2004-01-08, 21:37
Bannlyst
Finns det någon som har Poker som yrke på forumet? Eller poker som ett större tillägg i plånboken. Skulle var rätt intressant och höra historier om hur det kommer sig att man blir så bra, vinster, förluster osv.

Låter väldigt lockande när man läser om sådant....

/edit, tillägg.
Citera
2004-01-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback
Finns det någon som har Poker som yrke på forumet?
Skulle var rätt intressant och höra historier om dagslön, förluster och vinster.

Låter väldigt lockande när man läser om sådant....

Det är nog tveksamt att någon här skulle ha det som yrke, men exakt vad är det du vill veta? Man räknar som sagt inte dagslön, utan genomsnittlig förtjänst per timme. Vill du veta hur mycket nån har dragit in som mest på en dag och hur mycket samma person torskat som mest på en dag, eller vad är du ute efter?

Vad är det du vill veta som bara någon som har poker som yrke kan svara på? Jag har kontakter om det är nåt väldigt speciellt som bara yrkesspelare kan svara på. Annars kan nog vem som helst som spelat lite berätta historier för dig.
Citera
2004-01-08, 23:08
Bannlyst
Nusseman

Det är nog tveksamt att någon här skulle ha det som yrke, men exakt vad är det du vill veta?
Varför är det tveksamt? Tycker rätt många här spelar rätt mycket.
Ska även tilläga att jag vänder mig till alla som har poker som ett yrke, även dom som har vanligt jobb fast höjer lönen i spel.

Man räknar som sagt inte dagslön, utan genomsnittlig förtjänst per timme. Vill du veta hur mycket nån har dragit in som mest på en dag och hur mycket samma person torskat som mest på en dag, eller vad är du ute efter?
Allt.
Timme låter nog mer rimligt, men man kan ju alltid säga vad man ungefär tjänar per dag, ovaset om man spelat 1 eller 10 timmar.

Vad är det du vill veta som bara någon som har poker som yrke kan svara på? Jag har kontakter om det är nåt väldigt speciellt som bara yrkesspelare kan svara på. Annars kan nog vem som helst som spelat lite berätta historier för dig

Jag frågar även dom som har anställning fast även spelar och vinner ganska mycket eller mycket. Skulle skrivit det högst upp, tänkte inte på att många även har ett jobb. Det jag skulle vilja veta är hur det kommer sig, vad gjorde Du för att bli så duktigt... Eller vad man nu vill kalla det.
Citera
2004-01-08, 23:53
Medlem
Citat:
Varför är det tveksamt? Tycker rätt många här spelar rätt mycket.
Ska även tilläga att jag vänder mig till alla som har poker som ett yrke, även dom som har vanligt jobb fast höjer lönen i spel.

Jag frågar även dom som har anställning fast även spelar och vinner ganska mycket eller mycket. Skulle skrivit det högst upp, tänkte inte på att många även har ett jobb.

Det är tveksamt för att det i sverige inte finns mer än en handfull som har poker som yrke, nästan alla de duktiga spelarna har annat jobb bredvid. Eget företag t ex. Vad jag kan se av det som skrivits hittills i dett forum så har ingen sagt sig ha poker som yrke. Därav min tveksamhet.

Eftersom du nu lagt till oss som har poker som en lönsam hobby på listan så kan jag svara på dina frågor.

Citat:
Allt.
Timme låter nog mer rimligt, men man kan ju alltid säga vad man ungefär tjänar per dag, ovaset om man spelat 1 eller 10 timmar.

Man kan inte tala om vad man tjänar per dag av den enkla anledning att man har olika "timpenning" i olika pokerspel, samt olika timpenning på olika limits. Man spelar ju knappast exakt lika mycket av varje pokersort varje dag. Därför är det lättare att ge just timpenningen som referens. I turneringar däremot, räknar man vunna pengar per satsad krona Alltså som i "jag vinner ungefär 35$ per spelad 20$ enbordsturnering"

För att nämna ett exempel drar jag själv in i snitt ca 30$ i timmen på PL Texas med mörkar på 1 och 2$. Ibland torskar jag 1000$ på én dag i samma spel och ibland vinner jag 2000$, men i snitt blir det ungefär +30$ i timmen, vilket får anses som ganska bra.
De turneringar där jag har mest material att räkna på är 30$ enbords PL texas turneringar. Där drar jag in ca 25-30$ i vinst per spelad turnering (alltså efter att avgiften på 33$ räknats bort.) detta är baserat på några hundra turneringar och det räcker ju i alla fall för att se en tendens. Som jag nämnt vid ett par tillfällen spelar jag inte så höga limits längre, eftersom jag oftast sitter framför datorn med sonen eller dottern i knät eller någon stans i närheten av skrivbordet. Uppmärksamheten är inte alltid på topp då och det måste den vara om man ska lyckas bra på de högre limitsen.

Citat:
Det jag skulle vilja veta är hur det kommer sig, vad gjorde Du för att bli så duktigt... Eller vad man nu vill kalla det.

För att bli bra i poker krävs massor av egenskaper, bl a:

*Först och främst måste man komma till insikt i att poker är ett skicklighetsspel. Den som spelar bäst vinner alltid mest i längden oavsett vad som händer i denna hand eller nästa. En dålig spelare kan ha tur och vinna massor, men tilslut kommer förlusterna smygandes. En duktig spelare har ibland otur och förlorar massor, men i längden vinner han alltid ändå.

*Intresse för poker - Man måste hela tiden vilja bli bättre och studera sitt eget och andras spel. Man måste hela tiden omvärdera sina motspelare (en del blir faktiskt bättre med tiden)

*Uthållighet och disciplin - Ibland sitter man i två timmar utan att spela en enda hand, det är då man verkligen måste älska spelet, annars är det kört. QTo är en skithand oavsett om du bara sett 72o i en timmes tid. Släng skiten fast du vill spela så mycket att kroppen börjar skaka. Om disciplinen tryter innan man får en spelbar hand så har man inget vid ett pokerbord att göra.

*Ett visst mått av intresse för siffror och sannolikhetslära underlättar enormt. Speciellt vid fixed limit spel. Man ska veta hur stor chansen är att få in sin hand i alla spel och vid alla tillfällen. Beslutsfattandet blir mycket lättare då.

*Pengar som man själv lagt in i potten är inte ens egna, man måste inte jaga den där femkronan man lagt i stora mörken bara för att det är billigt. Nästa bet kostar det kanske 20 spänn, sen 100 och på river synar man all-in 500 spänn med lägsta tvåpar bara för att se sig slagen av högsta trissen. allt på grund av att man inte kunde svälja sin stolthet och ge upp jakten på den där sketna femkronan.
Citera
2004-01-09, 00:04
Bannlyst
Hur mycket har du vunnit totalt, då förluster är inräknade och på hur lång period är detta?
Citera
2004-01-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nusseman
För att bli bra i poker krävs massor av egenskaper, bl a:

*Först och främst måste man komma till insikt i att poker är ett skicklighetsspel. Den som spelar bäst vinner alltid mest i längden oavsett vad som händer i denna hand eller nästa. En dålig spelare kan ha tur och vinna massor, men tilslut kommer förlusterna smygandes. En duktig spelare har ibland otur och förlorar massor, men i längden vinner han alltid ändå.

*Intresse för poker - Man måste hela tiden vilja bli bättre och studera sitt eget och andras spel. Man måste hela tiden omvärdera sina motspelare (en del blir faktiskt bättre med tiden)

*Uthållighet och disciplin - Ibland sitter man i två timmar utan att spela en enda hand, det är då man verkligen måste älska spelet, annars är det kört. QTo är en skithand oavsett om du bara sett 72o i en timmes tid. Släng skiten fast du vill spela så mycket att kroppen börjar skaka. Om disciplinen tryter innan man får en spelbar hand så har man inget vid ett pokerbord att göra.

*Ett visst mått av intresse för siffror och sannolikhetslära underlättar enormt. Speciellt vid fixed limit spel. Man ska veta hur stor chansen är att få in sin hand i alla spel och vid alla tillfällen. Beslutsfattandet blir mycket lättare då.

*Pengar som man själv lagt in i potten är inte ens egna, man måste inte jaga den där femkronan man lagt i stora mörken bara för att det är billigt. Nästa bet kostar det kanske 20 spänn, sen 100 och på river synar man all-in 500 spänn med lägsta tvåpar bara för att se sig slagen av högsta trissen. allt på grund av att man inte kunde svälja sin stolthet och ge upp jakten på den där sketna femkronan.

Mycket bra sammanfattning Nusseman! Många faller på Diciplinen framförallt och tänker "Nä nu fasen måste jag ju syna, får ju aldrig spela en enda hand annars" När man börjar tänka så är det lika bra att sluta spela och komma tillbaka när man kommit i balans igen. En annan sak många faller på är just det du nämner sist att pengar som ligger i potten är tillhör potten oavsett hur mycket man själv lagt in. Just detta skiljer ofta proffsen (duktiga spelare) från amatörerna. Proffsen har diciplinen att folda en monsterhand.

Jag skulle dock vilja påpeka en sak. Ett intresse för siffror är ENORMT viktigt när du spelar just nät-poker. Eftersom du aldrig kan läsa din motspelare på samma sätt som IRL spel så måste du kunna statistiken som outs, pot-odds, styrka pre-flop etc. när du spelar nät-poker för att kunna bli en vinnare på sikt.

Lycka till!
Citera
2004-01-09, 10:59
Medlem
Citat:
Hur mycket har du vunnit totalt, då förluster är inräknade och på hur lång period är detta?

Inte för att vara oförskämd, men det har faktiskt inte du med att göra. Men för att ge något av ett svar: Jag drar i snitt in ca 20-25% av mina månatliga inkomster via poker och då spelar jag bara ca 1-2 timmar per dag. Alltså kan man säga att jag klarar mig bra, hittills i alla fall.
Citera
2004-01-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock17
Mycket bra sammanfattning Nusseman! Många faller på Diciplinen framförallt och tänker "Nä nu fasen måste jag ju syna, får ju aldrig spela en enda hand annars" När man börjar tänka så är det lika bra att sluta spela och komma tillbaka när man kommit i balans igen. En annan sak många faller på är just det du nämner sist att pengar som ligger i potten är tillhör potten oavsett hur mycket man själv lagt in. Just detta skiljer ofta proffsen (duktiga spelare) från amatörerna. Proffsen har diciplinen att folda en monsterhand.

Tack!
Det tål att sägas igen: En pokerspelare med stolthet är ingen bra pokerspelare. Spelar man skitkort bara för att man tycker det är pinsamt att sitta och folda hela kvällen är det kört. Synar man varenda liten höjning för att "Det kostar så lite och jag har ju redan lagt in bla bla bla.." så är det kört. Skäller man ut dåliga spelare som har tur och vinner en stor pott som de inte har nåt att göra i så förstör man för sig själv. Den dåliga spelaren börjar spela bättre, eller också reser han sig upp och går. Korkat är vad det är.

Citat:
Jag skulle dock vilja påpeka en sak. Ett intresse för siffror är ENORMT viktigt när du spelar just nät-poker. Eftersom du aldrig kan läsa din motspelare på samma sätt som IRL spel så måste du kunna statistiken som outs, pot-odds, styrka pre-flop etc. när du spelar nät-poker för att kunna bli en vinnare på sikt.

Lycka till!

Personligen tycker jag att kunskapen om odds och sannolikhet är det absolut viktigaste oavsett pokerform och spelsätt. vad jag menade var att vem som helst kan lära sig matematiken bakom pokerspelandet, men har man även ett intresse för att hålla på med dylika beräkningar så går det mycket lättare och det kan till och med vara lite roligt. Hatar man att sitta med papper och penna framför tabeller med siffror och räkna hur stor vinstchans KK har mot 99 och QJs all-in före floppen, då blir det lätt jobbigt att ta till sig den delen av spelet.

Jag brukar ta det lite lugnt med att berätta vad som krävs i matematikväg för en nybörjare. Man vill ju inte skrämma bort nån innan de fastnat för poker ordentligt. Då är det bättre att komma lite senare "Jaså, du har fastnat nu, då vill jag bara visa dig den här högen med oddstabeller och sannolikhetsberäkningar. Varsågod och plugga"
Citera
2004-01-11, 22:36
Medlem
Nusseman: Vad anser du om att calla i 8:e position med pocket 2 när du sitter i en multi-way hand där 5-6 spelare innan callat så du får en flop med 8 spelare?

Skillnader mellan Fixed Limit / No limit
Citera
2004-01-12, 00:23
Medlem
Citat:
Nusseman: Vad anser du om att calla i 8:e position med pocket 2 när du sitter i en multi-way hand där 5-6 spelare innan callat så du får en flop med 8 spelare?

Skillnader mellan Fixed Limit / No limit

Om 5-6 spelare callat innan dig och du är tämligen säker på att ingen kommer höja efter dig, då kan du i princip spela precis vilken hand som helst, oavset limit eller no-limit. Problemet är vad du gör efter floppen med 22.

Är det ett passivt no-limit bord, kan du ju alltid testa en all-in bluff
Citera
2004-01-12, 15:03
Medlem
Nusseman: Jag vet inte om jag håller med där. Du floppar trissen runt en gång av nio (~11,5%). Floppar du ingen 2:a är din hand nästan död. Floppar du 2:an är inte ens din hand så stark som man kanske kan tro. Någon kan t.ex sitta med 5,5 när floppen kommer 2,5,10 färgdrag, stegdrag etc. Jag menar att ska du spela 2,2 i sen position måste du raisa om du inte ska folda. I tidig position finns bara ett val vid multi-table bord över 8 spelare och det är fold.

I NL shorthanded är det ju en annan femma, då har du ju egen fundamental styrka i handen.

Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang?
Citera
2004-01-12, 16:13
Medlem
Citat:
Nusseman: Jag vet inte om jag håller med där.

Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang?

Nej det är jag som är ute och cyklar, man ska inte posta "intelligenta" svar halv ett på natten...

Är det fixed limit finns det bara ett alternativ, fold. Om 6 pers redan synat så kommer de fleta syna även en höjning.

Förresten: Inte kan väl 6 pers syna innan dig om du sitter på pos. 8? Nr sex i ordningen är ju du... (Lilla mörken är ju pos1, stora är pos2) Eller räknar du som att UTG är pos.1?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in