2009-10-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Såg på 22 Nyheterna i 4:an att massa nötkreatur blivit antastade av korpar. Korparna hade hackat ut ögonen på nötkreaturen. Definitivt INGEN vacker syn. Misstänker att inte korpar någonsin kommer att bli några "husdjur".

Vanligt förekommande, utan syn kommer djuren att själv svälta och korparna kommer få sig en middag Den som väntar på något gott...

Väldigt intelligenta. Det finns massa filmer på smarta korpar på youtube. Fråga mig inte varför jag brukar kolla sånt
Citera
2009-10-13, 22:38
Medlem
U137s avatar
Ta en undulat och spraymåla den svart, enkelt och praktiskt
Citera
2009-10-14, 07:15
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Såg på 22 Nyheterna i 4:an att massa nötkreatur blivit antastade av korpar. Korparna hade hackat ut ögonen på nötkreaturen. Definitivt INGEN vacker syn. Misstänker att inte korpar någonsin kommer att bli några "husdjur".
En korp? http://upload.wikimedia.org/wikipedi.../2/24/Korp.jpg Svider att få en sån i ögonen
Citera
2009-10-14, 07:15
Medlem
joe_ss avatar
Dubbelidiot.
Citera
2009-10-14, 20:59
Medlem
Wakkabakkawoos avatar
Finns två sätt att skaffa... Första är att skaffa ett djurparkstillstånd (Vilket även gör att du kan skaffa falkar, örnar, apor och va skit som hälst framöver). Är egentligen inte så svårt som man kan tro (Eftersom en djurpark kan innehålla 1 get och 4 grisar, typ) men man ska hälst på på gård eller liknande. Det andra sättet är att sno en från ett träd i skogen och ha i en stor bur... Inte så lagligt men ska man inte ha den i lägenhet eller ha me den när man ska ta nytt passfoto och sånt är det inga större problem kan jag tänka mig..
Citera
2009-10-14, 21:11
Medlem
dannywtfs avatar
Varför skulle man vilja ha en korp? Är inte de väldigt snuskiga och fulla med bakterier och skit?
Citera
2009-10-15, 00:54
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakkabakkawoo
Finns två sätt att skaffa... Första är att skaffa ett djurparkstillstånd (Vilket även gör att du kan skaffa falkar, örnar, apor och va skit som hälst framöver). Är egentligen inte så svårt som man kan tro (Eftersom en djurpark kan innehålla 1 get och 4 grisar, typ) men man ska hälst på på gård eller liknande. Det andra sättet är att sno en från ett träd i skogen och ha i en stor bur... Inte så lagligt men ska man inte ha den i lägenhet eller ha me den när man ska ta nytt passfoto och sånt är det inga större problem kan jag tänka mig..
Fan vad kul, fick en bild i huvudet av TS sittandes i sin lägenhet med "apor, örnar och vad skit som helst"
Citera
2009-10-15, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Varför skulle man vilja ha en korp? Är inte de väldigt snuskiga och fulla med bakterier och skit?
Enligt försvarets överlevnadshandbok måste man koka en kråka i minst 4 timmar innan man kan äta den p.g.a alla livsfarliga parasiter och bakterier.

Och för att vara lite on topic;

Min mor hade en lärare på högskolan som hittat en korpunge utan föräldrar och tagit hand om den. Den vägrade äta om inte gubben tuggade kattmat och matade den med munnen, som fåglar gör helt enkelt. Korpen blev stor och följde med lite överallt under okänd tidsperiod. En dag var det tydligen så att en flock vilda korpar landat på hans gård, och hans korp had helt enkelt följt med dom och aldrig mer kommit tillbaka.

När jag var liten hittade jag en kråkunge, tog hand om den hemma. Den fick kattmat den med. Allt gick fint...jag var hur glad som helst, och att fåglar skiter, skriker o.s.v var jag fullkommligt medveten om och hade inga problem med eftersom jag aldrig varit nån naiv jävla idiot som vill ha alla djur man ser på film "bara för att"...

Tyvärr dog den efter några månader. Tog med den under en vistelse hos min mormor, och hennes katt skrämde ihjäl den på natten när den var i sin bur. Är förbannad för det där än idag, när man är liten kan såna där saker verkligen krossa ens hjärta och vända hela världen upp och ner
Den fick en fin begravning.
Citera
2009-10-15, 22:57
Medlem
Ska du ha en korp bör du ta det genom lagliga vägar och skaffa tilstånd, hur jobbigt det än kan vara. För när du har tillstånden har du inte bara bevisat för jordbruksverket, men också för dig själv, att du vet vad som väntar dig. Att ta hand om vilda djur är ingen dans på rosor.
Citera
2009-10-16, 14:49
Medlem
Förstår inte varför folk håller på att gnälla så mycket att det är fel att ha ett "viltdjur" som husdjur. Så länge den är uppfödd i fångenskap spelar det väl ingen roll.
Om den däremot är uppfödd i naturen så kan jag förstå hur man kan tycka det är fel dock, men varför skulle det vara mer fel att ha en korp född i fångenskap som husdjur, än att ha ett annat husdjur, t.ex. undulater, katter, hundar etc?
Citera
2009-10-16, 17:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Finns nog en anledning till att Oden som hade två tama korpar var den som saknade ett öga...
Citera
2009-10-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Förstår inte varför folk håller på att gnälla så mycket att det är fel att ha ett "viltdjur" som husdjur. Så länge den är uppfödd i fångenskap spelar det väl ingen roll.
Om den däremot är uppfödd i naturen så kan jag förstå hur man kan tycka det är fel dock, men varför skulle det vara mer fel att ha en korp född i fångenskap som husdjur, än att ha ett annat husdjur, t.ex. undulater, katter, hundar etc?

Anledningen till att folk "gnäller" om vilda djur är just för att dom är vilda och att det är olagligt. Lagen finns ju där just pga sånt här. Att folk inte ska kunna gå och "plocka" vilda djur i naturen. Det är ju lätt för dom att säga att djuret var skadat eller föräldralöst och att det var därför dom tog hand om den. Risken är dessutom väldigt stor att folk skulle ta vilda djur, föda upp dom och säga att dom köpt djuren. Vilda djur hör hemma i naturen.

Vill också säga till dom som tycker man ska låta skadade, vilda djur va för att det är "naturens gång" att ibland är det så men oftast har djurens skadats pga människan. Oljeutsläpp, fiskelinor, krokar och annat skräp, fönster, bilar etc. Listan kan göras lång. Då är det vår plikt att rädda dom och kontakta viltrehabiliterare. Privatpersoner får bara ha vilda djur i 48 timmar.

Varför måste folk alltid ha mer och mer och mer? Det räcker väl med alla tama djur vi redan har?
Senast redigerad av abc123def 2009-10-16 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in