Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-09, 16:28
Medlem
Tjena allihopa,
Jag skapade en användare här på Flashback för att få hjälp med detta, eftersom jag har kollat på andra trådar och frågor och de får ofta bra och snabba svar.
Så här kommer mitt rop på hjälp;

Min Dell Dimension 9150 har varit hyffsat seg ett bra tag, och idag så dog den bara sådär, skärmen frös och jag startade om datorn.
Men när jag gjorde detta så får jag en (gulgrön) bluescreen, som säger att det är något fel på mina drivrutiner. Jag försökte med felsäkert läge, och det funkade, jag försökte ladda ner drivrutinerna men jag kunde inte installera dem (det stod att jag hade en annan windows-guide uppe, men det var det enda programmet som var uppe)

Jag använde CTRL-F11 för att använda den innbyggda omformateringen som finns för Dell-datorer, men jag kan fortfarande inte logga in, och nu kan jag inte komma in på felsäkert läge heller (står Installationen är inte klar, kör installationsprogrammet igen, och sen försöker datorn startas normalt)

Min fråga lyder; vad är det för fel, och vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand.

EDIT: Min garanti är slut, så Dell vägrar hjälpa mig.
Senast redigerad av Meagree 2009-10-09 kl. 16:30.
Citera
2009-10-09, 20:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Är det XP eller Vista? Du skapade antagligen inte en Recovery-CD som du fick uppmaning om när du startade den första gångerna - enklaste sättet är väl att tanka hem en Dell OEM CD från piratbukten. Det är viktigt att det är en Dell-CD då XP använder sig av SLP och Vista använder sig av SLIC.

Googla på "XP DELL SLP" eller "VISTA DELL SLIC" för mer info.

Förmodligen är det virus/trojaner som bökat för mycket med din mjukvara och "förstört" installationen eller så håller din hårddisk på att ge upp. När du väl fått in ett nytt OS, installera och kör HD-TUNE 2.55 och kika under fliken "Health" där det ska stå ett grönt OK samt att "Reallocation Sector Events" bör vara noll. Står det inte noll, köp en ny hårdisk och släng den gamla till återvinningen.

Avsätt 100 GB till systemdisk C: och resten som datadisk D: och flytta "Mina Dokument" till D: (högerklicka på "Mina Dokument") disken så slipper du skräpa/slöa ned systemdisken med rena datafiler.
Citera
2009-10-09, 20:14
Medlem
StigAllans avatar
Fråga.
Hur mycket tjänar du på att flytta Mina dokument till den andra partitionen?
Nyfiken, har du någon länk?
Citera
2009-10-09, 20:32
Medlem
Datorn är en XP, och eftersom jag använde den inbyggda reparationsfunktionen bör ingenting finnas kvar i Mina Dokument att flytta. Såvida du inte menade att jag skulle göra så i framtiden.

Har också läst lite mer på den 'gulgröna' bluescreenen och där stod att det var något fel med "nv4_disp" (jag använder nvidia grafikkort [inte säker på exakt vilket]) är detta till någon hjälp?

Att "tanka hem" något till datorn kan bli ett problem, eftersom datorn själv inte går att använda för att göra det, och den enda andra datorn jag har som fungerar är denna; en laptop utan CD-slot.

Tacksam för svar, och hoppas detta kan hjälpa ytterligare med att få datorn vid liv igen.
Citera
2009-10-09, 20:40
Medlem
The Bears avatar
Jag har också problem med dell-datorn snälla hjälp mig!
Citera
2009-10-09, 21:57
Medlem
StigAllans avatar
Som hasenfrasen skriver tanka hem den dellversion du har och installera på nytt, troligt virus eller trojan som jävlas med dig.
Citera
2009-10-09, 22:36
Medlem
Ja men min fråga är ju då hur jag ska kunna installera det på datorn utan skiva, jag kan ju inte direkt ladda ner det.
Citera
2009-10-09, 23:08
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meagree
Ja men min fråga är ju då hur jag ska kunna installera det på datorn utan skiva, jag kan ju inte direkt ladda ner det.

USB-pinne?
Citera
2009-10-10, 02:46
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Fråga.
Hur mycket tjänar du på att flytta Mina dokument till den andra partitionen?
Nyfiken, har du någon länk?

Man slipper fragmentera systemdisken med data i "Mina Dokument", man "tjänar" inget diskutrymme då man bara lägger datat på annan partition. Behöver man zonka systemdisken finn ju fortfarande Mina Dokument intakt, dvs viktiga data - som man naturligtvis har backup på till externt media. Fragmentering av systemdisken är den största prestandatjuven i en dator näst efter Windows Search (en tjänst som man bör avaktivera).

Har man ingen XP CD-skiva får man skaffa en. Hur? Well... det får man klura ut på egen hand.
Citera
2009-10-10, 23:09
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Man slipper fragmentera systemdisken med data i "Mina Dokument", man "tjänar" inget diskutrymme då man bara lägger datat på annan partition. Behöver man zonka systemdisken finn ju fortfarande Mina Dokument intakt, dvs viktiga data - som man naturligtvis har backup på till externt media. Fragmentering av systemdisken är den största prestandatjuven i en dator näst efter Windows Search (en tjänst som man bör avaktivera).
.

OK då är jag med, bara dina personliga åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in