2009-10-08, 21:54
Medlem
Distanstests avatar
Hejsan! Hoppas jag lade detta i rätt forum, och att det inte tagits upp förut. Sökte för allt i världen, men jag vet inte de exakta orden och sådär.

Iallafall, jag har en fjärrkontroll som följde med min dator som jag har idagnär jag köpte den, och en liten mottagare som går via USB. Den är främst till för att kolla på TV i datorn och så vidare, men mjukvaran (Packard Bell Home Theater nånting) för detta försvann när jag formaterade om datorn efter en krasch. Detta är dock inget problem, använde det ändå inte. Däremot är fjärrkontrollen kompatibel med flera andra roliga saker, bland annat Media Player och Spotify per automatik. Dessutom kan man bläddra bland filer i en mapp med den, och scrolla/bläddra bland objekt i Internet Explorer.

Det finns lite olika knappar på den; Play, pause och såntdär, 4 navigeringsknappar, "OK" (väljer markerat alternativ, motsvarar enter), "Back", volymkontroll/channel, och sedan massa siffror för att bläddra mellan förinställda kanaler, precis som på en vanlig TV-fjärrkontroll. Det som saknas för att jag ska kunna använda kontrollen som jag vill är dock "TAB", som markerar alternativ i en webbläsare. Det finns det ingen knapp som motsvarar och därför kan jag inte slö"surfa" på avstånd m.h.a fjärrkontrollen, utan måste använda TAB på tangentbordet. Dessutom skulle jag vilja ha en knapp som får upp start-menyn. Det finns en knapp som heter "Menu" som onekligen skulle passa bra.

Eftersom jag nu kör med fjärrkontrollen utan någon som helst mjukvara/drivrutiner (jag bara körde in mottagaren), borde det väl gå att konfigurera dessa knappar så att de gör som jag vill? Jag tänker ungefär som man gör på Configure Controller Plugin... när man ställer in kontrollerna på ex. en Nintendo 64-emulator.

Jag har också en Logitech flerknappsmus, en rätt vanlig modell, trådlös och sådär, med knappar för volym/mute, bakåt/framåt, och sedan finns två knappar till. Den ena av dessa öppnar, per automatik, outlook express, och den andra gör ingenting. För det första använder jag aldrig OE och för det andra är det irriterande när man kommer åt knappen och programmet öppnas hela tiden.

Samma fråga igen: Kan jag konfigurera dessa knappar för att utföra ett annat kommando? Kontrollpanelen har såklart inte gett mig någonting.

Använder en Packard Bell-dator, fjärrkontrollen medföljde (Model: PC-39 står det på den), Windows XP SP 2(?). Musen är som sagt en logitech, vet inte vad jag ska säga om den. Men det är en sån här:

http://thebestthingever.com/media/1/...26-mx610-2.jpg

Fast för högerhänta, alltså spegelvänt.

Det finns även flertalet knappar på mitt tangentbord jag skulle vilja byta funktion på (bland annat en "power" som sitter precis ovanför "print screen". Har ju hänt att man velat spara ett ögonblick, tryckt fel och så är det förlorat för alltid).

Någon som kan hjälpa mig med detta? Blev en hel del att läsa igenom, men är jättetacksam för svar!
Citera
2009-10-08, 22:37
Medlem
Musen Mx610: går utmärkt att konfigurera med programmet Logitech Setpoint som du finner på deras hemsida, bara tanka ned, starta om datorn och sedan ställa in hur du vill att den skall agera i mjukvaran.

Vad gäller fjärrkontrollen fick jag inte fram lika mkt, bara att det troligen är en Asus My cinema P7131 Remote controller PC-39. Så finns det drivrutiner bör det vara på dina skivor från Packard Bell eller den återställnings-fil som ibland ligger på en av hårddiskarna, vet inte hur just de gjort till sina kunder. Men kan även finnas hos Asus som troligen är tillverkare.

Orkar du inte googla är det ju bara ringa och fråga, tror alla dessa har support på svenska.
Citera
2009-10-08, 23:06
Medlem
Distanstests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Musen Mx610: går utmärkt att konfigurera med programmet Logitech Setpoint som du finner på deras hemsida, bara tanka ned, starta om datorn och sedan ställa in hur du vill att den skall agera i mjukvaran.

Vad gäller fjärrkontrollen fick jag inte fram lika mkt, bara att det troligen är en Asus My cinema P7131 Remote controller PC-39. Så finns det drivrutiner bör det vara på dina skivor från Packard Bell eller den återställnings-fil som ibland ligger på en av hårddiskarna, vet inte hur just de gjort till sina kunder. Men kan även finnas hos Asus som troligen är tillverkare.

Orkar du inte googla är det ju bara ringa och fråga, tror alla dessa har support på svenska.

Tack för svaret! Har ännu inte fått tag i Setpoint på LTs hemsida (länkarna jag får upp går bara till norska/danska hemsidan med andra produkter, och under software hittade jag den inte. Men det får jag säkert tag på på något annat sätt. Tack!

Angående fjärrkontrollen fick jag nog inte med några drivrutiner till själva mjukvaran som den var till för (home theater nånting), men annars går det nog att hitta. Eller så får jag börja rota här hemma. Frågan är bara om det kommer att gå att konfigurera i själva programmet. Det var ganska "flash"-aktigt om man säger så, inte så mycket Preferences eller Options eller så.

Men jag använder ju fjärrkontrollen just nu (utan någon mjukvara/drivrutin), och den har på något vis någon autoinställning, till och med på Spotify (som lanserades fleeera år efter att jag köpte datorn), så någon slags inställning borde ju finnas ändå? Eller finns det något program att få tag i som kan konfigurera det mesta att utföra speciella kommandion?
Citera
2009-10-08, 23:46
Medlem
Logitech Setpoint för MX610 har du Här

Asus Downloads finner du Här via 3 steg.
Select Product=Multimedia
Select Series=Tv-Tuner
Select Models=My Home Cinema (Om det är det du har, kolla enhetshanteraren/öppna lådan, eller testa tex med programmet Everest eller liknande)

Om du vill konfigurera om knapparnas funktioner utan specifika drivrutiner: skulle jag gissa att du måste ställa om i Windows, så att tex SHIFT blir TAB eller nåt sådant, beroende på vilken knapp du kan vara utan på kontrollen, såvida det inte finns möjlighet i ngn tilhörande mjukvara.

Ett exempel på sådan mjukvara fann jag Här
Senast redigerad av pc4life 2009-10-08 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in