Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-09, 14:41
Medlem
Min hårddisk gick sönder här om veckan och jag fick lov att köpa en ny.
Efter mycket om och men så fick jag den nya hårddisken att fungera och jag lyckades installera Windows XP (Home edition,) igen. Lite problem uppstått, något som jag inte har stött på förut.

Första problemet består av att min dator hittar en maskinvara som den vill lägga till men som den inte kan lägga till oavsett vilka skivor jag stoppar in i datorn. Den hittar något som heter "Ljudenhet på High definition audio-buss".
Jag vet inte vad det är för hårdvara riktigt eftersom att mitt ljud fungerar och drivrutinerna för mitt ljudkort är installerat redan. I systemhanteraren hittar min dator två frågetecken varav båda heter samma sak som det står här ovan.

Ett annat problem som jag har uppstått är att mitt internet slutar att fungera om jag startar upp Utorrent. Jag kan uppdatera mitt anti-virus, (AVG Internet security,) windows och även tanka hem via Utorrent, men jag kan inte logga in på MSN eller gå in på Firefox för att surfa. När jag stänger av Utorrent så kvarstår problemet och det krävs en omstart av datorn för att jag ska kunna använda internet fullt ut igen.

Vad är det som spökar i datorn?

Jag är inte riktigt säker på vad men som kan behövas gällande information men här är min dators specifikationer, dem jag tror är de som behövs:

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX,
Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2
1MB, BOXED m/fläkt

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB

Creative SB X-Fi XtremeMusic
PCI, Bulk

Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart,
18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin

Jag får tacka för all hjälp jag kan få.

Med vänliga hälsningar

Flashy_Senap
Citera
2009-10-09, 20:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Du får hem "Ljudenhet på High definition audio-buss" genom att tanka hem uppdateringar från Microsoft Update. Uppdatera manuellt mha Internet Explorer och kör Anpassad Installation fler gånger i rad tills datorn inte har mer att hämta från Microsoft. Räkna med att det tar ett par timmar och hopers omstarter.

..och angående uTorrent, har du en icke-patchad installation av Windows och slänger igång utorrent får du räkna med besök av icke-önskad trafik som försöker nyttja hål i din vidöppna burk. Är det routern som bråkar, säg åt uTorrent att begränsa antal samtidiga anslutningar till max 100.
Senast redigerad av hasenfrasen 2009-10-09 kl. 20:17.
Citera
2009-10-10, 19:15
Medlem
Vad menar du med icke-patchad installation av windows?
Jag har SP3 nu och den uppgraderar sig helatiden. Samma windows som jag hade innan min hårddisk gick sönder och då fungerade Utorrent felfritt.

Min dator är inkopplad direkt via ett närverksjack i väggen. klassas det som en hub eller som en direktanslutning till internet?

Jag har satt på 1kb/sek för uppladdning för stunden för att se om skillnad äger rum men verkar inte som det. Har då "anslutningar max" någon betydelse?
Jag tror jag använder den senaste versionen av Utorrent dessutom.
Citera
2009-10-10, 22:13
Medlem
Okey tänkte förenkla läsningen lite så att folk lättare kan förstå vad jag har för problem.

Jag installerade Utorrent 1.8.4 här om dagen. Problemet som jag upplever är att Utorrent har en förmåga att stänga av kontakten mellan internet och alla övriga program på datorn som till exempel Firefox och MSN. Själva Utorrent tankar för fullt men det resterande är fullkomligt dött. När jag stänger av Utorrent så fortsätter det att vara dött och en omstart utav datorn krävs för att jag ska få kontakt med internet till övriga programvaror igen.

Jag använder inte någon router utan sitter med kabel från nätverksuttaget i väggen direkt till datorn, jag använder Windows XP home edition med SP 3 och jag använder inte någon form "darknet" anslutning eller vad man nu ska kalla det. Om någon känner till problemet så bedjar jag om hjälp så snart som möjligt!

Med vänliga hälsningar,

Flashy_Senap
Citera
2009-10-13, 10:15
Medlem
Jag har nu löst problemet. Det visade sig vara mitt antivirus program som var orsaken till problemet. Jag använde mig utav "AVG internet Security 9.0".
Exakt varför problemet uppstod är oklart och hur jag korrigerar det vet jag inte heller, men jag vet nu att om detta händer för fler personer så kan det bero främst på anti-virus skyddet som missförstår något.
Citera
2009-10-13, 12:44
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy_Senap
Vad menar du med icke-patchad installation av windows?
Jag har SP3 nu och den uppgraderar sig helatiden.

För att vara fullt patchad ska du köra Microsoft Update (märk skillnaden, inte Windows Update) manuellt någon gång per år så att även Office, andra drivare och program får chans att uppdatera sig.
Citera
2010-05-08, 22:04
Medlem
Jag har samma problem med uTorrent. Så fort jag sätter igång programmet stänger den av min övriga internetuppkoppling helt och hållet. Allt som rör sig online funkar inte såsom Xfire, surfa etc.
Så fort jag stänger av uTorrent och väntar 30 sek så börjar internet fungera igen.

Jag ahr aldrig haft detta problemet tidigare, allt har funkat som vanligt förut. Jag har nu testat olika evrsioner av programmet men felet består på alal versioner
Jag har inget viruskydd som blockerar. Anvädner mig av windows 7(faktsikt ett köpt och den uppdateras kontonuerligt)

Så vad fa* är felet. Har ju fungerat klockrent förr.

Vore tacksam för hjälp

Mvh André
Citera
2010-05-08, 22:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygaros
Jag har samma problem med uTorrent. Så fort jag sätter igång programmet stänger den av min övriga internetuppkoppling helt och hållet. Allt som rör sig online funkar inte såsom Xfire, surfa etc. Så fort jag stänger av uTorrent och väntar 30 sek så börjar internet fungera igen.

Det är din snik-router som inte pallar med att hantera hundratals samtidiga anslutningar. Gamla Windows XP har en begränsning på 10 nya halvöppna anslutningar per sekund medans Vista SP1 och Windows 7 inte har den begränsningen. Säg åt din torrent-klient att begränsa sig till max 50 samtidiga anslutningar.
Citera
2010-05-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det är din snik-router som inte pallar med att hantera hundratals samtidiga anslutningar. Gamla Windows XP har en begränsning på 10 nya halvöppna anslutningar per sekund medans Vista SP1 och Windows 7 inte har den begränsningen. Säg åt din torrent-klient att begränsa sig till max 50 samtidiga anslutningar.

Har kört det på utorrent men internet är konstigt ändå. Känns som det är 50/50 om internet ska fungera eller inte när jag har programmet igång men så fort jag stänger av det så funker internet som vanligt. Nåt mer man kan göra eller?
Citera
2010-05-09, 12:02
Medlem
Att tillägga bytte jag upp mig för ett tag sedan från 24 till 100 mbit. Iomd fick jag ett nytt modem från netgear som även innehåller trådlös funktion. Kan det vara något med modemet som inte pallar med uTorrent?
Citera
2010-05-09, 19:03
Medlem
hasenfrasens avatar
LÄS! "Gamla Windows XP har en begränsning på 10 nya halvöppna anslutningar per sekund". Det betyder att ditt OS upplevs som "torsk", "dött", "laggigt" mot nätet när du börjar använda det lite mer avancerat. http://hwrms.com/blog/?p=17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in