baksäten däremot, där pratar vi riktiga kyrkbänkar! Förbaskat litet baksäte och dynorna är troligtvisgjorda av tjeckisk granit.
Citera
2009-10-15, 13:47
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Så säger väl dom flesta som inte har råd att åka VW/Audi...

Exakt medans andra "vet" att audin är mycket tystare etc.
Vi lånade hem dB mätare och jämförde A4 med Octavia för att få FAKTA.
Resultatet blev att han gick från Audi till Skoda.
Citera
2009-10-15, 15:56
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Exakt medans andra "vet" att audin är mycket tystare etc.
Vi lånade hem dB mätare och jämförde A4 med Octavia för att få FAKTA.
Resultatet blev att han gick från Audi till Skoda.

Jag lånade hem Sverker Olofsson för att titta på min Skoda Octavia för att få fakta.
Resultatet blev att han slängde Skodan i soptunnan och åkte iväg i Audin.
Citera
2009-10-16, 00:07
Medlem
elektronikfreaks avatar
Enda fördelen med en Skoda med några år på nacken är att säljarna mer eller mindre skänker bort bilarna. 2006 köpte jag en -98 1,6i Felicia kombi med knappt 12K mil på mätaren för knappt 15K. Jag betalade mer för min mountainbike.
Citera
2009-10-16, 19:38
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
Jag lånade hem Sverker Olofsson för att titta på min Skoda Octavia för att få fakta.
Resultatet blev att han slängde Skodan i soptunnan och åkte iväg i Audin.
Faktum är äldre modeller av systerbilarna hade samma ljudnivån mätt i decibel. Däremot konstaterade Vi Bilägare att frekvenserna i Skodan var behagligare för öronen då Skoda medvetet sett till att få över ljudet i andra frekvenser. Både A3 och Golf fick däremot ofta klagomål på just vägbuller i såväl tester som av bilägare.
Citera
2009-10-16, 21:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Jag tror att Skoda Fabia har bättre kvalitét än Renault Clio, fransmännen är inte världsbäst på att bygga bilar...

Jag har kört skoda-modeller från 70, 90 och 2000-talet och det är ljusårs skillnad mellan de tre generationerna. Den senaste (som t.ex octavia) är helt OK bilar. De äldsta (120) kändes som att köra en gammal skranglig veteranbil. 90-tals modellen (Felicia) kändes som en vanlig bil från sent 70-tal. 2000-modellen (Octavia) är som vilken modern bil som helst..
Citera
2009-10-16, 21:48
Medlem
woofers avatar
Var väl en 3 år sedan jag fick en Skoda Fabia tror jag det var hos en hyrbilsfirma. Det var det enda dom hadde då alternativen var inte så många.

En av dom värsta och sämsta nya bilar jag någonsin kört. Dåligt ljudisolerad lever om som fan i kupén när man kör landsväg. Sätena verkar ju alla vara röraden överens om är usla. Sen är det alla små detaljer. Tex att handskfacket öppnades varje gång man körde över ett gupp. Den andades bilig och öststar rakt igenom.

Har kört en skoda octavia tror jag det var som oxå var en ny hyrbil och den hadde jag väl eg inget att inmärka mot, helt ok bil.

Jag har märkt att märket som sitter fram på motorhuven ofta verkar saknas eller har ramlat bort eller är kraftigt missfärgat på väldigt många skodor. Gör ägerna det med flit för att dom inte vill skylta med att dom kör skoda eller är det bara dålig kvalité?
Citera
2009-10-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyhead
Familjen växer och vi ska köpa en ny, stor bil. Lastningsutrymme är av högsta vikt, medans utseende och motorstyrka inte är så viktigt. Vi vill med andra ord ta oss från punkt A till punkt B och dessutom få med en massa grejer

Nu är siktet inställt på en Skoda Octavia 1,6 Ambiente för ca 130 000. Är det någon Skoda-ägare (eller nån annan för den delen) som har några åsikter om bilen. Är den ett bra köp?

Ja, jättebra köp! Slå till på en sådan eller en Toyota. Visst har Skoda haft mörka dagar men de är helt klart vettiga numera. Som bruksfordon är det ingen stor skillnad på en Octavia och en Audi. Nu kommer jag få skäll, för A4/A6 är förstås SÅ mycket bättre och SÅ mycket roligare att äga... Men, helt ärligt, skall man bara åka från A till B och har helt andra intressen i livet än bilar köp den billigare Octavian. Man skall inte vara dumsnål och köpa en Felicia från -99, men en såpass ny Octavia är en helt ok bil.

Handlar det bara om att man vill frakta sin kropp från ett ställe till ett annat och även åka på långresa... bilen har ju då egentligen ett ganska basic behov att fylla, det skall vara varmt och skönt, hyfsat tyst och den skall inte dra massor av soppa. Det klarar de båda och skillnaden är inte alls speciellt stor för den som inte bryr sig.

Rent personligen velar jag, en Audi är mycket trevligare än en Skoda och jag är absolut beredd att betala extra för det men jag satsar nog hellre pengar på en bil som jag finner genuint rolig (typ Alfa, Jaguar, Land Rover) än en semitråkig Audi/BMW eller vad det nu är. Ska det vara så trist kan det lika gärna vara en Skoda.
Citera
2009-10-17, 12:59
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyhead
Familjen växer och vi ska köpa en ny, stor bil. Lastningsutrymme är av högsta vikt, medans utseende och motorstyrka inte är så viktigt. Vi vill med andra ord ta oss från punkt A till punkt B och dessutom få med en massa grejer

Nu är siktet inställt på en Skoda Octavia 1,6 Ambiente för ca 130 000. Är det någon Skoda-ägare (eller nån annan för den delen) som har några åsikter om bilen. Är den ett bra köp?
En trevlig sak med Octavia (och även vissa Ford Mondeo) är att de har
"stor" bagagelucka som går ända upp till taket. Enligt min mening överlägset
en vanlig kombi. Skoda tycker jag har väl små motorer i sina bilar vilket
förmodligen blir störande om man kör med last och passagerare. Skulle
jag titta på en Octavia skulle det nog bli en med 2.0 FSI motor 150 hk.

Och, jag känner många som kör Audi och de verkar som de går sönder
i lika stor utsträckning som andra bilar. Glapp i framvagn, elektronikfel
och även växellådsras. Jag tror helt enkelt att skillnaden mellan "fina"
Audi och "budget" Skoda är mindre än man tror!
Citera
2009-10-18, 16:06
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det var allt mycket tyckande och "Jag har hört att..." i den här tråden. Jag köpte en ny Octavia 1.6 Ambiente -06. Har hittills kört 9000 mil med den. Mina erfarenheter är som följer:

-Mycket väl hopsatt. Först nu har det kommit ett skrammel nånstans trots att den går mycket grusväg.

-Hittills har höger framdörr läckt lite men det fixades på garantin. Det är allt, inga fel i övrigt.

-Köregenskaperna är rätt tråkiga men bilen är ju faktiskt köpt som ett rent transportmedel.

-Skit i MPI-motorn, den varvar i hjäl sig innan nåt händer. Jag har den mer långslagiga FSI och den är mycket trevligare i karaktären.

-Snål. Vid lugn landsvägskörning är man ledigt under 0.6l/mil

-Ett aber finns det. Stolarna. Fy fan säger jag bara, hur hårda som helst...

Skulle jag köpa en igen? Med bättre stolar, helt klart. Jag skulle nog också välja en större motor.
Citera
2009-10-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Hejsan

Sålde för ett tag sedan en skoda fabia för 20 000 kronor, detta på grund utav att den var tvungen att repareras för ungefär 30 000 kronor innan den skulle bli fullt normal. Bland annat var de ett ganska stort elfel någonstans så att servon hoppade av och på som den ville ås ibland kunde man cruisa runt i den som vanligt nästa sekund var man tvungen att ta som faan för att kunna svänga. Sen har en stötdämpare gått av 2 gånger också.

Inte nog med att det är clowner som bygger dem http://www.youtube.com/watch?v=IGMdeN2S_8Y

Utan de är en riktig jävla pissbil dessutom

Men snälla samma delar används i hela jäkla Vag koncernen , audi, seat, vw, skoda.

Dömmer du ut stötdämpare är dom inget bättre på audi heller, samma gäller elkablage och liknande saker, allt sätts ihop på samma ställe (troligen i kina, taiwan, indien eller liknande ställe). Sedan fraktas den ut till fabriker i olika länder, audi t.ex tillverkar har jag för mig oxå vissa bilar i Tjekien oxå.

Nej jag är ingen vag entusiast men jag är trött på folk som sprider massa skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in