2009-10-08, 22:45
Bannlyst
I går när jag kollade på Masterchef på tv, kom jag på att jag inte har någon klar linje när jag lagar mat. Vad jag menar är, att de flesta rätter jag gör, blir ganska olika. Exempelvis att jag, utan att tveka, kan slänga i nåt i soppan, bara för att jag för stunden tror att det kan bli gott.

Dessutom talades om att träna på matlagning. Jag fattade inte det först. Det är ju något som bara brukar ingå innan tävlingar för kockar.

För att lösa detta funderar jag på att "helt", ägna mig åt svensk husmanskost. Själet är att jag faktiskt vet hur god husmanskost ska smaka, och dessutom älskar det.

Hade jag i stället valt att inrikta mig på det franska köket, så finns det ju stora chanser att jag totalt gör bort mig, om jag skulle bjuda någon från Frankrike. Ett riktigt exempel var när en tysk tjej som jag känner, trodde att man var tvungen att servera punch till "svensk ärtsoppa".

Sedan kommer vi till att träna på matlagning. Jag har naturligtvis egna referenser till hur exempelvis god sill skall smaka. Med det i åtanke, kan jag ju i "träningsmomentet", bygga på det, och försöka förfina det ytterligare.

Som glad amatör tror jag det är bättre att i stället, för att bli halvdålig allround-kille, försöka att begränsa mig inom ett mindre område som jag känner, och försöka, täcka in det hela och bli riktigt bra på just det.

Naturligtvis kan jag ju inte äta julbord varje dag i veckan, men just när jag faktiskt lagar husman, hålla det ganska strikt, för att förfina det goda jag redan känner till.

Vad tror ni om mina, kanske lite halv-flummiga idér. Är det en bra ansats eller ej?
Citera
2009-10-08, 23:12
Medlem
SexyBeasts avatar
Öva på det köket som du känner dig mest hemma i. Jag vet inte om jag uppfattade saken rätt men husman består av betydligt mer rätter än janssons, köttbullar och kokt potatis vilket du kommer att bli varse om ganska snart.

Efterhand så kommer du ju att lära dig vilka ingredienser som fungerar med vilka och på så sätt kunna komponera egna rätter. Jag antar att du inte är italienare och således är förstådd med att matlagning faktiskt kan utvecklas.
Citera
2009-10-09, 10:29
Medlem
lariotones avatar
Om du vill öva dig på husmanskost för att franskt blir fel så tycker jag du skall kolla upp "det nya nordiska köket" det är under uppbyggnad så det är väldigt svårt att göra fel.

Kanske det är så att du kommer på en ny rätt som äts regelbundet om 20 år.

http://www.clausmeyer.dk/en/the_new_...anifesto_.html
http://nordiskmat.se/nordisk_mat/art...t_nordiskt_kok
Citera
2009-10-09, 17:39
Medlem
ap47s avatar
Utan någon erfarenhet av matlagning på högre nivå, men som ganska kompetent amatörkock, skulle jag tro att det ger mest att träna sig till en god känsla för hur olika livsmedel faktiskt smakar, hur dessa smaker påverkas av tillagningsmetoder och hur de kompletterar eller motarbetar varandra. Dvs att uppnå en nivå av kunskap där du lägger i en ingrediens i grytan för att den kompletterar grytans andra ingredienser, inte bara "för att den är god".

Detta kan sedan tillämpas på vilket kök som helst.
Senast redigerad av ap47 2009-10-09 kl. 17:42.
Citera
2009-10-09, 18:30
Medlem
gr6810s avatar
Jag bestämde mig för ett par år sedan att höja min nivå på matlagning och satte ett par regler för mig själv. Det jag skulle lära mig var råvarukunskap och kökstekniker och öva det genom att laga klassiska recept från Sverige, Frankrike och Italien beroende på säsong.

Det har gått mycket bra och jag känner mig mycket säkrare nu när jag ska KÖPA, LAGA och BJUDA på mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in