Citat:
Ursprungligen postat av
Lazermonkey
Någon som är insatt i det här med "Network slicing" ? Var på nyårsfest igår och pratade ganska länge med en kille som jobbar på Ericsson. Tydligen är just ovan nämda begrepp något de arbetar på ganska hårt nu. Han pratade då även om att man skall kunna på sin mobiltelfon kunna spela otroligt krävande spel och köra tunga appar som "står över telefonens kapacitet". Man "streamar" spel/program från Ericsson(?)/Avsändare istället för att köra programmet direkt på telefonen. Alltså din hårdvara spelar mindre roll för programmet körs på avsändarens hårdvara. Vet inte alls om detta är gammalt eller helt enkelt ointressant, delger bara vad som kan tänkas vara intressant för de mer insatta. Jag förstod aldrig riktigt om Network slicing och "streamingen" hade ett samband till varandra. Han sa även att nätet just nu är för segt för att klara av det (måste vara 5G) men att internt tror man att detta är framtiden. Sa även att något av detta skulle presenteras på nån mässa i Barcelona till våren.
Som sagt, kanske mest svammel och helt ointressant.
Konceptet är definitivt inget nytt (Nvidia har redan en etablerat produktserie för detta, se Nvidia shield).
När det kommer till consumer-facing produktutveckling är Ericsson usla, de kommer sällan längre än till en konceptuell researchnivå med sina produkter - detta kommer nog aldrig ändras.
Med Apple-överenskommelsen, det nya Cisco-samarbetet och varslet i våras tror jag att kursen kommer öka till tresiffrigt under Q1-Q2 2016. Om Ericsson förblir en innovationskraft inom 5G/IoT-utveckling tror jag starkt på detta företag. Kommande 3-5 åren blir intressanta. Kursen ligger väldigt lågt just nu