2015-11-13, 22:38
Medlem
midvintermorkers avatar
Cisco kan ju hälsa amerikanska staten att de får välja mellan ett natomedlemskap och att Ericsson blir amerikanskt. Det är vad som kommer att hända. Att försöka få med Sverige i Nato samtidigt som man köper upp de svenska storföretagen är inte det smartaste draget Ödmjukhet, finns det i den amerikanska ordboken?

Jag kan dock inte tänka mig att jänkarna skulle vara så dumma att de lägger ett bud på Ericsson när nationalistiska krafter dominerar den politiska spelplanen Det vore opinionsmässigt självmord.
Senast redigerad av midvintermorker 2015-11-13 kl. 22:50.
Citera
2015-11-13, 23:06
Avslutad
Sen glansdagarna kring den stora IT-bubblan runt 1997-2000 har Ericsson aldrig återhämtat sig. Det skulle inte förvåna mig om storägarna har tröttnat och att de accepterar ett eventuellt bud från Cisco.
Citera
2015-11-13, 23:41
Medlem
serubs avatar
Intressant det där med att Cisco vill köpa Ericsson. Kan det vara värt att köpa i Ericsson då om Cisco planerar ett fientligt övertagande?

Källa: http://www.di.se/di/artiklar/2015/11/14/cisco-vill-kopa-ericsson/
Citera
2015-11-14, 08:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Sen glansdagarna kring den stora IT-bubblan runt 1997-2000 har Ericsson aldrig återhämtat sig. Det skulle inte förvåna mig om storägarna har tröttnat och att de accepterar ett eventuellt bud från Cisco.
Det känns som att förväntningarna är för höga på Ericsson som det enda riktiga techbolaget på OMXS30. Att aktien stundtals handlats till över 100 kronor är för mig obegripligt, men säger väl en del om förväntningarna. I verkligheten är det ett trevligt industribolag om man kommer in till en ok prislapp, inget mer. Personligen hoppas jag inte att bolaget slukas av någon annan jätte och förhoppningsvis tänker Industrivärden och Investor samma sak.
Citera
2015-11-14, 10:08
Medlem
Woooqes avatar
Vad innebär detta potentiella budet för aktien? Positivt? Enligt DI låter det inte så himla positivt för oss aktieägare.
Handlar det om ett rent uppköp eller är det nåt annat?
Citera
2015-11-14, 10:44
Medlem
KlopFers avatar
Allting i meddelandet pekar bara på att det spekulation.

"STOCKHOLM (Direkt) Amerikanska Cisco, tillverkare av nätverksutrustning, uppges under en längre tid ha velat köpa Ericsson.

Det skriver Dagens Industri på fredagskvällen med hänvisning till källor.

Någon budkurs framgår inte men "prislappen på ett bud från Cisco kommer att vara högre än det värde Ericsson kan uppnå som självständigt bolag, särskilt eftersom telekomjätten dras med ansenliga problem inför framtiden", sade en av DI:s källor.

Enligt Dagens Industri är Ericssons stora patentportfölj en viktig anledning till att Cisco vill lägga budet. Ericsson har en avsevärt större patentportfölj än Cisco.

Om affären blir av blir det den största affären i svenskt näringslivshistoria. Ericssons börsvärde är drygt 260 miljarder kronor medan Ciscos börsvärde är ungefär fem gånger så stort.

Det som avgör om ett bud från Cisco blir framgångsrikt är hur Ericssons röststarka ägare Investor och Industrivärden ställer sig. Investor kontrollerar 21,5 procent av rösterna i Ericsson medan Industrivärden kontrollerar 15,3 procent av rösterna, enligt Sis Ägarservice. Det ligger nära till hands att det blir svårast för Cisco att övertyga Wallenbergarna om att det är rätt tillfälle att släppa kontrollen över Ericsson menar Dagens Industri.

Ericsson depåbevis i New York rusade cirka 10 procent en stund efter att uppgifterna nått marknaden. Strax efter stängning dementerade dock Cisco uppgifterna och depåbeviset stängde kring oförändrat."
Citera
2015-11-14, 10:53
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Allting i meddelandet pekar bara på att det spekulation.

"STOCKHOLM (Direkt) Amerikanska Cisco, tillverkare av nätverksutrustning, uppges under en längre tid ha velat köpa Ericsson.

Det skriver Dagens Industri på fredagskvällen med hänvisning till källor.

Någon budkurs framgår inte men "prislappen på ett bud från Cisco kommer att vara högre än det värde Ericsson kan uppnå som självständigt bolag, särskilt eftersom telekomjätten dras med ansenliga problem inför framtiden", sade en av DI:s källor.

Enligt Dagens Industri är Ericssons stora patentportfölj en viktig anledning till att Cisco vill lägga budet. Ericsson har en avsevärt större patentportfölj än Cisco.

Om affären blir av blir det den största affären i svenskt näringslivshistoria. Ericssons börsvärde är drygt 260 miljarder kronor medan Ciscos börsvärde är ungefär fem gånger så stort.

Det som avgör om ett bud från Cisco blir framgångsrikt är hur Ericssons röststarka ägare Investor och Industrivärden ställer sig. Investor kontrollerar 21,5 procent av rösterna i Ericsson medan Industrivärden kontrollerar 15,3 procent av rösterna, enligt Sis Ägarservice. Det ligger nära till hands att det blir svårast för Cisco att övertyga Wallenbergarna om att det är rätt tillfälle att släppa kontrollen över Ericsson menar Dagens Industri.

Ericsson depåbevis i New York rusade cirka 10 procent en stund efter att uppgifterna nått marknaden. Strax efter stängning dementerade dock Cisco uppgifterna och depåbeviset stängde kring oförändrat."

Dom verkar uppenbarligen velat köpa Ericsson en längre tid. Om det blir ett uppköp måste vara positivt för oss aktieägare väl? Tycker innan när det skrivits om uppköpsrykten av företag så är det skrivet som något positivt men här känns det mer negativt. Finns det nån förklaring till det kanske?
Senast redigerad av Woooqe 2015-11-14 kl. 10:54. Anledning: .
Citera
2015-12-06, 23:22
Avslutad
Är denna "folkaktie" den av de mest haussade av de "officiella" analytikerna? Jag tycker att denna aktie har haussats ända sen IT-bubblans krasch och aktien tycks bara ha gått kräftgång?

Känns som att många av aktierna som haussas av analytiker är sk "value traps", alltså bolag som har relativt låga P/E-tal och generös utdelning men som inte har framtiden för sig och därför går i sidled eller sakta neråt.

Jag tror att Ericsson är en sk "value trap"
http://www.investopedia.com/terms/v/valuetrap.asp
Citera
2015-12-07, 00:16
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Är denna "folkaktie" den av de mest haussade av de "officiella" analytikerna? Jag tycker att denna aktie har haussats ända sen IT-bubblans krasch och aktien tycks bara ha gått kräftgång?

Känns som att många av aktierna som haussas av analytiker är sk "value traps", alltså bolag som har relativt låga P/E-tal och generös utdelning men som inte har framtiden för sig och därför går i sidled eller sakta neråt.

Jag tror att Ericsson är en sk "value trap"
http://www.investopedia.com/terms/v/valuetrap.asp
Hur kan det vara en värdefälla när aktien nästan jämt är haussad och dyr? Ericsson är ett moget industriföretag med en inte obetydlig teknikrisk, men ett företag som håller på att gå under är det ej.
Citera
2015-12-21, 16:07
Medlem
Lite bra nyheter är ju aldrig fel!

Citat:
I särklass största vinnare inom OMXS30 var Ericsson med nära 6 procents kursstegring. Bolaget har kommit överens med Apple om ett globalt patentlicensavtal. Inräknat positiva effekter från överenskommelsen - och inkluderat pågående patentaffärer med andra licenstagare - uppskattar Ericsson att patent- och licensintäkterna för helåret 2015 kommer att uppgå till mellan 13 och 14 miljarder kronor.

Det innebär att Ericsson får i storleksordningen 4 miljarder från Apple, vilket bör gälla även framöver om Apple behåller sina volymer, sade Swedbanks Lars Söderfjell till Nyhetsbyrån Direkt och konstaterade att bruttomarginalen närmar sig 100 procent för dylika avtal, varför det bör leda till omkring 3 miljarder kronor årligen i vinst efter skatt. Sammantaget ansåg han att kursuppgången var rimlig.
Senast redigerad av burtljung 2015-12-21 kl. 16:09.
Citera
2016-01-01, 15:23
Medlem
Någon som är insatt i det här med "Network slicing" ? Var på nyårsfest igår och pratade ganska länge med en kille som jobbar på Ericsson. Tydligen är just ovan nämda begrepp något de arbetar på ganska hårt nu. Han pratade då även om att man skall kunna på sin mobiltelfon kunna spela otroligt krävande spel och köra tunga appar som "står över telefonens kapacitet". Man "streamar" spel/program från Ericsson(?)/Avsändare istället för att köra programmet direkt på telefonen. Alltså din hårdvara spelar mindre roll för programmet körs på avsändarens hårdvara. Vet inte alls om detta är gammalt eller helt enkelt ointressant, delger bara vad som kan tänkas vara intressant för de mer insatta. Jag förstod aldrig riktigt om Network slicing och "streamingen" hade ett samband till varandra. Han sa även att nätet just nu är för segt för att klara av det (måste vara 5G) men att internt tror man att detta är framtiden. Sa även att något av detta skulle presenteras på nån mässa i Barcelona till våren.

Som sagt, kanske mest svammel och helt ointressant.
Citera
2016-01-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Någon som är insatt i det här med "Network slicing" ? Var på nyårsfest igår och pratade ganska länge med en kille som jobbar på Ericsson. Tydligen är just ovan nämda begrepp något de arbetar på ganska hårt nu. Han pratade då även om att man skall kunna på sin mobiltelfon kunna spela otroligt krävande spel och köra tunga appar som "står över telefonens kapacitet". Man "streamar" spel/program från Ericsson(?)/Avsändare istället för att köra programmet direkt på telefonen. Alltså din hårdvara spelar mindre roll för programmet körs på avsändarens hårdvara. Vet inte alls om detta är gammalt eller helt enkelt ointressant, delger bara vad som kan tänkas vara intressant för de mer insatta. Jag förstod aldrig riktigt om Network slicing och "streamingen" hade ett samband till varandra. Han sa även att nätet just nu är för segt för att klara av det (måste vara 5G) men att internt tror man att detta är framtiden. Sa även att något av detta skulle presenteras på nån mässa i Barcelona till våren.

Som sagt, kanske mest svammel och helt ointressant.

Konceptet är definitivt inget nytt (Nvidia har redan en etablerat produktserie för detta, se Nvidia shield).

När det kommer till consumer-facing produktutveckling är Ericsson usla, de kommer sällan längre än till en konceptuell researchnivå med sina produkter - detta kommer nog aldrig ändras.

Med Apple-överenskommelsen, det nya Cisco-samarbetet och varslet i våras tror jag att kursen kommer öka till tresiffrigt under Q1-Q2 2016. Om Ericsson förblir en innovationskraft inom 5G/IoT-utveckling tror jag starkt på detta företag. Kommande 3-5 åren blir intressanta. Kursen ligger väldigt lågt just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in