Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-09, 22:25
Medlem
Kan börja med att jag och min mor(bor fortf. hemma) började bråka om vem som skulle sitta när jag var mitt uppe i en pokertunering och hon började gnälla om att det var hon som köpt den m.m. Så jag med en ganska låg tröskel för mina aggressioner tar och drar ut strömkabeln när datan är på.

Nu till mitt problem, datan låser sig ganska ofta! Ibland kan det bara nåra minuter och ibland efter nåra timmar, oftast när jag har flera program uppe men även när jag bara ska kolla på aftonbladet eller när jag inte ens sitter.
Just detta problem startade efter vårat bråk och nu ställer jag nåra frågor till er datakunniga. Är det hårddisken som tagit stryk?(en väns talande).
Går det att fixa nu direkt?(Har min lite mer datakunniga vän här)
Om inte, vart borde jag vända mig eller inhandla?

Tack på förhand
Citera
2009-10-09, 22:31
Medlem
Flytande_argots avatar
Ta upp aktivitetshanteraren och kolla och det är någon process som ligger och stjäl 100% av CPU-kraften.

Eller totallåser sig datorn så du inte ens kan röra muspekaren?
Citera
2009-10-09, 22:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woomba
Kan börja med att jag och min mor(bor fortf. hemma) började bråka om vem som skulle sitta när jag var mitt uppe i en pokertunering och hon började gnälla om att det var hon som köpt den m.m. Så jag med en ganska låg tröskel för mina aggressioner tar och drar ut strömkabeln när datan är på.

Nu till mitt problem, datan låser sig ganska ofta! Ibland kan det bara nåra minuter och ibland efter nåra timmar, oftast när jag har flera program uppe men även när jag bara ska kolla på aftonbladet eller när jag inte ens sitter.
Just detta problem startade efter vårat bråk och nu ställer jag nåra frågor till er datakunniga. Är det hårddisken som tagit stryk?(en väns talande).
Går det att fixa nu direkt?(Har min lite mer datakunniga vän här)
Om inte, vart borde jag vända mig eller inhandla?

Tack på förhand
Med tanke på din placering i "Övriga dator- och IT-diskussioner" så undrar man, vad har du för operativsystem?

Detta är relevant info för fortsatt hjälp.
Citera
2009-10-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Eller totallåser sig datorn så du inte ens kan röra muspekaren?

Allt låser sig
Citera
2009-10-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Med tanke på din placering i "Övriga dator- och IT-diskussioner" så undrar man, vad har du för operativsystem?

Detta är relevant info för fortsatt hjälp.

Ursäkta
Windows XP
Citera
2009-10-09, 22:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursäkta
Windows XP
Jag misstänkte nästan det.
Iaf hårddisken kan kan ta stryk av manövern.
Men å andra sidan så har du haft problem med låsningar sedan tidigare?
Låsningar kan bero på mycket.
Hårddisk, minnen, moderkort processor osv.
Temperaturfel brukar resultera i spontana omstarter/avstängningar.
Problem med drivrutiner kan ge lite "konstiga" fel.
Citat:
Felsäkert läge

Felsäkert läge är ett sätt att starta operativsystemet Microsoft Windows för att underlätta felsökning vid allvarliga problem som förhindrar att systemet startar normalt.

I felsäkert läge startas operativsystemet med en minimal uppsättning program och drivrutiner för att öka chanserna till att datorn ska starta. Man kan i senare versioner välja att starta med eller utan aktiv nätverksanslutning. I felsäkert läge har man till exempel möjligheten att permanent stänga av program och drivrutiner som kan tänkas orsaka uppstartsproblemen. När man är klar med felsökningen startar man om datorn i vanligt läge igen.

För att starta datorn i felsäkert läge trycker man vid uppstart på F8-tangenten på tangentbordet, för att visa en meny med avancerade alternativ. Det räcker att trycka en gång, men det måste ske precis när Windows har börjat laddas, vilket gör att det kan vara enklare att trycka många gånger för att säkert "komma rätt" någon gång. Om man börjar trycka på F8-tangenten för tidigt kan vissa datorer visa ett meddelande om tangentbordsfel. I så fall får man starta om datorn och försöka igen, eller välja att ignorera felet (om det går). Välj Felsäkert läge med piltangenterna på tangentbordet och tryck sedan på Enter.

I felsäkert läge skulle du kunna kolla om det finns utropstecken i enhetshanteraren.
Citera
2009-10-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Men å andra sidan så har du haft problem med låsningar sedan tidigare?

Som sagt, detta med låsningarna har BÖRJAT efter bråket, annars hade jag nog inte tagit upp detta. Men tack för övrig info och hjälp. Ska prova med felsäkert läge nu
Citera
2009-10-09, 22:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Som sagt, detta med låsningarna har BÖRJAT efter bråket, annars hade jag nog inte tagit upp detta. Men tack för övrig info och hjälp. Ska prova med felsäkert läge nu
OK då misstolkade jag lite.

Men iaf, hårdisken tar sällan eller aldrig fysisk skada av manövern.
Mao så kan en formatering och ominstallation bli absolut sista utvägen.

Men avvakta med det
Citera
2009-10-09, 23:01
Medlem
Trons avatar
Jag tippar på att du misstar dig, du tror att det är relaterat till att du ryckte kabeln, men det är något helt annat. Som någon nämde, en tjänst som kräver flash, java etc etc som försöker ladda upp och får problem, eller en ren malware tjänst som du fått pga av oansvarigt surfande.

Det vanligaste när du rycker kabeln eller vid strömavbrott är att hårddisken skiter sig, men i värsta fall så leder det till BSOF(blåskärm) och att datorn vägrar boota, det löser du med att boota från din XP skiva, välj repair, i kommandotolken skriv chkdsk, fixar till de problemen 9/10 gånger.

Ta ner säkerhetsuppdateringar från windowsupdate, updatera java, flash vid behov, kör checkdisk, dra ner adaware och låt den scanna igenom disken så är jag rätt säker på att det löser sig för dig. Annars är det nog hårdvarurelaterat, då skulle jag misstänka minnena.

Ps: Som Epost72 sa, är omstarterna på helt olika ställen eller när datorn står idle så hade jag också tippat på värmeproblem, fram med dammsugaren :d
Senast redigerad av Tron 2009-10-09 kl. 23:03.
Citera
2009-10-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tron
Jag tippar på att du misstar dig, du tror att det är relaterat till att du ryckte kabeln, men d........

Tack så mycket för all info, oansvarigt surfande tror jag dock ej med tanke på att jag har min flickvän om vi säger så och jag har även koll på vilka sidor jag är inne på(vilket oftast är kända sidor). Men skulle väl kunna tippa på att det är lillebror som nyligen kommit in i puberteten om ni förstår vad jag menar. Men ska smiska upp min lillebror och så får datan stå tills min mycket datakunniga kusin kommer hem från jobb.

Och dammsugarn var framme för en vecka sen, och har även kollat temp.
Citera
2009-10-10, 06:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> MS -> Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem