Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-09, 18:00
Medlem
Min skärm till min laptop har gått sönder, men när jag startar datorn loggar den in i windows (Vista) som vanligt (hör windows truddilutten).
Nu vill jag använda min tv som skärm istället och jag har pluggat in en tv-ut kabel om jag vet fungerar.
Men eftersom datorskärmen är helsvart så är det svårt att hitta till skärminställningarna för att akrivera tv som skärm!

Jag har provat med detta utan någon framgång:
1. Högerklicka på skrivbordet
2. Upp tangenten (för att hamna längst ner i menyn)
3. Enter
4. Ner 6 steg med piltangenten (för att komma till skärminställningarna)
5. Enter
6. Tab
7. Höger pil (för att komma till "den andra skärmen")
8. Tab x 2
9. Trycka på E:tangnten (För att aktivera skrämen)
10. Alt + A (För att verkställa)

Någon som ser om något är tokigt? Någon som har lust att prova och se om det stämmer? Help med out
Citera
2009-10-09, 20:21
Medlem
Ingen som har lust att kolla om det jag beskrev i inlägget ovanför leder till att starta en andra skärm? Vill veta om det stämmer, för det fukar inte för mig.

Glömde kanske att skriva snälla när jag frågade?

Svårt att hitta i menyerna på en dator med en helsvart skärm som inte fungerar.
Citera
2009-10-10, 02:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Vad har du för dator?
Citera
2009-10-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vad har du för dator?
En HP Pavilion, men "vägen" till bildskärmsinställningarna är väl samma på alla datorer med vista?
Citera
2009-10-10, 11:20
Medlem
Zippis avatar
Brukar det inte finnas ett kortkommando för att aktivera en annan skärm? Fn + någon av f-knapparna har jag för mig.

Kolla på de små ikonerna på knapparna alternativt öppna bruksanvisningen om du har kvar den.
Citera
2009-10-10, 11:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippi
Brukar det inte finnas ett kortkommando för att aktivera en annan skärm? Fn + någon av f-knapparna har jag för mig.

Kolla på de små ikonerna på knapparna alternativt öppna bruksanvisningen om du har kvar den.

Exakt Fn + F4 F5 F8 är ganska vanliga men som sagt det framgår av en symbol på tgtbordet

Fn + F4 på HP verkar det som.

EDIT
Växlar mellan att visa bilden enbart på bildskärmen, på både bildskärmen och den externa enheten samtidigt eller enbart på den externa enheten, vänta ett par sekunder mellan lägena.

EDIT2

Notera att detta är helt oberoende av operativsystemet mao fungerar det redan från BIOS.

Notera även att en del datorer "stänger av" den externa skärmporten av energisparskäl vid låg batterispänning så se till att ha datorn ansluten till ström när du ansluter skärmen för att utesluta den felkällan.
Senast redigerad av epost72 2009-10-10 kl. 12:04.
Citera
2009-10-10, 12:01
Medlem
Tack för svaren, ja det står fn f4 i instruktionsboken med såg jag nyss.

Tyvärr aktiverades inte min tv som en andra skärm av detta.
Men denna metod kanske bara fungerar om man pluggat in en skärm i det riktiga "skärm-uttaget" och inte när man har det kopplat via tv-ut-uttaget?

Ingen som vet hur jag kan ta mig till skärminställninarna manuellt? Det som jag beskrev i mitt första inlägg fungerar på en toshiba med japanskt vista, men det verkar inte vara samma väg med mitt svenska vista.
Citera
2009-10-10, 12:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightningKid
Tack för svaren, ja det står fn f4 i instruktionsboken med såg jag nyss.

Tyvärr aktiverades inte min tv som en andra skärm av detta.
Men denna metod kanske bara fungerar om man pluggat in en skärm i det riktiga "skärm-uttaget" och inte när man har det kopplat via tv-ut-uttaget?

Ingen som vet hur jag kan ta mig till skärminställninarna manuellt? Det som jag beskrev i mitt första inlägg fungerar på en toshiba med japanskt vista, men det verkar inte vara samma väg med mitt svenska vista.

Har du ingen skärm eller eventuellt en adapter som passar i det "riktiga" uttaget på datorn?
Citera
2009-10-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Har du ingen skärm eller eventuellt en adapter som passar i det "riktiga" uttaget på datorn?
Inte där jag bor, får åka till föräldrarna och prova sen.

Frusterade med en svart skärm, jag hör på klickljuden att jag kommer in i menyer osv, har dock ingen aning om vart jag är och klickar...

Edit:

Hittade det här på HPs hemsida.

Citat:
The limitations of both NVIDIA and ATI video chips may cause any of the following related issues :
Cannot change display mode from LCD to TV using the fn+F4 function key combination.
Menar dom att det kan vara problem att ändra till tv-ut med kortkomandot?
Senast redigerad av TheLightningKid 2009-10-10 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in