2011-06-21, 00:38
Medlem
Alla ljus som installeras på en bil måste gå igenom besiktning innan bilen får framföras på allmän väg. Kan vara ett undantag för de ljus som har en speciell stämpel, E-märkt eller vad det heter.

Blåa blixtljus är aldrig tillåtna att ens ha installerade på en bil, vare sig den är stillastående eller rullar, vare sig på allmän väg eller privat. Dock, enligt polisen själv som jag talat med, bryr sig inte polisen vid mässor och liknande - men det är fortfarande inte lagligt.

Vad gäller gula och vita ljus har jag ingen aning. Det finns många bilar som inte är utryckningsfordon men som ändå har gula blixtljus, så det kan vara lagligt. Dock kanske det bara är lagligt vid stillastående. Vad jag vet är vita ljus endast tillåtna fram, ej blixtrande, och bak vid back, inte heller denna/dessa blixtrande.
Citera
2013-10-14, 13:59
Medlem
Fooulzs avatar
Kan man inte montera ett blixtljus på ett dolt ställe, som till exempel bakom grillen?
Citera
2013-10-14, 14:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Kan man inte montera ett blixtljus på ett dolt ställe, som till exempel bakom grillen?
Jaaa!! Eller i handskfacket!!!

(syns det på utsidan,så får man inte ha det på bilen/mc/moppen..enkelt sagt)
Citera
2013-10-14, 15:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag...donsbelysning/

Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
Citera
2013-10-14, 15:41
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:

Du kan montera det på ett ställe du känner lämpligt, om du sedan får eller ej är en annan sak.
Citera
2013-10-14, 21:04
Medlem
Gammal tråd, men ändå...
Den bestämmelse man eventuellt bryter mot genom att montera blåljus på bilen är VVFS 2003:22 (21 kapitlet, 9§) eller TSFS 2010:2 (Bilaga 1, 20 Rad K3) beroende på årsmodell på bilen. Skriver eventuellt eftersom det inte verkar finnas några prejudicerande domar om hur texten skall tolkas.
Jag känner till två fall där personer friats från att ha åkt med blåljus på sina bilar, men i båda (har jag för mig) dessa fall var det brott mot VVFS 2003:22, 23 kapitlet 4§, alltså att de skulle ha monterat larmanordning på fordon som ej var reggade som utryckningsfordon, som utreddes.
Domstolen tolkade dock lagtexten som att en larmanordning måste bestå av både ljus- och ljudsignal. Alltså: blåljus eller sirén räknas inte som larmanordning, men om de används tillsammans måste fordonet vara reggat som utryckningsfordon.
Dock kvarstår ju som sagt frågan hur en domstol skulle tolka VVFS 2003:22 (21 kapitlet, 9§) respektive TSFS 2010:2 (Bilaga 1, 20 Rad K3)...
Citera
2015-03-27, 08:50
Bannlyst
Blå blixtljus på personbil, lagligt?

Hej!
Har gett mig in på ett udda projekt, har nämligen tänkt att få bilen att se ut som en polisbil i blixtljus bara, inget annat.. För tillfället har jag blixtljus bakom grillen och i framrutan, nuså tänker jag sätta frampå sidospeglarna och andra ställen som syns, är detta lagligt att ha på?
Har läst runt lite och vissa säger att man får ha men inte använda och andra säger att man inte får ha något monterat alls om det inte är utryckningsfordon..
Någon som har bra koll på detta?
Citera
2015-03-27, 09:00
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavon
Hej!
Har gett mig in på ett udda projekt, har nämligen tänkt att få bilen att se ut som en polisbil i blixtljus bara, inget annat.. För tillfället har jag blixtljus bakom grillen och i framrutan, nuså tänker jag sätta frampå sidospeglarna och andra ställen som syns, är detta lagligt att ha på?
Har läst runt lite och vissa säger att man får ha men inte använda och andra säger att man inte får ha något monterat alls om det inte är utryckningsfordon..
Någon som har bra koll på detta?
(FB) Lagligt med blå/röda blixtljus?
Citera
2015-03-27, 10:29
Medlem
Vad är syftet (förutom att blir traktens byfåne, som du garanterat blir) ?
Citera
2015-03-27, 10:35
Medlem
Moltas666s avatar
Du tänker antagligen på...

http://www.s112.se/2013/01/12/httpww...-stromavbrott/
Citera
2015-03-27, 14:24
Medlem
dindummers avatar
Är väl helt lagligt sålänge du besiktar bilen med det. Men för att klara besiktningen så krävs det att ingenting är fungerande, du får med andra ord INTE ha blixtljusen kopplade till ett relä du kan slå på och av. Ska du göra detta så är ett tips att bara sätta dit ljusen men inte dra några kablar. Ett alternativ är att du drar kablar, men inte kopplar in dessa beroende på hur mycket möda du är beredd på att lägga ner för något som ändå är olagligt.
Citera
2015-03-27, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Vad är syftet (förutom att blir traktens byfåne, som du garanterat blir) ?
Det är kul att skrämma EPA's...
Hade en snutliknande civil-Volvo som jag ibland slängde upp ett portabelt blåljus på taket på. Skrämde skiten ur flera stycken, bl.a en EPA-traktor. Men även en polare som körde för fort. Dock är det inte helt lagligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in