Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Verkligheten ser ut på ett visst sätt för oss människor. Vi har Synen och hörseln som definierar vår verklighet.
Andra djur har också sinnen fast inte lika välutvecklade, därför uppfattar inte fåglar samma verklighet som människor gör. Men för fåglarna så är ju deras verklighet den enda som finns.
Hur vet vi människor att vår verklighet är den riktiga verkligheten? Om vi hade haft ett sjätte sinne så skulle ju verkligheten helt plötsligt vara någonting annat. Då skulle våran verklighet i dagsläget vara falsk enligt oss.
Borde det betyda att vår verklighet inte är verkligheten utan bara en slags sinnestolkning av den?
Vår verklighet är ju bara en rad tolkningar gjorda av våra sinnen. Men om man bortser från det, vad är den riktiga verkligheten egentligen?
Är det ett slags vakum, en slags server som alla livsformer med sinnen är uppkopplade emot? Är våra sinnen kanske bara signalmottagare i detta vakum som tolkar signalerna på olika sätt och därefter bygger upp individuella verkligheter. Vad tror ni?
Jag blir riktigt slut i huvudetet av såna här tankar. Det känns som att våra hjärnor inte har tillräcklig kapacitet för att hantera dem här tankarna. Men det är intressant att tänka på det ibland.
Nä vänta här. Synen och hörseln får oss att uppleva verkligheten. Varför
skulle vi inte känna någon verklighet när vi drömmer eller ser på en film?
Alltså, verkligheten är vad vi uppfattar. Det är hur vi lever med den dag vi
vaknar.
Min verklighet speglar även miljön där jag bor, tankar i mitt huvud, folk
jag umgås med, synfel, färgblindhet, handikapp eller annat, alla har olika
verkligheter.
Vår verklighet är atomer som bildar något som en hjärna kan ta emot och
ge känsel, lukt, syn, hörsel, tankar och så vidare.. Verkligheten försvinner
sen när du ser på film och lever dig in i en annan värld, eller drömmer,
tagit någon drog eller liknande, då förändras sinnena och din verklighet
är borta.