2009-10-11, 13:53
Medlem
teowinds avatar
Låt mig först säga att jag vet väldigt lite om hur Mac eller OSX fungerar så behöver lite hjälp. Men har iaf så har morsan fått lite problem med en iBook G4 som nu inte bootar. Jag tror den har OSX som operativsystem, det är inte jag som har installerat det.

Hon tror att problemet uppstod när hon stoppade i sladden kopplad till en iPhone under uppstart, och nu vägrar datorn starta. När man slår igång den så kommer man till den vita skärmen med äpplet och den lilla roterande ikonen som vanligt. När den försvinner så kommer man till en ljusblå skärm där man kan styra muspekaren men inget annat händer. Det är som att fönsterhanteraren inte startar.

Någon som vet vad det kan vara för problem?
Citera
2009-10-11, 14:51
Medlem
systems avatar
Håll ner shift-tangenten vid uppstart så kommer den att starta i felsäkert läge (ej nödvändiga processer hoppas över). Jag gissar att den kommer gå igång då.

Sedan ska hon gå till Program > Verktygsprogram och starta Skivverktyg. Där finns möjlighet att både kontrollera/reparera behörigheter (bra att testa detta) samt även testa om skivan är hel m.h.a. skivkontroll.

Efter detta stänger hon av datorn och startar om den som vanligt.

Tänk på att det kan ta tid att starta den i felsäker läget, så hon bör inte göra det då hon precis ska ta ut sockerkakan ur ugnen.
Citera
2009-10-11, 17:36
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Håll ner shift-tangenten vid uppstart så kommer den att starta i felsäkert läge (ej nödvändiga processer hoppas över). Jag gissar att den kommer gå igång då.

Sedan ska hon gå till Program > Verktygsprogram och starta Skivverktyg. Där finns möjlighet att både kontrollera/reparera behörigheter (bra att testa detta) samt även testa om skivan är hel m.h.a. skivkontroll.

Tänk på att det kan ta tid att starta den i felsäker läget, så hon bör inte göra det då hon precis ska ta ut sockerkakan ur ugnen.

Tackar! Ska säga att hon får testa det. Om det nu är så att det tar lång tid att boota, hur länge ska hon då hålla inne shift?
Citera
2009-10-11, 17:59
Medlem
systems avatar
Upp till några minuter kan det ta.
Citera
2009-10-13, 19:33
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system

Hon har provat det där nu och det fungerade inte. Datorn stod och tuggade på den där ljusblåa skärmen i 30 minuter innan hon stängde av. Finns det något annat man kan göra? Åtminstone för att identifiera problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in