2009-10-07, 19:50
Medlem
Cronmanss avatar
Behöver lite akut hjälp!!

Jag har monterat /var på en egen disk (med en partition).
Tyvärr fick inte allt plats så när jag bootar med den disken inkopplad fungerar i stort sett ingenting. Dock fungerar SSH så att jag kommer åt servern.

Min fråga är nu vilken fil jag behöver editera för att ta bort monteringen av /var på den disken?

Kopplar jag ur disken helt så funkar allt som vanligt.

Hoppas ni förstod frågan.
Blir mycket tacksam för en lösning på detta.
Och obs! Jag kör servern inte något desktop.
Citera
2009-10-07, 20:03
Medlem
SSHs avatar
Du kan editera /etc/fstab.
Kommentera/ta bort raden som innehåller /var/
Du bör flytta/kopiera över allt som finns på partionen monterad på /var till en katalog /var direkt på root-partionen.

Har du bara monterat disken manuellt? Isåfall kommer den inte att monteras när du startar om datorn. Den måste finnas i /etc/fstab

Det är ofta en bra idé att ha en separat var-partion, speciellt om man kör en server. Du skulle kunna minska storleken på en partion som ligger innan/efter var-partionen och sedan skapa en ny större var-partion. Att minska storlken på en partion kan vara krångligt. Man måste både ändra storleken på själva filsystemet och sedan göra motsvarande ändring i partionstabellen.
Senast redigerad av SSH 2009-10-07 kl. 20:09.
Citera
2009-10-07, 20:13
Medlem
SSHs avatar
Kanske är inte ditt problem att /var är monterad utan att den inte är monterad. Se till att ha en rad för /var i /etc/fstab. Är du även säker på att det är utrymmesbrist som är problemet? Kontrollera vad df säger när du har /var monterad.
Citera
2009-10-07, 20:32
Medlem
Cronmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSH
Kanske är inte ditt problem att /var är monterad utan att den inte är monterad. Se till att ha en rad för /var i /etc/fstab. Är du även säker på att det är utrymmesbrist som är problemet? Kontrollera vad df säger när du har /var monterad.

Nej då ditt första svar var alldeles utmärkt.
Tack så mycket för det!

Ja, problemet var att disken redan var fylld (nästan) av en annan partition.
Servern startar nu med alla tre diskar aktiva.
Så nu återstår bara att lägga /var på hdb igen. Denna gången förhoppningsvis med bättre resultat!

Tack igen för ett snabbt och bra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in