• 1
  • 2
2004-01-09, 03:58
Medlem
nucores avatar
Är det inte så att många av dessa ipspårare hämtar info från www.ripe.net?
Citera
2004-01-09, 05:27
Medlem
Liftarens avatar
Med hjälp av VisualRoute kan man få vägen till sitt mål, och målet, plottad på en karta med hjälp av delresultaten i den traceroute som programmet gör. Verkar stämma rätt bra med tanke på att det är registreringarna av IP-adressernas ägare från Ripe som används. Vill ni ha hjälp att komma ännu närmare så föreslår jag att ni gör en fökning på ollbox i den här forumdelen och går igenom de trådar som hittas. För vissa operatörer går det nämligen att läsa ut den geografiska placeringen av routrarna med hjälp av de hostnamn som visas vid traceroute.

/L
Citera
2004-01-09, 12:55
Moderator
rancors avatar
Det går INTE att spåra en IP-adress geografiskt då den INTE har en fast adress.

Visst finns det tjänster och siter som erhåller denna typ av service men de bygger på insamling av data där folk har rapporterat sin IP-adress och vart de befinner sig.

Över en natt kan nätoperatören byta ut samtliga IP och flytta dem till en annan del av landet/världen.

Så, det går alltså INTE att spåra en IP-adress geografiskt men det går att chansa genom den insamlade datan som användare har rapporterat in.
Citera
2004-01-09, 14:51
Bannlyst
Samspade är ganska användbart
Citera
2004-01-13, 01:12
Medlem
I webtrends finns en databas

Webtrends har i en del av sina produkter ett tillägg - Jag tror det heter Geodatabase eller Geotrends. Den databasen kan man ladda ned och uppdatera. Den innehåller kopplingar mellan ipadresser och vart de hör hemma geografiskt. Även vilket företag som ipadressen kommer ifrån.
Webtrends är ett verktyg för att analysera webtrafik. Tanken är att man ska kunna göra rapporter och visa varifrån trafiken kommer. Jag har provat den och tyckte att det fungerade bra. Fast det har varit mer för att se från vilken stad i Sverige trafiken kommit ifrån eller om det funnit många utländska besökare. Rykten jag har hört är att databasen kommer från Acamai (tror jag de heter) som hyr ut en massa servrar världen över. De vill då ha koll på vilken del av världen ipadressen kommer för att kunna dirigera trafiken till de närmaste servern. Den här databasen är rätt så stor kring 100 megabyte typ och är i något eget format. De brukar uppdatera databasen varannan månad eller så. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in